لکنت زبان در اول کلمات، یکی از انواع لکنت

لکنت زبان در اول کلمات

لکنت زبان در اول کلمات یکی از انواع لکنت زبان است. لکنت زبان یکی از انواع اختلال ارتباطی است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‎های روانی (DSM-5) به آن اشاره شده است. دسته بندی و علائم تشخیص آن در این راهنما ذکر شده است.

لکنت زبان اختلالی است که از زمان کودکی شروع می‎شود و حدود 5 الی 10% از کودکان را درگیر می‎کند. بیشترین میزان شیوع و شروع آن بین سنین 2 الی 6 سالگی است. همچنین به ندرت بعد از سن 12 سالگی بروز پیدا می‎کند. بهترین زمان برای درمان لکنت قبل از سن پیش دبستانی و مدرسه است.

تعریف لکنت زبان (Stuttering)

لکنت زبان در اول کلمات، در بین انواع لکنت زبان شیوع بیشتری دارد. لکنت در ویرایش پنجم DSM-5 با نام «اختلال روانی گفتار» بیان شده است. در اختلال روانی گفتار، کودک یا فرد مبتلا، گفتار روان و سلیسی ندارد. این مشکل به صورت تکرار هجا و صدا در یک کلمه یا جمله ایجاد می‎شود. به صورت مکث‎ هایی کامل در یک هجا یا کلمه و بریده گویی بروز می‎کند.

وجود و تشخیص برخی علائم در فرد مربوط به لکنت زبان در اول کلمات می‎شود. ملاک‎های تشخیص در DSM-5 به شرح زیر است:

  • تکرار یک هجا یا صدا
  • تکرار کلمات تک هجایی
  • وقفه هایی در زمان شنیدن صحبت
  • بریده صحبت کردن و مکث در داخل کلمات
  • کشیده یا طولانی شدن یک حرف بیصدا یا صدادار
  • اجتناب (از کلمات آسان به جای کلمات مشکل آفرین استفاده کند)

اختلال لکنت باعث ایجاد انواع اختلال اضطراب شده و فرد در زمینه‎های مختلف ارتباطی، اجتماعی، مدرسه، تحصیل و شغل دچار مشکل می‎شود. این نشانه‎ها در اوایل دوران رشد یعنی سنین 3 الی 7 سالگی بروز می‎کنند.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

لکنت زبان در اول کلمات

انواع لکنت زبان

برای دسته بندی انواع لکنت، به نوع تکلم فرد توجه می‎شود. انواع اختلال فصاحت گفتار شامل موارد زیر است:

  • اختلال کلونیک (Clonic): لکنت زبان در اول کلمات
  • اختلال تونیک (Tonic): فرد در زمان صحبت دچار وقفه و انسداد در گفتار می‎شود. به عبارتی عضلات گویایی در حین صحبت دچار توقف می‎شوند. چند ثانیه مکث و سپس با فشار و تشنج، کلمه یا ادامه جمله بیان می‎شود. دلیل این امر آزاد شدن ناگهانی عضلات گفتار است، مثلا ب…..رم، غذا ب….خخخخورم.
  • لکنت زبان ترکیبی: در صحبت کردن فرد هر دو علائم کلونیک با تونیک تشخیص داده می‎شود.

لکنت کلونیک، لکنت زبان در اول کلمات

فرد مبتلا به لکنت کلونیک، دچار لکنت زبان در اول کلمات است. فرد مبتلا، یک هجا یا صدا را در اول کلمات تکرار می‎کند. تکرار سیلاب هجا یا صدا به صورت تشنجی و با سرعت بیان می‎شود، مانند م م م م ا در و… .

آسیب شناسی این نوع لکنت مربوط به اختلال عصبی عضلانی (فیزیولوژی) است. بنابراین نقش مهم برای بروز آن عامل ژنتیک و خانواده تعیین می‎شود. یعنی ارث در بروز این نوع لکنت نقش دارد. البته به این معنی نیست که علت اصلی است، بلکه چند علتی برای بروز انواع لکنت وجود دارد. علل رشدی، عصبی، ژنتیک و عوامل روانی در بروز انواع لکنت، نقش دارند.

نکته مهم این است که اگر فرد به گفتاردرمانگر با تجربه مراجعه کند لکنت به صورت کامل قابل درمان است. حتی اگر لکنت زبان در اول کلمات باشد.

درمان لکنت زبان کلونیک

در بیان مداخلات و اجرای روش‎های درمانی لکنت زبان در اول کلمات چندین روش مطرح است. انواع درمان لکنت زبان به شرح زیر می‎باشد:

  • درمان غیر مستقیم:: در این روش کودک به طور مستقیم تحت درمان قرار میگیرد و در جلسات شرکت میکند. هم چنین خانواده تمرین ها را در منزل با کودک انجام میدهد. برنامه درمانی لیدکامب، وست مید، قوانین روانی و … در این دسته قرار میگیرند.
  • درمان غیر مستقیم: در این درمان تکنیک ها به خانواده آموزش داده میشود و کودک به طور مستقیم تحت آموزش نیست. برنامه درمانی DCM، PCI و … در این دسته قرار میگیرند.
  • درمان شناختی رفتاری (CBT): دیدگاه فرد را نسبت به لکنت و اختلالات اضطرابی ناشی از آن، تغییر می دهد. این درمان بیشتر مناسب افراد نوجوان و بزرگسال است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *