لکنت زبان در کودکان 6 ساله

لکنت زبان در کودکان 6 ساله

لکنت زبان در کودکان 6 ساله چه ویژگی هایی دارد؟ چه درمان هایی مناسب این سن می باشد ؟ با ما همراه باشید. لکنت یک اختلال گفتاری است که در بسیاری از کودکان تا قبل از 4 سالگی خود را نشان می دهد. در پسران بیشتر از دختران است و در هر سنی قابل درمان است اما در سنین کودکی اثرگذاری درمان بسیار بالاتر است . لکنتی که در سنین پیش از دبستان شروع می شود ویژگی هایی دارد که محققان را به سمت طبقه بندی انواع درمان ها در این بازه ی سنی سوق داده است .

اهمیت درمان زودهنگام لکنت

1. در سنین پیش از دبستان لکنت پایدار و مزمن نشده است و تجربیات منفی ناشی از محیط به آن اضافه نشده است ، رشد مغز تکمیل نشده است ، مغز قدرت بالایی برای تغییر و ایجاد مسیرهای عصبی جدید دارد و هر نوع تغییری و یادگیری عمیق تر و پایدارتر خواهد بود ( مثل زمانی که دوچرخه سواری را در کودکی بهتر یادمی گیریم تا در بزرگسالی )

2. کودکی که پیش از سن دبستان دچار لکنت می شود زمان بیشتری را در کنار والدین است و والدین نقش بسیار پررنگی در روند درمان دارند و هم چنین کودک فرمان پذیری بیشتری از والدین دارد.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که روند درمان را در سنین پیش از مدرسه آغاز کنیم .

لکنت با گذشت زمان چه تغییری می کند؟

لکنت ماهیتا تمایل دارد به عمیق شدن و گسترش پیدا کردن . به همین دلیل است که لکنت را به انواع مختلفی دسته بندی کرده اند : لکنت مرزی ، لکنته آغازین و لکنت ثانویه . به نظر می رسد با افزایش سن و تجربیات منفی شدت لکنت تغییر می کند. اما بسیار دیده شده است که کودک به محض شروع لکنت ، به سرعت علامت های لکنت پیشرفته را نشان داده است برای مثال رفتارهای اضافه ای مثل فشردن چشم ها ، دست جلوی دهان گذاشتن ، اجتناب کردن از صحبت کردن ، تغییر کلمات و …

خیلی اهمیت دارد که کودک شما به چه میزان واکنش های عاطفی منفی به لکنت خود نشان می دهد و چه مدت از شروع لکنت گذشته است .

به یاد داشته باشید لکنت کودک 6 ساله کاملا با یک نوجوان 16 ساله متفاوت خواهد بود چرا که احساسات و نگرش های منفی به لکنت اضافه می شود و لکنت صرفا یک لکنت نیست !!

درمان لکنت زبان در کودکان 6 ساله

درمان های معتبر و موثری برای درمان لکنت در این سن و قبل از سن مدرسه و همینطور در سالهای اول مدرسه وجود دارند ، اگر مدت زمان زیادی از شروع لکنت گذشته است و یا کودک به درمان های غیرمستقیم پاسخ نداده است برنامه های مستقیم مناسب کودک خواهند بود.  برنامه ی وست مید و اکویل ، برنامه ی افزایش طول گفته ، برنامه ی لیدکامب ، برنامه ی قوانین روانی از برنامه های بسیار کاربردی ، علمی و اثرگذار در این سن می توانند باشند .

چه علامت هایی از لکنت نشان دهنده ی بدتر شدن لکنت هستند ؟

به طور کلی علامت هایی مثل تکرار، کشش و قفل از علایم شایع لکنت هستند. اگر کودک از تکرارهای ساده ی صداها به سمت قفل های طولانی وپرتقلا حرکت کند می توان گفت لکنت در حال پیشرفت و بدتر شدن است . به طور کلی لکنت ممکن است به طور مداوم تغییر شکل بدهد برای مثال یک زمان صرفا تکرار باشد و طی دو ماه تبدیل به قفل شود. اگر رفتارهای اجتنابی و رهایی به لکنت اضافه شوند این یعنی شدت لکنت بیشتر شده است برای مثال کودک قبلا صرفا کشیده گویی داشته است اما اکنون همزمان با کشیده گویی چشم هایش را فشار می دهد یا رفتارهای اضافی در سر و دست و پا و صورت نشان می دهد .

آیا کودک 6 ساله از لکنت خود آگاه است ؟

اگاهی موضوع مهمی درانتخاب برنامه های درمانی است . آگاهی از لکنت با سن کودک ارتباط مستقیم دارد . طبق تحقیقات انجام شده آگاهی از حدود سن 3 سالگی اغاز می شود و با افزایش سن افزایش پیدا می کند برای مثال یک کودک 6 ساله دارای لکنت قطعا متوجه ی تفاوت صحبت کردن خود با دیگران می شود و البته این موضوع به شدت لکنت هم وابسته است . اهمیت دارد که بدانیم آگاهی داشتن به معنی آگاهی منفی نیست یعنی اگر کودک می داند که متفاوت صحبت می کند لزوما این موضوع را فاجعهه نمی داند!

اگاهی می تواند مثبت یا منفی باشد . وقتی کودک وارد مدرسه می شود و به واسطه ی لکنت مورد تمسخر و قلدری قرارمی گیرد ممکن است دچار آگاهی منفی شود یعنی فکر کند لکنت یک مشکل بزرگ است ! اگاهی منفی حتی در سنین پایین هم دیده می شود . برای مثال کودک 2 ساله ای که وقتی لکنت می کند گریه می کند و حرف نمی زند یعنی لکنت را یک اتفاق بد و ناخوشایند می داند. در درمان لکنت درمانگر با ایجاد احساس خودکفایتی در کودک آگاهی منفی کودک را به تدریج مثبت می کند . به همین دلیل است که در انتهای درمان لکنت شاهد کودکانی پرحرف ، شاد و با اعتماد به نفس در صحبت کردن هستیم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *