لکنت زبان در کودک 3 ساله و 2 ساله【علت + درمان!】

لکنت زبان در کودکان 3 ساله

در این مقاله از خانه لکنت، به بررسی لکنت زبان در کودک 3 ساله و 2 ساله می پردازیم.همچنین علت لکنت زبان در کودکان زیر 3 سال را به همراه راهکارهای درمانی که از آن ها نتیجه گرفته ایم، ارائه خواهیم کرد

لکنت بین 2 تا 5 سالگی غیرمعمول نیست زیرا کودکان یاد می گیرند صداها و کلمات را کنار هم قرار دهند تا افکار و عبارات را تشکیل دهند.

وقتی می شنوید که کودک 3 ساله شما شروع به لکنت زبان می کند،این می تواند برای شما ناراحت کننده و نگران کننده باشد، به خصوص زمانی که فرزندتان قبلاً خیلی واضح و روان صحبت می کرد.

به گفته موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی ، لکنت رشدی در کودکان 3 ساله ممکن است زمانی رخ دهد که میل کودک به صحبت کردن از توانایی های گفتاری و زبانی او بیشتر باشد.

وقتی این اتفاق می‌افتد، کودکان نوپا ممکن است شروع به لکنت کنند تا زمانی که مهارت‌های زبان گفتاری آنها فراگیر شود.

گزارش درمان شدگان لکنت کودکان در کلینیک خانه لکنت

علت لکنت زبان ناگهانی کودک سه ساله

حدود 5 درصد از همه کودکان دوره ای از لکنت را پشت سر می گذارند که شش ماه یا بیشتر طول می کشد. سه چهارم کسانی که شروع به لکنت می کنند تا اواخر دوران کودکی بهبود می یابند و حدود 1 درصد از این جمعیت را با مشکل طولانی مدت مواجه می کنند.

به نظر می رسد نسبت جنسیتی برای لکنت در شروع این اختلال برابر است، اما مطالعات نشان می دهد که در میان آن دسته از کودکانی که به لکنت ادامه می دهند، یعنی در سنین مدرسه، تعداد پسرانی که به لکنت ادامه می دهند، سه تا چهار برابر تعداد دخترانی است که به لکنت ادامه می دهند.

 عوامل زیر می تواند پیش بینی کند که لکنت مزمن می شود یا احتمال بهبود خود به خودی دارد:

سابقه خانوادگی

 در حال حاضر شواهد قوی وجود دارد که تقریباً نیمی از کودکانی که لکنت دارند، یکی از اعضای خانواده شان لکنت دارند. اگر آن عضو خانواده هنوز لکنت داشته باشد، خطر این که کودک واقعاً به جای داشتن ناروانی طبیعی لکنت داشته باشد، افزایش می یابد. اگر یکی از اعضای خانواده در کودکی لکنتش بهبود یافته باشد، احتمال بیشتری برای بهبودی وجود دارد.

سن شروع

کودکانی که لکنتشان قبل از سه و نیم سالگی شروع می شود، احتمال بیشتری برای بهبودی دارند.

مدت زمانی که از شروع گذشته

اگر کودک بیش از 6 ماه لکنت داشته باشد، احتمال بهبود خود به خودی کمتر و نیاز به درمان ضروری است.

جنسیت

بهبودی خود به خودی در دختران بیشتر از پسران است. در واقع به ازای هر دختری که لکنت دارد، سه تا چهار پسر به لکنت ادامه می دهند. چرا این تفاوت وجود دارد؟ به نظر می رسد که در دوران کودکی، تفاوت های ذاتی بین توانایی های گفتاری و زبانی پسر و دختر وجود دارد.

لکنت زبان کودک 3 ساله

سایر عوامل گفتاری و زبانی

کودکی که به وضوح و با خطاهای گفتاری کمی صحبت می کند، نسبت به کودکی که اشتباهات گفتاری او درک گفتارش را دشوار می سازد، احتمال بهبود خود به خودی بیشتری دارد.

دقت نظر هوشمندانه در تفکیک نشانه‌های طبیعی لکنت از موارد مشکوک به اختلالات گفتاری می‌تواند به شناسایی به موقع مشکلات کمک کند و در نتیجه، اثربخشی درمان را بهبود بخشد. 

از همان ابتدای تولد، کودکان با دقت به محیط اطراف و به ویژه والدین خود، در تلاش برای فهمیدن قواعد گفتاری هستند و از طریق تجربه و خطا به نتایجی دست می‌یابند. لذا، مشاهده موانعی مانند توقف‌های کوتاه یا مشکلات در تلفظ نباید بیش از حد جدی گرفته شود.

متأسفانه، برخی از خانواده‌ها به طور بیش از حد حساس عمل می‌کنند و هر نوع مشکل تلفظی را به لکنت زبان پیوند می‌زنند. این در حالی است که برای یک تشخیص دقیق، به مدارک و شواهدی نیاز است که معمولاً تنها متخصصان حوزه درمان قادر به بررسی و انتخاب روش‌های مناسب درمانی هستند.

علائم لکنت زبان در کودکان 3 ساله

علائمی که نشان می دهد لکنت در کودکان نوپا ممکن است بیش از یک مرحله موقت باشد شامل موارد زیر است:

  • کودک چهار بار یا بیشتر هجاها را تکرار می کند (س س س س – سلام) در مقایسه با یک یا دو باری که برای لکنت معمولی کودکان نوپا وجود دارد (س س – سلام)
  • ماهیچه های صورت کودک به نظر منقبض است یا
  • هنگام لکنت چشمک می زند یا نگاهش را به پهلو می چرخاند.
  • صدای کودک در هنگام لکنت بلند می شود
  • لکنت کودک بدون توجه به شرایط، در طول روز اتفاق می افتد. (لکنت رشدی معمولی به احتمال زیاد زمانی اتفاق می افتد که کودک خسته، ترسیده، هیجان زده یا ناامید است.)
  • کودک در تلاش برای صحبت کردن تنش زیادی نشان می دهد یا تلاش بیش از حدی دارد. حتی ممکن است کودک از صحبت کردن اجتناب کند.

آیا لکنت کودکان قابل درمان است ؟

خوشبختانه بله

درمان لکنت زبان کودکان در سنین کودکی قطعی است، زیرا لکنت اختلالی است که وابسته به عملکرد مغز می باشد و در کودکان دستکاری و ایجاد تغییر در مغز بسیار ساده تر از بزرگسالان است و احتمال بازگشت لکنت در کودکان بسیارکمتر از بزرگسالان است.

در سنین کودکی فرایندی به نام نوروپلاستیسیتی یا انعطاف پذیری عصبی وجود دارد که طی آن در ساختار و سازماندهی مغز تغییراتی در اثر تجربه، یادگیری، و سازگاری رخ می دهد. گفته می شد این فرایند در سنین کودکی بروز می کند اما تحقیقات جدید نشان داده اند که در بزرگسالی برخی جنبه های مغز نیز قابل تغییرند.

 باید بدانید در سنین پایین تر این انعطاف پذیری بسیار زیاد می باشد. درنتیجه تاثیر درمان با افزایش سن کاهش می یابد و درمان لکنت زبان مزمن، سخت تر و زمان بر تر است.

درمان لکنت کودکان چقدر زمان می برد؟

درمان لکنت کودکان  برای هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است و به عوامل متفاوتی بستگی دارد. میانگین درمان لکنت کودکان طبق تجربه حدودا بین 6 الی 9 ماه می باشد.

سخن پایانی

در این مطلب از خانه لکنت، سعی بر آن شد تا لکنت زبان در کودکان 3 ساله را شرح دهیم همچنین علت لکنت زبان در کودکان زیر 3 سال را بررسی کرده و راهکارهای درمانی را نیز توضیح دادیم. اگر کودک سه ساله یا زیر 3 سال دارید که دچار لکنت است،  برای دریافت مشاوره و درمان می توانید با شماره 09046444271 تماس بگیرید.

4 دیدگاه دربارهٔ «لکنت زبان در کودک 3 ساله و 2 ساله【علت + درمان!】»

  1. سلام يك هفته از اكنت پسرم گذشته لطفا خواهش ميكنم راهنماييم كنيد پسرم سه سال و دوماهه هست ممنونم

  2. باسلام
    پسرم حدود ی هفته فک کنم لکنت گرفته حرفایی با ای یا آ شروع میشن ی کم زور می‌بره اونم دوسال و7ماهه هست خیلی نگرانم

    1. با سلام
      شما میتوانید با شماره 09046444271 تماس بگیرید و نوبت کارنامه لکنت بگیرید تا وضعیت کودک شما بررسی شود
      کارنامه لکنت رایگان هست و هزینه ای ندارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *