علت لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان【 چه کار کنیم؟】

چرا گاهی لکنت زبان می گیریم؟

لکنت زبان لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود. این مشکل ممکن است ناشی از عوامل فیزیکی مانند سکته، آسیب مغزی، یا اختلالات مغزی باشد که بر روی فعالیت‌های گفتاری تأثیر می‌گذارد.

همچنین، استرس، فشار ذهنی، یا شوک‌های روانی نیز می‌توانند ناگهان باعث بروز لکنت زبان در بزرگسالان شوند. برای درمان لکنت زبان در بزرگسالان، از راهکارهای گفتار درمانی استفاده می‌شود، و بهتر است افراد مبتلا به این مشکل از یک گفتاردرمانگر متخصص در درمان لکنت کمک بگیرند.

درک علت این مشکل و ارائه درمان مناسب می‌تواند به بهبود صحبت و ارتقاء کیفیت زندگی فرد مبتلا کمک کند. در این مقاله قصد داریم تا در ابتدای کار شما را با لکنت زبان و عوارض آن آشنا کنیم. سپس به بررسی این موضوع می پردازیم که علت لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان چه عواملی است. برای کسب این اطلاعات با ادامه مقاله همراه ما باشید.

لکنت چیست؟

لکنت یک اختلال گفتاری است که روانی و جریان صحبت کردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال باعث اختلال در صحبت کردن، تولید صداها، وقفل یا مشکلات دیگر در گفتار به صورت صاف و پیوسته می‌شود. لکنت چندین نوع مختلف دارد:

  • لکنت رشدی (اختلال ناروانی دوران رشد): این یک اختلال است که در دوران رشد و گفتار و زبان بروز پیدا میکند و به این معنی که به دلیل رشد  مغز اتفاق می‌افتد. این نوع لکنت در دوران کودکی آغاز می‌شود.
  • لکنت روانی: این نوع لکنت تحت تاثیر مسائل روانی و سایکولوژیک بروژ پیدا میکند.
  • لکنت عصبی: این نوع لکنت ناشی از بیماری یا آسیبی است که مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه لکنت ایجاد می‌کند.

دقت داشته باشید که لکنت یک نوع اختلال در روانی گفتار است و در دسته ‌بندی کلی اختلالات گفتاری قرار می‌گیرد.

 

این اختلال به طور معمول در صورت درمان به موقع همان کودکی رفع می شود. اما گاهی به دلایل مختلف که یکی از آنها بی توجهی به درمان لکنت زبان است ممکن است این اختلال تا سال ها در شخص باقی بماند و با او همراه باشد. البته قصد ما در این مقاله بررسی این مورد نیست. همانطور که از سوال چرا گاهی لکنت زبان می گیریم مشخص است در این مقاله قرار است تا در ارتباط با لکنت ناگهانی صحبت کنیم.

چگونه لکنت را متوجه شویم؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که در جمعی قرار بگیرید و ناگهان در میان سخنانتان دچار لکنت شوید. این اتفاق معمولا برای افراد در جمع های بزرگ رخ می دهد. البته باید به یاد داشته باشید که همه ی افراد لحظات ناروانی دارند و هیچ فرد ۱۰۰درصد روانی وجود ندارد.

علت این مسئله فشار روانی لحظه ای و با اضطراب می تواند باشد. استرس بیش از حد نیز ممکن است ایجاد کننده این حالت باشد. این احتمال نیز وجود دارد که پس از حادثه ای دچار لکنت زبان مقطعی و یا طولانی مدت شده باشید. منظور ما از لکنت زبان ناگهانی در این مقاله همین موارد است.

یعنی مواردی که در آن فردی به دلیل شرایط سخت و فشار های روحی و یا جسمی دچار لکنت زبان می شود. پس سوال چرا گاهی لکنت زبان می گیریم را می توان برای آسان سازی به سوال علت لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان چیست تغییر دهیم.  ما این موضوع را در پاراگراف بعدی پاسخ می دهیم.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

در بزرگسالی چرا گاهی لکنت زبان می گیریم؟

عوامل گوناگون محیطی و زمینه های ارثی می توانند عامل رخ دادن لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان شوند. ما در این بخش به برخی از این مورد اشاره می کنیم.

    • تصادف و ضربه ناگهانی به سر می تواند عامل ایجاد لکنت زبان باشد: آسیب مغزی و همچنین شوک ناگهانی که در اثر این آسیب ایجاد می شود می تواند زمینه ساز لکنت زبان ناگهانی شود.

    • فشار روانی حاصل از اختلالات روانشناختی می تواند عامل لکنت زبان ناگهانی شود: تاثیرات ناشی از بیماری های روانشناختی خود می توانند ایجاد کننده لکنت در افراد باشند.

    • شوک ناگهانی ناشی از اتفاقات ناگوار نیز از جمله عامل های ایجاد کننده لکنت زبان هستند: در برخی از مواقع افراد به دلیل رو به رو شدن با شوک مانند مرگ ناگهان و یا زلزله و.. دچار لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالی شوند.

راه حل و درمان این مسئله چیست؟

اولین و بهترین کاری که باید انجام دهید مراجعه به گفتاردرمانگر است. نسبت به اینکه علت ایجاد لکنت زبان چه چیزی باشد به طور معمول مراجعه به روانشناس  و یا پزشک مغز و اعصاب ممکن است لازم باشد و در واقع در درمان لکنت زبان بزرگسالان، یک درمان مکمل باشد. به طور معمول با گذراندن جلسات گفتار درمانی آثار بهبود مشخص می شود. پس نگران این مسئله نباشید. در این مقاله سعی شده تا به سوال چرا گاهی لکنت زبان می گیریم پاسخ دهیم امیدواریم این نکات مفید بوده باشند

علائم لکنت چیست؟

همانطور که در بالا نیز گفته شد، لکنت یک وضعیت است که در آن عضلات استفاده شده برای گفتار، کنترل و قابل پیش‌بینی نشده به صحبت کردن می‌پردازند. برخی از علائم و نشانه های لکنت شامل تکرار صداها‌و هجاها، توقف یا قفل و‌کشیده گویی در گفتارمیباش د که همین عوامل علائم اصلی لکنت خواهند بود. در زیر این علائم را شرح داده ‌ایم:
1.تکرار حروف یا هجاها : فرد ممکن است حروف یا هجاها را تکرار کند.
2.قفل: هنگامی که انسداد جریان هوا اتفاق بیفتد باعث میشود فرد در تلفظ صدا یا هجایی گیر کند و علامت قفل پدیدار شود
3.کشیده گویی: وقتی که صدایی کشیده بیان شود این علامت ظاهر میشود.
حرکات ثانویه: در لحظات لکنت، علاوه بر سه علامت بالا،علائم ثانویه مانند به هم فشردن چشم ها، حرکات سر، دست، پا و… ممکن است مشاهده شود.

علت لکنت ناگهانی در بزرگسالان

چه چیزی باعث لکنت ناگهانی در بزرگسالان می شود؟

در صورتی که یک بزرگسال ناگهان دچار لکنت شد، دلایل آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

لکنت نورولوژیک

این نوع لکنت بیشترین شیوع را در بزرگسالان دارد. لکنت نورولوژیک به دلیل وقوع یک حادثه تروماتیک مانند سکته مغزی یا صدمه دیگری به مغز رخ می‌دهد. پس از این نوع صدمه، اختلال در گفتار ممکن است تنها برای چند ساعت وجود داشته باشد یا برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد. بدون توجه به مدت زمان حضور این اختلال، مهم است که به یک متخصص گفتار درمانگر مراجعه کنید.

لکنت سایکولوژیک

استرس شدید ناشی از مشکلات مالی، از دست دادن رابطه عاطفی یا تغییرات عاطفی غیرمنتظره دیگر می‌تواند باعث ایجاد اختلال در گفتار شود. برخی موارد مانند تصادفات رانندگی نیز می‌توانند عامل لکنت زبان ناگهانی باشند. ملاقات با یک متخصص گفتار درمانگر می‌تواند علت دقیق را تعیین کند و با شما همکاری کند تا استرس را کاهش دهید.

لکنت از دوران کودکی

لکنت در کودکان در سنین دو تا شش سالگی رایج است، در اغلب کودکانی که درمان صورت نمیگیرد این لکنت تا بزرگسالی ادامه پیدا میکند و میتواند با مراجعه به یک متخصص گفتار درمانگر آن را رفع کنند. البته دربعضی کودکان علائم لکنت از بین میرود و این لکنت ممکن است به طور ناگهانی بازگردد.

لکنت فارماکوژنیک

بر اساس تحقیقات پزشکی، برخی داروها مانند برونکودیلاتور تئوفیلین، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRI) و مهارکننده‌های سه‌حلقه‌ای ضدافسردگی می‌توانند به عنوان عوارض جانبی، باعث ایجاد ناپیوستگی‌های شبیه به لکنت در بزرگسالان شوند.

اضطراب

اضطراب شدید می تواند باعث افزایش شدن لکنت ناگهانی در بزرگسالان شود.

محیط

محیط اجتماعی و فشارهای اجتماعی می توانند عواملی باشند که لکنت را در بزرگسالان تحت تأثیر قرار دهند.

صدمات

همانطور که گفته شد صدمات فیزیکی یا روانی مثل ضریه مغزی می توانند باعث لکنت ناگهانی در بزرگسالان شوند.

اختلالات مغزی

برخی از اختلالات مغزی مانند سکته یا جراحی مغز می توانند باعث لکنت ناگهانی در بزرگسالان شوند.

ژنتیک

 عوامل ژنتیکی نیز می توانند در بروز لکنت ناگهانی در بزرگسالان نقش داشته باشند.

سکته

وقایع مرتبط با سیستم عصبی مرکزی نظیر سکته ممکن است لکنت را ایجاد کنند.

جراحی مغز

وقایع مرتبط با سیستم عصبی مرکزی نظیر سکته در برخی از موارد عوارض جراحی مغز ممکن است لکنت زبان ناگهانی باشد.است لکنت را ایجاد کنند.

لکنت چگونه درمان می شود؟

درمان لکنت معمولاً توسط متخصصین گفتار درمانگر (SLP) انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان لکنت وجود دارد و انتخاب روش مناسب بستگی به نوع و شدت لکنت، نیازها و ترجیحات فرد دارد. در ادامه، چند روش معمول در درمان لکنت ذکر شده است:

آموزش فنون گفتاری: این روش شامل آموزش فنون و تکنیک‌های خاصی است که به فرد کمک می‌کند ناروانی ‌های گفتاری را کاهش دهد و گفتار روان‌تری داشته باشد. این فنون شامل تنفس صحیح، کنترل ناروانی‌ها، تنظیم سرعت گفتار و تمرین‌های مکالمه می‌شود.

تقویت خودکارآمدی: این روش به فرد کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را در مواجهه با لکنت افزایش دهد. این شامل تمرین‌هایی است که فرد را تشویق می‌کند به تجربه ناروانی ‌های گفتاری در موقعیت‌های واقعی و بازتولید کردن آنها با موفقیت بهبود یابد.

مشاوره و پشتیبانی روانشناختی: لکنت می‌تواند تأثیرات روانشناختی و اجتماعی قابل توجهی روی فرد بگذارد. مشاوره و پشتیبانی روانشناختی به فرد کمک می‌کند با استرس و اضطراب مرتبط با لکنت مقابله کند و خودش را بهبود بخشد.

داروها: در برخی موارد، استفاده از داروها می‌تواند در کنترل علائم موثر بر لکنت مانند اضطراب کمک کند. این داروها معمولاً توسط یک پزشک تجویز می‌شوند و باید تحت نظارت پزشک قرار بگیرید.

دقت داشته باشید که استفاده از داروها به طور مستقیم برای درمان لکنت رایج نیست. با این حال، داروها می‌توانند برای درمان اختلالات روانی مانند اضطراب یا افسردگی که اغلب همراه با لکنت رخ می‌دهند و به آن کمک می‌کنند، استفاده شوند.

مهم است که برای درمان لکنت، با یک متخصص گفتار درمانگر مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسب برای لکنت زبان ناگهانی شما تعیین شود. همچنین، حمایت خانواده و اطرافیان نیز در فرایند درمان لکنت بسیار مهم است.

علائم مختلف لکنت به چه صورت است؟

لکنت یک اختلال در جریان صحبت کردن است که می‌تواند به چندین شکل مختلف ظاهر شود. در ادامه به برخی از علامت های مختلف لکنت اشاره می‌کنیم:

1.تکرار ها (Repetitions) : در این نوع لکنت، فرد تکرار یک صدا یا سیلاب اول یک کلمه را بیش از حد لازم می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است به این شکل باشد: “م-م-می‌توانید به من کمک کنید؟”

2. کشیده گویی ها (Prolongations) : در این نوع لکنت، فرد یک صدا را بیش از حد طولانی می‌کشد تا جایی که صحبت غیرطبیعی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، ممکن است به این شکل باشد: “سسسسسلام کجا بودی؟”

3. (Blocks) : در این نوع لکنت، فرد قادر به حرکت دادن دهان و استفاده از صدا برای ادامه صحبت کردن نیست. در طول یک سکوت طولانی، هیچ صدا یا آوایی از دهان خارج نمی‌شود. گیر می‌تواند در سطح حنجره (ریه‌های صوتی) یا دهان (قسمت‌های مختلف دهان) رخ دهد. به عنوان مثال، ممکن است به این شکل باشد: “
ن-ن-ن-نگاه کن… آنجا!”

آیا لکنت نوعی اضطراب است؟

لکنت نوعی اضطراب نیست. لکنت می‌تواند به عوامل مختلفی از جمله عوامل عصبی، داروها، استرس، لکنت کودکی که در بزرگسالی بروز یابد برگردد اما اضطراب می‌تواند یکی از عوامل تشدید کننده لکنت باشد.

بهتر است برای تشخیص و درمان لکنت، با یک متخصص گفتار درمانی (Speech Language Pathologist) مشورت کنید. آنها می‌توانند علت لکنت را تشخیص داده و راهکارهایی برای مدیریت و بهبود آن ارائه دهند. همچنین، برای مدیریت و‌کنترل اضطراب با راهنمایی گفتاردرمانگر میتوانید به یک‌ روانشناس یا روانپزشک‌ مراجعه نمایید.

آیا لکنت قابل پیشگیری است؟

باتوجه به دلایل برزو لکنت زبان ناگهانی، این اختلال قابل پیشگیری نیست. با این حال، در صورتی که لکنت به صورت اکتسابی رخ داده باشد، می‌توان با پیشگیری از بروز شرایطی مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی، از لکنت اکتسابی جلوگیری کرد.

چه زمانی باید نگران لکنت ناگهانی باشید؟

نگرانی درباره لکنت ناگهانی در بزرگسالان در صورتی مناسب است که شخص قبلاً لکنت نداشته باشد و به طور ناگهانی شروع به داشتن لکنت کند. این ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکلی در سیستم عصبی یا مغز باشد. در این صورت، مراجعه به پزشک متخصص یا گفتاردرمانگر‌ متخصص در حوزه لکنت و انجام معاینات و آزمون‌های لازم توصیه می‌شود.

اگر لکنت در اواخر زندگی شروع شد چه باید کرد؟

اگر لکنت در اواخر زندگی شروع شده است، اولین گام مهم مراجعه به یک متخصص گفتار درمانی است. این متخصص‌ها می‌توانند ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام دهند و به شما راهنمایی درباره راهکارهای درمانی مناسب بدهند.

سخن پایانی و جمع بندی

لکنت یکی شایع ترین اختلالات گفتاری است که علاوه بر بروز آن در کودکی می تواند بزرگسالی نیز اتفاق بیافتد. علت لکنت ناگهانی در بزرگسالی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که ژنتیک  و سکته مغزی از جمله مهم ترین آن هاست.

در این مطلب از سایت خانه لکنت سعی کردیم به طور کامل برای شما علت های لکنت ناگهانی در بزرگسالان را بیان کنیم و بگوییم که در صورت بروز لکنت ناگهانی باید چه کاری انجام دهید.

اگر شما شخصی از اطرافیان شما دچار لکنت ناگهانی در بزرگسالی شده است می توانید برای مشاوره و رزرو وقت ملاقات با متخصصین با شماره 09046444271 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *