آمار لکنت زبان در ایران؛ شما تنها نیستید!

آمار لکنت زبان در ایران

اطلاعات دقیقی از آمار لکنت زبان در ایران و جهان در دسترس نیست. به عبارت دیگر آمار در جهان و حتی ایران به صورت منطقه‎ای یا از طریق پرسشنامه خودگزارش دهی جمع آوری می‎شوند. در تحقیقات مختلف تایید شده است که سن ابتلا به لکنت زبان بین 2الی 6 سالگی است. این اختلال حداقل 10% از کل کودکان را درگیر می‎کند. برخی از این کودکان در همان سنین کودکی درمان می‎شوند (به طور خودکار). به عبارت دیگر لکنت زبانشان خود به خود درمان میشود. البته باید بدانید که این مسئله ممکن است اتفاق بیفتد و ممکن است برخی افراد به امید درمان خودکار زمان طلایی درمان را از دست بدهند.

لکنت زبان چیست؟

آمار لکنت زبان در ایران، آماری است که از طرف رئیس انجمن گفتاردرمانی بیان شده است. البته این آمار دقیق نیستند. در سرشماری سال 1385 افرادی که دارای معلولیت بودند و در ذیل لکنت زبان قرار داشتند نیز سرشماری شدند. لکنت زبان، اختلال روانی گفتار است. در این اختلال فرد قادر نیست به طور روان و سلیس صحبت کند. فرد مبتلا، یک هجا یا حرف در بخشی از کلمه را تکرار می‎کند. گاهی یکی از حروف بی صدا را طولانی تلفظ می‎کند، یا مکث‎هایی قابل شنیدن هستند در صحبت فرد شنیده می‎شود. علائم لکنت زبان در DSM-5 عبارتند از:

  • تکرار یک هجا یا صدا
  • مکث‎هایی مکرر در یک هجا یا جمله
  • بیان طولانی حروف بی صدا یا صدادار
  • مکث زیاد و بیان کلمات با فشار و تشنج زیاد
  • اجتناب در گفتار (حذف کلماتی که مشکل هستند)

در سن دو سالگی ممکن است کودک قادر به بیان درست کلمات نباشدو این اختلال تلفظ یک امر عادی شناخته می‎شود. زمانی این تشخیص ناهنجار تلقی می‎شود که متناسب با سن رشد فرد نباشد.

آمار لکنت زبان در ایران

آمار لکنت زبان در ایران و میزان شیوع آن

پیش از بررسی آمار لکنت زبان در ایران به بررسی جوانب دیگر آن می‎پردازیم. شیوع و آمار ابتلا به اختلال لکنت زبان در آمارهای جهانی به شرح زیر می‎باشد.

پژوهش‎هایی که در گذشته انجام شده‎اند نشان می‎دهند که میزان افراد مبتلا به این اختلال در سراسر دنیا حدود 1%  بوده است. در حال حاضر افراد مبتلا به لکنت زبان حدود 7%  از جمعیت دنیا را شامل می‎شوند. سن شروع لکنت زبان 2 تا 6 سالگی است در واقع در این سن مهارت گفتار و زبان کودک در حال شکل گیری می باشد.

تفاوت جنسیت نیز در بروز لکنت زبان مشهود است. بر اساس مطالعات میزان شیوع لکنت زبان در پسران 3 تا 4 برابر بیشتر از دختران است. شیوع آن در کودکی کمتر، گاهی برابر و در برخی موارد 1 تا 2 برابر دختران است. شاید به این دلیل که دختران در یادگیری زبان رشد سریعتری دارند. برخی از کودکان در دوره کودکی لکنت زبانشان درمان نمی‎شود. حدود 25% این افراد اختلال لکنت زبان را تا بزرگسالی به همراه دارند.

بررسی ها و تحقیقات درباره آمار لکنت زبان در ایران

بر اساس سخنان رئیس انجمن گفتار درمانی، آمار لکنت زبان در ایران به این شرح است. شیوع لکنت زبان در کودکان حدود 5 الی 7% بیان شده است. در بین این آمار، بزرگسالانی که دچار لکنت زبان هستند حدود 1% آمار را به خود اختصاص داده‎اند.

نکته مهم این است که هیچگونه علت مشخصی برای بروز لکنت زبان وجود ندارد. برخی از نظریه‎ها موارد زیر را در بروز لکنت زبان موثر می‎دانند:

  • اختلال رشدی-عصبی
  • ترس و اضطراب‎های ناگهانی
  • اختلال‎های فیزیولوژیکی و مشکل در اندام‎های گویایی
  • ژنتیک و عامل وراثت (ابتلاء خانوادگی به اختلال گفتاری لکنت زبان)

در تحقیقات و پژوهش‎های جدید در باره اختلال گفتاری لکنت زبان به یک موضوع مهم پرداخته‎اند. در بروز لکنت زبان مجموعه ای از عوامل بالا دخیل هستند.

درمان لکنت زبان

آن چیزی که بیش از اطلاع از آمار لکنت زبان در ایران اهمیت دارد شناخت و ابداع روش‎های درمانی موثر هستند. یکی از متخصصانی که به صورت مستقیم با درمان این اختلال در ارتباط است گفتاردرمانگر نام دارد. با توجه به تشخیص گفتاردرمانگر، روش های مختلفی برای درمان اختلال روانی گفتار انتخاب می‎شوند.

گفتاردرمانی رایج‎ترین روش درمانی برای این اختلال است. گفتار درمانگر با استفاده از روش های به روزی که متناسب با سن کودک و شرایط او باشد درمانی ارائه میکند که کودک بتواند روانی اش را به دست اورد و هم چنین در صورت نیاز به کاردرمانی و روانشناسی و پزشک هم ارجاع میدهد. زیرا گاهی اوقات نیاز به درمان های دیگر در کنار گفتار درمانی میباشد.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *