لکنت زبان ناگهانی در کودک 4 ساله

لکنت زبان ناگهانی در کودک 4 ساله

لکنت اختلال گفتاری است که در بسیاری از کودکان به شکل ناگهانی آغاز می شود. در این مقاله تصمیم داریم به این سوالات پاسخ دهیم : بعد از شروع لکنت چه کار کنیم ؟ آیا لکنت خود به خود خوب می شود ؟ برای درمان لکنت زبان ناگهانی در کودک 4 ساله از چه برنامه هایی استفاده می کنیم ؟

لکنت یک اختلال گفتاری است که در کودکی آغاز می شود بین سنین 2 تا 6 سالگی غالبا زمانی که کودک خیلی روان صحبت می کند و والدین انتظار شروع لکنت را ندارند. 

طبق مدل ظرفیت و تقاضا ، لکنت زمانی آغاز می شود که تقاضاها از کودک برای روان صحبت کردن از ظرفیت کودک بیشتر باشد . یک ظرف را در نظر بگیرید که بیش از حد در آن آب بریزیم ، در نهایت این آب سرریز می شود . شروع ناگهانی لکنت هم دقیقا مانند سرریز شدن آب از ظرف خیالی مثال ما است .

بعد از شروع لکنت چه کار کنیم ؟

والدین به دنبال علت هستند ، چه شد که این موضوع شروع شد ؟ آیا ما مقصریم ؟ آیا نباید دوزبانه اش می کردیم ؟ آیا نباید تنبیه می کردیم و سرش داد می کشیدیم ؟آیا نباید به سرکار می رفتم و همیشه در کنارش می بودم ؟ واقعیت این است که هیچ یک از این عوامل علت لکنت نیستند !

در اولین قدم سعی کنید اطلاعات خود را بالا ببرید.

آگاهی از یک موضوع ناشناخته ، ترس و اضطراب ما را کمتر می کند. سعی کنید اطلاعات را از منابع معتبر دریافت کنید. از متخصصین متبحر در این حوزه یعنی گفتاردرمانگرهای با تجربه در حیطه ی لکنت.

در گام بعدی سعی کنید اوضاع را تحت کنترل بگیرید.

 سخت است که کودک من لکنت داشته باشد و من صبور و آرام باشم . اما با اضطراب ما و اشک ریختن لکنت کودک ما بهتر نخواهد شد چون کودک احساس خطر می کند. بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید تا صحبت های شما را بشنود و اضطراب شما را تعدیل کند.

از رشد لکنت جلوگیری کنید!

در مراحل بعدی سعی کنید فعالیت هایی را انجام دهید که موجب کاهش شدت لکنت می شود و هم اینکه از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

با کودک طوری برخورد کنید که انگار اتفاق خاصی نیفتاده است. سبک فرزند پروری خود را تغییر ندهید و سعی نکنید هرچیزی که خواست فراهم کنید.

وقتی لکنت اتفاق می افتد سعی کنید به چشمان کودک خود نگاه کنید.

گفته های او را تکمیل نکنید.

به او نگویید: آروم بگو ، یواش بگو ، از اول بگو ، عجله نکن ، تا درست نگی نگاهت نمی کنم !!! 

برای درمان لکنت کودکان چه کنیم ؟

از صحبت کردن با افراد غیر متخصص خودداری کنید. توصیه به استفاده از تخم کبوتر،صبر کردن برای اینکه خودش خوب شود، طب سنتی، طب سوزنی، مراجعه به دعانویس !!! مراجعه به روانشناس کودک قبل از مراجعه به گفتاردرمانی، مراجعه به افراد شیاد در حیطه ی لکنت ( شبیه سازی ذهن) . تنها زمان طلایی را از شما می گیرد.

سعی کنید تا زمانی که با یک گفتاردرمانگر متبحر ارتباط بگیرید ، سرعت گفتار خود را کاهش بدهید و پایین بیاورید.

در جملات خود از مکث بیشتری استفاده کنید برای مثال بین هر 4 کلمه یک مکث قرار دهید.

از بازی های غیرکلامی بیشتری استفاده کنید بازی هایی که کودک مجبور به صحبت کردن نباشد و اضطراب کمتری را تجربه کند برای مثال ( شن بازی ، گل بازی ، آب بازی ، رنگ انگشتی و …)

سعی کنید روزانه یک تایم ویژه حداقل 15 دقیقه ای برای کودک قرار دهید . هم پدر و هم مادر.

روتین روزانه ی کودک را ثبت کنید تا متوجه شوید چه عواملی روی شدت لکنت کودک شما اثرگذار است.

اگر کودک شما بیش از 60 دقیقه کارتون و تبلت و …می بیند ، اسکرین تایم را کاهش دهید تا شاهد بهبود خلق کودک شوید . از طرفی اگر از افرادی هستید که برای کودک کارتون های زبان انگلیسی قرار می دهید ، فعلا مشاهده ی این کارتون ها را متوقف کنید.

سعی کنید خواب کودک خود را تنظیم کنید.

در انتها بعد از تحقیق و مشورت با یک درمانگر تخصصی لکنت ارتباط بگیرید تا  کودک شما ارزیابی جامع شود.

اولین راه برای رسیدگی به لکنت در کودکان از طریق مداخله غیرمستقیم با والدین یا مراقبان است.

برای لکنت رشدی، به خصوص اگر کودک نزدیک به 2 سال سن داشته باشد، ممکن است ابتدا یک مدل غیرمستقیم را امتحان کنیم که در آن به والدین آموزش می دهیم تا گفتار آهسته را مدل کنند. ما همچنین به والدین آموزش می دهیم که سوالات کمتری بپرسند.

 راهبردهای دیگری که والدین می‌توانند از آن استفاده کنند عبارتند از تمرکز بر آنچه کودک می‌گوید به جای نحوه گفتن آن، حفظ تماس چشمی، و دادن زمان کافی برای بیان خود بدون اینکه او را تحت فشار قرار دهند تا عجله کند یا تلاش کند جملات خود را تمام کند.

یک نکته مهم: این رویکرد هرگز شامل این نمی شود که یک بزرگسال به کودک بگوید متفاوت صحبت کند. مدل‌سازی نرخ آهسته‌تر در گفتار خود اشکالی ندارد، اما اگر به کودک خردسال بگوییم آهسته‌تر صحبت کند، وارد قلمرو تیره‌ای می‌شویم، زیرا ممکن است از نظر شناختی برای آن آماده نباشند. 

ما همچنین نمی‌خواهیم آنها ارتباط را با کاری که «اشتباه» انجام می‌دهند مرتبط کنند و نیاز به تغییر در جوانی داشته باشند.

در عوض، راهبردهای فوق به این منظور است که آنها با صحبت کردن احساس راحتی کنند، حتی اگر لکنت دارند. این می تواند اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد و به آنها کمک کند که خودشان از پس آن برآیند، نه اینکه به آنها بگوییم چه کاری متفاوت انجام دهند.

یک مدل درمان مستقیم شامل کار کردن SLP با کودک برای آموزش الگوهای گفتاری خاصی است. چند استراتژی مختلف وجود دارد که SLP ها از آنها استفاده می کنند، اما آنها معمولاً شامل کمک به کودک قبل از صحبت کردن، آرامش تنفس، تنظیم تنفس و پیشرفت تدریجی از کلمات تک هجا به کلمات طولانی تر و در نهایت به جملات است. 

این همچنین می تواند شامل بحث در مورد احساسات کودک در مورد لکنت و هرگونه رفتار فیزیکی که با لکنت او رخ می دهد، باشد.

 از آنجایی که لکنت اغلب در موقعیت‌هایی که کودک احساس اضطراب یا تنش می‌کند بدتر می‌شود، صحبت در مورد این که این موقعیت‌ها چیست و چگونه لکنت باعث ایجاد احساس در آن‌ها می‌شود، می‌تواند به کودکان کمک کند تا بر آنها غلبه کنند یا از آنها دوری کنند. 

هیچ یک از مدل های درمانی موثرتر از دیگری نیست. در عوض، یک SLP بر اساس شدت لکنت کودک و علائمی که از خود نشان می دهد، تعیین می کند که کدامیک از نظر آنها بهترین کارایی را دارد.

در نهایت، هدف گفتار درمانی برای کودکان نوپا که لکنت دارند، تسهیل روانی آن‌ها است، اما همچنین تشویق آن‌ها به صحبت کردن، خواه لکنت داشته باشند یا نه.

لکنت زبان در کودکان نوپا غیر معمول نیست و ممکن است خود به خود برطرف شود. اما اگر با بزرگتر شدن فرزندتان علائم بیش از 6 ماه ادامه داشته باشد و با رفتارهای فیزیکی ثانویه همراه باشد، یا اگر خانواده شما سابقه لکنت داشته باشد، ممکن است بخواهید به یک آسیب شناس گفتار-زبان مراجعه کنید. 

آنها می توانند با شما و/یا فرزندتان برای تشویق الگوهای گفتاری سالم و تسهیل ارتباط بدون استرس همکاری کنند. اگر به طور خاص در مورد کودک خود سؤالی دارید، برای ارجاع به یک متخصص با پزشک اطفال یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود تماس بگیرید.

عناصر تشدید کننده احتمال بروز لکنت زبان در میان کودکان

وجود سابقه خانوادگی: در بعضی از خانواده‌ها، ژن‌های خاصی وجود دارند که باعث می‌شود کودکان در معرض خطر بیشتری برای تجربه لکنت زبان قرار بگیرند، که این مسئله ممکن است تا دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند.

دوره زمانی بروز لکنت: کودکانی که قبل از رسیدن به سه سالگی دچار لکنت زبان می‌شوند، شانس بهتری برای بهبود دارند در مقایسه با کسانی که در سنین بالاتر دچار این حالت می‌شوند.

طول مدت دست و پا زدن با لکنت: برخی از کودکان با لکنت زبان دست و پنجه نرم می‌کنند که مانع از صحبت کردن آزادانه آنها می‌شود. بسیاری از آنها می‌توانند بدون نیاز به دریافت خدمات درمانی، این مشکلات را پشت سر بگذارند. اما اگر علائم بیش از یک سال به طول انجامد، لازم است که غربالگری و مشاوره توسط متخصصان گفتاردرمانی صورت گیرد.

تفاوت‌های جنسیتی: لکنت زبان در پسران بیشتر از دختران رایج است و مهم است که در ابتدایی‌ترین نشانه‌های بالینی، از خدمات درمانی بهره گرفته شود.

نشانه هایی که نشان می دهد لکنت در کودکان نوپا ممکن است بیش از یک مرحله موقت باشد:

  • کودک چهار بار یا بیشتر هجاها را تکرار می کند (گ گ گ گ گربه) در مقایسه با یک یا دو بار برای لکنت معمولی کودکان نوپا (گ  گ گربه)
  • ماهیچه های صورت کودک به نظر منقبض است یا هنگام لکنت چشمک می زند یا نگاهش را به پهلو می چرخاند.
  • صدای کودک در هنگام لکنت بلند می شود
  • لکنت کودک بدون توجه به شرایط در طول روز اتفاق می افتد. (لکنت رشدی معمولی به احتمال زیاد زمانی اتفاق می افتد که کودک خسته، ترسیده، هیجان زده یا ناامید است.)
  • کودک در تلاش برای صحبت کردن تلاش و/یا تنش زیادی نشان می دهد. حتی ممکن است کودک از صحبت کردن اجتناب کند.

اگر نگران لکنت زبان در کودکان نوپا هستید، حتما با گفتار درمانگر یا سایر متخصصان رشد کودک مورد اعتماد صحبت کنید تا در مورد اینکه آیا ارزیابی ممکن است در این زمان مفید باشد یا خیر. یک آسیب شناس گفتار-زبان می تواند ارزیابی کند که آیا لکنت کودک شما برای سن و مرحله رشد او خاص است یا اینکه ممکن است از درمان سود ببرد.

چه برنامه های درمانی برای لکنت زبان ناگهانی در کودک 4 ساله مناسب است ؟

از درمان هایی که در این سن استفاده می شود می توان به برنامه ی Restart-DCM ، PCI، LP،Westmead اشاره کرد . هر برنامه اصول و قواعد خاص خود را دارد که پس از ارزیابی کودک شما ، یک برنامه ی درمانی مناسب برای او انتخاب خواهد شد.

به یاد داشته باشید درمان لکنت یک کودک 4 ساله به احتمال بسیار زیادی قطعی خواهد بود. پس به امید بهبودی خود به خودی درمان را به تعویق نیندازید.

 

توصیه های مفید برای صحبت با کودک دارای لکنت

  • در مورد لکنت حرف زیادی نزنید. فشار را از روی فرزندتان بردارید و به او نشان دهید که به حرف های او علاقه مند هستید و به او زمان لازم را برای ابراز وجود بدهید.
  • حامی باشید. به کودک خود نشان دهید که با علاقه به حرف های او گوش میدهید و منتظر هستید تا او صحبت خود را تمام کند.
  • سرعت گفتار خود را کاهش دهید (اگر اتفاقاً “تند صحبت” هستید).
  • هر بار یک سوال بپرسید و منتظر بمانید تا کودک نوپا قبل از ادامه کار پاسخ دهد. با دقت و حوصله به پاسخ های او گوش دهید.

مشاوره ی رایگان 

اگر مشکوک هستید که کودک شما لکنت دارد یا ناروانی طبیعی ، یک ویدیو 3-5 دقیقه ای از صحبت کردن کودکتان را برای ما ارسال کنید که دراولین فرصت توسط متخصصین تیم خانه ی لکنت بررسی شود. همچنین می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره 09046444271 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *