علت گرفتگی زبان در هنگام حرف زدن

علت گرفتگی زبان هنگام حرف زدن چیست؟

گرفتگی زبان که اصطلاح عامیانه لکنت زبان است نوعی اختلال در پردازش مغز است. بسیاری از محققان مشغول به مطالعه در خصوص علت گرفتگی زبان هنگام حرف زدن هستند که به نتایج خوبی دست پیدا کرده اند. اما همچنان منشا این اختلال هنوز برای دانشمندان مشخص نیست.طولانی شدن اصوات و بیان سخت کلمات در یک درصد از افراد جامعه به معنی وجود این نقص در بیان می باشد. این مشکل می تواند خفیف یا شدید باشد. ممکن است برخی از افراد بزرگسال در بروز حالت هایی مانند ترس و یا اضطراب شدید دچار لکنت زبان شوند.

لکنت زبان هنگام حرف زدن در کودکان

بروز لکنت زبان در سن های مختلف ناشی از عللی است که نیاز به بررسی و گفت و گو دارد. برای مطالعه در این خصوص می توانید به مطلب مراجعه کنید. گرفتگی زبان در کودکان زیر شش سال شایع بوده و عموما این لکنت زبان برطرف نخواهد شد. در مواردی که کودک دارای ناروانی طبیع باشد برطرف میشود اما برای تشخیص باید از گفتار درمانگر کمک بگیرید. علل گرفتگی زبان در هنگام صحبت کردن در سنین بزرگسال و کودکان شش سال به بالا میتواند وجود تفاوتی در ساختار مغز است. پس والدینی که دارای کودکان دارای لکنت می باشند باید برای درمان به موقع اقدام کنند زیرا انعطاف پذیری مغز در سنین پایین تر بیشتر است و هرچه سن بیشتر شود به علت اضافه شدن ابعاد روحی و کمتر شدن این انعطاف پذیری درمان زمان بر تر هست.

اقدام مناسب برای تشخیص وجود لکنت زبان موقت و یا دائمی در کودک

علت لکنت زبان هنگام حرف زدن در کودک میتواند همزمان با رشد گفتار و زبان باشد. پیش بینی کردن دائمی و یا موقت بودن لکنت زبان در کودکان امری دشوار است. بنابراین مراجعه به گفتاردرمانگر در این صورت بسیار مهم و ضروری است. گفتاردرمانگران با انجام ارزیابی های مربوط به این اختلال احتمال موقت بودن یا نبودن لکنت زبان را بیان می کنند. در صورت پیش بینی دائم بودن روند درمان کودک باید در زمان مناسب شروع شود.

علت لکنت زبان هنگام حرف زدن در بزرگسالان

علت گرفتگی زبان هنگام حرف زدن در بزرگسالان

دلیل گرفتگی زبان هنگام حرف زدن در بزرگسال ممکن است ناشی از وجود این اختلال از زمان کودکی تا کنون باشد. همچنین ممکن است به صورت یکباره و موقت این حالت برای افراد بزرگسال رخ بدهد. بسیاری از بزرگسالان در ادای کلمه و یا آوایی خاص مشکل دارند که با پنهان کردن آن سعی در حفظ ظاهر خود دارند.

سکته های مغزی در بزرگسالی، وارد شدن ضربه به سر، بروز مسائل عاطفی و فشارهای عصبی زیاد از علت های گرفتگی زبان در بزرگسالان می باشد. همچنین عدم تمرکز، خجالتی بودن و یا عدم اعتماد به نفس نیز از دیگر علت های افزایش شدت لکنت هنگام حرف زدن در بزرگسالان می باشند. در حالت کلی افراد بزرگسالی که بسیار پرخاشگر و یا عصبی هستند و یا دارای احساسات شدید و ناپایداری می باشند، لکنت زبان شدید تری ررا تجربه میکنند.

علل های گرفتگی زبان در زمان حرف زدن

پیشتر گفته شد که علت گرفتگی زبان هنگام حرف زدن ممکن است ناشی از عملکرد مغز باشد. البته که منشا این علت و اختلال هنوز مشخص نشده است. اما عوامل بیرونی و هیجانی زیادی وجود دارند که منجر به بروز این مشکل شده اند. ترس های شدید، پیش آمدن مسائل عاطفی، اضطراب و استرس در زمان سخن گفتن، از علت های بروز لکنت زبان در افراد می باشند. همچنین بروز اتفاقی ناگوار، وارد شدن ضربه به سر و یا سکته های مغزی و … نیز از دیگر علت های این اختلال هستند. با درمان گرفتگی زبان در هر سنی و با هر دلیل می توان تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرد.

جمع بندی

علت گرفتگی زبان هنگام حرف زدن در بزرگسالی و کودکی امری شایع است که افراد زیادی ممکن است با آن مواجه شوند. علت اصلی بروز این اختلال در پردازش های مغزافراد است اما علت دقیق هنوز به صورت کامل مشخص نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *