گفتار درمانی لکنت زبان: چرا بهترین راه درمان است؟

گفتار درمانی لکنت زبان

بسیاری از نوجوانان و بزرگسالانی که لکنت دارند حداقل یک بار در زندگی خود به گفتار درمانی لکنت زبان مراجعه کرده اند. برخی از افراد سال ها درمان را پشت سر گذاشته اند. 

فقط به این دلیل که ممکن است در گذشته درمان لکنت خود را داشته باشید، به این معنی نیست که نباید دوباره به آن فکر کنید. معمولاً لکنت در طول زمان تغییر می‌کند یا با تجربه‌های جدید، احساسات و نگرش‌ها در مورد گفتار شما تغییر می‌کند.

در این مقاله از خانه لکنت میخواهیم در مورد گفتار درمانی لکنت زبان و اینکه چرا گفتار درمانی بهترین راه درمان است صحبت کنیم.

انتخاب یک آسیب شناس گفتار و زبان

کلید موفقیت در هر نوع درمانی، یافتن فردی است که در مورد آن درمان خاص آگاه باشد. این امر به ویژه در مورد لکنت نیز صدق می کند.

چگونه یک آسیب شناس گفتار را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد؟ ابتدا در مورد اهدافی که برای شما مهم هستند فکر کنید.

تیم درمانگران خانه لکنت
مشاوره رایگان لکنت زبان

م در خانه لکنت، بیماران دارای لکنت بسیاری را درمان کرده ایم که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می باشد. برای مشاهده نتایج درمان خانه لکنت، می توانید به کانال آپارات خانه لکنت مراجعه کنید.

اگر شما یا فرزندتان و یا یکی از اطرافیان تان دچار لکنت زبان است و قصد دارید این اختلال را به صورت قطعی درمان کنید، با ما تماس بگیرید.

حتی ممکن است بخواهید درباره گفتار درمانی لکنت بیشتر بخوانید. منابع خوب اطلاعات را می توان در لکنت، ادغام درمان های معاصر، یا توصیه به کسانی که لکنت دارند یا خود درمانی برای لکنت زبان یافت.

دانشگاه هایی که برنامه های آموزشی در آسیب شناسی گفتار دارند، اغلب دارای یک کلینیک گفتار هستند که درمان لکنت زبان را ارائه می دهد.

هنگامی که با یک آسیب شناس گفتار تماس گرفتید، با آنها مصاحبه کنید. سوالات مهم زیادی وجود دارد که می خواهید بپرسید، اما تعدادی از آنها به طور خاص بسیار مهم هستند.

  • چقدر با درمان لکنت راحت هستید؟ این مهم است زیرا برخی از آسیب شناسان گفتار کار با لکنت راحت نیستند.
  • با چه تعداد از نوجوانان و بزرگسالانی که لکنت دارند کار کرده اید؟ این به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا آسیب شناس گفتار دارای تجربه ای است که شما نیاز دارید یا خیر.
  • به نظر شما اهداف اولیه لکنت درمانی برای یک نوجوان/بزرگسال باید چه باشد؟ این به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا ایده های آسیب شناس گفتار در مورد اهداف مطابقت دارد یا خیر.
  • در گفتار درمانی از چه رویکردهایی استفاده می کنید؟ 
  • درمان هر چند وقت یکبار برنامه ریزی می شود؟ این سوالات مهم هستند زیرا برخی از انواع درمان زمانی بهترین کار را دارند که بتوانید بر اساس یک برنامه فشرده پیش بروید (یعنی هر روز برای چندین ساعت در روز در طول چندین هفته).
 گاهی اوقات برنامه درمانی که آسیب شناس گفتار ارائه می دهد به دلیل تعهدات شغلی یا خانوادگی برای شما کارساز نخواهد بود. دانستن این موضوع از قبل مهم است.

مقدار، طول و هزینه درمان

میزان لکنت درمانی مورد نیاز و مدت زمان درگیر با یکدیگر مرتبط بوده و معمولاً برای هر فرد متفاوت است. تصمیم در مورد اینکه چقدر درمان مورد نیاز است و هر چند وقت یکبار باید برنامه ریزی شود معمولاً پس از ارزیابی لکنت گرفته می شود.

هزینه ها می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین هنگام تماس اولیه با آسیب شناس گفتار، حتماً در مورد هزینه ها سؤال کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا بیمه درمانی شما هزینه ارزیابی را پوشش می دهد یا خیر.

هنگامی که فرآیند ارزیابی را تکمیل کردید، آسیب شناس گفتار نتایج شما را برای شما توضیح می دهد و سپس هر دوی شما شروع به فکر کردن در مورد مدت زمانی که می توانید انتظار داشته باشید در درمان باشید و اینکه چند وقت یکبار باید برنامه ریزی شود، خواهید شد.

 طول درمان و مقدار مورد نیاز به اهداف شما، نوع درمان و شدت نقص لکنت بستگی دارد.

 

گفتار درمانی لکنت زبان

برخی از برنامه‌های درمانی مقدار استانداردی از درمان را در مدت زمان مشخصی ارائه می‌دهند، مانند 40 ساعت در یک دوره زمانی سه هفته‌ای در یک برنامه فشرده.

با این حال، برای بسیاری از افراد، غلبه بر احساسات منفی مربوط به لکنت که در طول سال ها ایجاد می شود، مدت زمان بیشتری طول می کشد.

در این شرایط، درمان فشرده ممکن است رویکرد مناسبی برای درمان لکنت نباشد. همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از آسیب شناسان گفتار درمانی فشرده ارائه نمی دهند.

اگر هر یک از این عوامل برای وضعیت شما صادق است، ممکن است بخواهید یک یا دو بار در هفته به مدت یک ساعت در طول چندین ماه یا حتی یک سال به درمان بروید.

به طور کلی، بسیاری از بزرگسالانی که به دنبال تغییرات طولانی مدت در لکنت هستند، از 6 تا 18 ماهگی دو بار در هفته در درمان شرکت خواهند کرد. هزینه درمان ساعتی می تواند از 500 هزار تا چند میلیون متغیر باشد.

باز هم، این هزینه‌ها به موقعیت مکانی شما و هزینه‌های ساعتی آسیب‌شناس گفتار بستگی دارد. کلینیک های گفتار و شنوایی دانشگاه های محلی به دلیل ماموریت آموزشی خود، اغلب هزینه کمتری دریافت می کنند. در بسیاری از برنامه‌های دانشگاهی، امکان ارزیابی و درمان با نرخ‌های پایین‌تر از موارد ذکر شده در اینجا وجود دارد.

قبل از ارزیابی یا مراجعه به درمان با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا متوجه شوید که آیا آنها درمان لکنت را پوشش می دهند یا خیر.

سؤال در مورد درمان لکنت به ویژه مهم است زیرا بسیاری از شرکت های بیمه برای گفتار درمانی ترمیمی (یعنی پس از سکته مغزی یا آسیب مغزی) هزینه می پردازند، اما ممکن است زمانی که به عنوان یک ناتوانی مزمن گفتار در نظر گرفته می شود، هزینه ای برای درمان لکنت پرداخت نکنند.

کودک در حال درمان توسط گفتار درمانگر

انتظارات برای موفقیت

ما از بسیاری از افرادی که شک دارند می شنویم که لکنت درمانی می تواند به آنها کمک کند. آنها ممکن است این را باور کنند زیرا سال‌ها پیش موفقیت محدود یا تجربه بدی در درمان داشتند یا به این دلیل که لکنت آنها بدتر از همیشه شده است. 

اگر در تمام عمرتان لکنت داشته باشید، بعید است که لکنت به طور کامل از بین برود. با این حال، آسیب شناس گفتار که در مورد لکنت آگاه است تقریباً همیشه می تواند به بزرگسالان و نوجوانانی که لکنت دارند کمک کند تا تغییرات مثبتی در مهارت های ارتباطی خود ایجاد کنند.

همانطور که با آسیب شناس گفتار خود برای تعیین اهداف خود کار می کنید، معیارهای خود را برای موفقیت نیز تعیین خواهید کرد. تبدیل شدن به یک ارتباط موثر و زندگی موفق با لکنت باید از مهمترین این معیارها باشد.

اهداف برای درمان

لکنت درمانی برای نوجوانان و بزرگسالان معمولاً به معنای تغییر رفتارهای گفتاری طولانی مدت، احساسات و نگرش در مورد صحبت کردن و به طور کلی ارتباط است. در نتیجه، طول و نوع درمان می تواند بسته به اهداف شما بسیار متفاوت باشد. فهرستی از اهداف درمانی نمونه برای نوجوانان و بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • کاهش دفعات لکنت
  • کاهش تنش و کشمکش لحظات لکنت
  • تلاش برای کاهش اجتناب از کلمات یا موقعیت
  • آشنایی بیشتر با لکنت
  • استفاده از مهارت های ارتباطی موثر مانند تماس چشمی یا بیان و تعیین اینکه آیا اهداف مربوط به تغییرات بلندمدت هستند یا برای رفع نیازهای کوتاه مدت خاص، مانند مصاحبه شغلی.

سخن پایانی

گفتار درمانی یکی از موثر ترین راه های درمان لکنت زبان می باشد که با انتخاب یک گفتاردرمانگر متخصص و با تجربه برای درمان لکنت زبان بسیار مهم است.

در این مطلب از سایت خانه لکنت در مورد گفتار درمانی لکنت زبان صحبت کردیم و گفتیم که برای درمان لکنت زبان موثرترین راه بوده و تجربه های زیادی ثابت کرده که گفتار درمانی اگر توسط یک متخصص انجام شود بسیار تاثیرگذار می باشد.

اگر شما هم تجربه ای از گفتار درمانی دارید یا نیاز دارید تا با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید با شماره 09046444271 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *