لکنت زبان چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

لکنت زبان چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

در این مقاله بررسی می کنیم لکنت زبان چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟ افرادی که هنگام صحبت به صورت غیر ارادی صدا یا کلمه ای را تکرار می‌کنند یا دچار مکث های طولانی می شوند، مبتلا به لکنت زبان هستند. فرد مبتلا به لکنت در ذهن خود کلمه یا عبارت مدنظر را دارد اما نمی تواند آن را به زبان بیاورد. اطرافیان فکر می‌کنند که فرد روی یک کلمه گیر کرده است. اغلب مبتلایان لکنت زبان در سن ۲ تا ۶ سالگی هستند. علت اختلال لکنت شامل اضطراب، ضربه مغزی، افسردگی، وراثت و ژنتیک، مشکلات عصبی و روانی می باشد. اغلب کودکان در سنین کم درمان می‌شوند ولی حدود ۲۵ درصد تا بزرگسالی به این بیماری مبتلا هستند.

لکنت زبان چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

لکنت در واقع نوعی اختلال روانی است که در گفتار بروز پیدا می کند. سن شروع آن بین ۲ تا ۶ سال است. شروع آن همزمان با رشد مغز و گفتار است. در پسران این بیماری بیشتر ظهور می کند. از نظر هوشی کودک دارای لکنت فرقی با افراد سالم ندارد. این بیماری در کودکان ممکن است دوره ای باشد و بعد از یک دوره کاملا رفع شود.

علائم اصلی لکنت زبان چیست؟

علائم اصلی لکنت زبان چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟ یک علامت اصلی لکنت تکرار کلمات، عبارات صداها یا هجاها است. کشیده گویی زیاد، مکث های طولانی و قفل شدن زبان نیز علامت لکنت است. صحبت کردن افرادی که دارای لکنت شدید هستند بسیار پر تنش به نظر می رسد. فرد نفس کم می‌آورد و هنگام بیان کلمات دائم دچار مکث می‌شود و نمی‌تواند روان صحبت کند. علائم ثانویه شامل پرش پلک ها، لرزش لب و مشت کردن دست ها و غیره نیز ممکن است در فرد رخ دهد.

عوامل موثر بر بروز لکنت

 بررسی روش‌های درمانی برای درمان لکنت زبان

برای درمان لکنت زبان از سنین کودکی باید شروع کرد تا موثر باشد. تنها روش موثر درمان لکنت گفتار درمانی است. در گفتار درمانی اول ریشه مشکل را پیدا می کنند. سپس با توجه به شدت لکنت و نوع لکنت و ویژگی های ناروانی گفتار و شخصیت فرد برنامه درمانی مناسبی برای او انتخاب میکنند، تمرین هایی جهت کنترل سرعت گفتار به فرد داده می شود. جهت کنترل اضطراب هنگام صحبت کردن گفتار درمانگر به فرد تمرین هایی می دهد و برای مدیریت استرس و اضطراب فرد ممکن است گفتاردرمانگر از روانشناس کمک بگیرد.

روش درمانی دیگری که قبلا برای لکنت به کار می‌ رفت استفاده از دستگاه های ضد لکنت است. این دستگاه ها صدا را برای فرد ضبط کرده و بلافاصله پخش می کرد. فرد با شنیدن صدای خود می تواند اختلالات گفتاری خود را رفع و سرعت گفتاری خود را اصلاح کند. اما بعدا مشخص شد که اثر این دستگاه موقت است. داروی خاصی برای درمان لکنت وجود ندارد. برای کنترل استرس نیز ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضد استرس باشد که البته پزشک باید تجویز کند. (( در روش درمان سنتی لکنت به فرد توصیه می‌شود از مصرف غذاهای با طبع سرد خودداری کند زیرا آنها لکنت را تشدید می‌کنند. مصرف سیاه دانه، انار و گل گاو زبان در طب سنتی جهت درمان لکنت توصیه می شود.)) که این مسئله اثبات نشده و گزارش ها حاکی از آن است که اثر آن ممکن است موقت یا کوتاه مدت باشد و گاهی حتی اثری هم ندارد.

در بحث درمان لکنت زبان، درمان های خانگی نیز نقش مهمی دارند. والدین باید محیط خانه را بدون هیجان و استرس نگهدارند. برای کودک وقت بگذارند و آرام و شمرده صحبت کنند. مهارت های غیر گفتاری کودک را تقویت کنند. هنگام مکالمه با فرزند دارای لکنت به او نگاه کنند و حرف او را قطع یا تکمیل نکنند.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله بررسی کردیم که لکنت زبان چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟ بر اساس عوامل ایجاد کننده لکنت مثل آسیب روحی، آسیب مغزی و سابقه ژنتیکی درمان لکنت انتخاب می شود. برای کودکان مبتلا باید حتما در شروع علائم لکنت درمان را آغاز کرد تا زودتر بهبودی پیدا کنند.

درمان لکنت زبان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *