آیا لکنت زبان ارثی است؟

آیا لکنت زبان ارثی است؟

آیا لکنت زبان ارثی است؟ این سوالی است که ممکن است برای خیلی از والدین در زمان بچه دار شدن و یا در صورت داشتن لکنت زبان یکی از فرزندانشان برایشان پیش بیاید. نقش وراثت در داشتن لکنت زبان موثر می باشد. لکنت زبان بیماری نیست. بلکه نوعی اختلال است که ممکن است یکی از عوامل به وجود آمدن آن عامل وراثت باشد. بسیاری از افراد چنین می پندارند که لکنت زبان نوعی اختلال روانی است که این باور کاملا اشتباه است. بلکه به دلیل اختلال در سیستم عصبی است. بنابراین می توان لکنت زبان را به دلیل نقص در سیستم عصبی و یا اختلال مغزی دانست. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

اختلال لکنت زبان مربوط به اختلال نیمکره مغز

آیا لکنت زبان ارثی است؟ بله ژن و عامل وراثت یکی از دلایل بروز این اختلال است. نقص ارگانیک سیستم عصبی یکی از عامل های مهم در به وجود آمدن اختلال لکنت زبان می باشد.

پس می توان این ضایعه مغزی را از والدین خود به ارث برد. به همین دلیل می توان با گفتار درمانی این نقص را جبران کرد. با به کار بردن تکنیک های مناسب می توان این نقص را جبران نمود. البته گاهی ضایعات مغزی فقط به دلیل عوامل ارثی نیست و دلایل دیگری باعث به وجود آمدن آن می باشند. سکته مغزی، وارد شدن ضربه شدید به سر و یا قرار گرفتن در شرایط شدید عصبی نیز باعث بروز ضایعات عصبی و مغزی و در نتیجه باعث به وجود آمدن لکنت زبان می شود. در نتیجه ممکن است لکنت زبان به دلیل عوامل بیرونی نیز باشد.

آیا لکنت زبان ارثی است یا مربوط به پردازش فرایند مغزی زبان است

سوال اینجاست که آیا لکنت زبان ارثی است یا مربوط به تفاوت در پردازش فرایند مغزی زبان می باشد؟ هر دو عامل دلیل اصلی به وجود آمدن لکنت زبان در افراد می باشند. عوامل ژنتیکی و ارثی باعث می شود تا امکان بروز لکنت زبان در فرزندان زیاد شوند.

اگر یکی از والدین دچار لکنت زبان باشند امکان اینکه فرزند آنها دچار این اختلال شوند زیاد است. البته که عوامل محیطی نیز بی تاثیر نخواهد بود. به طور کلی افرادی که دچار لکنت زبان هستند پردازش زبان در مغزشان با اختلال اتفاق می افتد.

آیا لکنت زبان ارثی است یا مربوط به پردازش فرایند مغزی زبان است

آیا لکنت زبان ارثی است؟ به این صورت که مشکلی در ارسال اطلاعات مغز به قسمت های بدن که به گفتار مربوط است وجود دارد. در حالت کلی گذرگاه های عصبی با سرعت و دقت یکسانی در تعامل همدیگر قرار نمی گیرند.  هم چنین عوامل محیطی می توانند بر بروز لکنت موثر باشند.

پس در پاسخ به سوال آیا لکنت زبان ارثی است یا نه می توان اینگونه پاسخ داد که ممکن است هر دو عامل .وراثت و محیط دلیل اصلی این مشکل باشد.

راهکار هایی برای کنترل لکنت در افراد

آیا لکنت زبان ارثی است؟ علاوه بر راهکارهای درمانی مانند گفتار درمانی باید از راهکار های مهمی که والدین و خانواده در آن نقش دارند نیز بهره برد. حمایت خانواده از افراد دارای لکنت زبان باعث می شود تا حد زیادی از مشکلات روحی و روانی لکنت زبان کاست. دادن اعتماد به نفس به فرد و از بین بردن عوامل استرس زا در محیط خانه از حمایت های خانواده ها و والدین محسوب می شوند. همچنین با صبر و حوصله گوش دادن به حرف های وی و قطع نکردن حرف های او نیز از راهکار های مهم می باشد.

جمع بندی

آیا لکنت زبان ارثی است یا نه مسئله مهمی نیست به نظر می رسد مهم ترین مسئله از نظر همه پژوهشگران و درمانگران راهکار های درمانی و نحوه برخورد با مشکل مهم ترین مسئله است. در صورت بروز لکنت زبان به هر دلیلی باید به راه های درمان و حمایت خانواده و اجتماع از این افراد تمرکز کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *