کندر و لکنت زبان؛ گیاهی پرخاصیت در طب سنتی

کندر و لکنت زبان

کندر و لکنت زبان یکی از درمان هایی است که برای اختلال لکنت زبان ممکن است برای شما تجویز ‎شود. در طب سنتی منظور از گیاهان دارویی تنها برگ و گل‎های آن نیست. بلکه قسمت‎های مختلف گیاهان که خواص درمانی و خوراکی دارند قابل استفاده هستند. ریشه (زنجبیل)، پوست (دارچین)، ساقه درخت (شیرین بیان)، میوه (زیتون)، گل (سنبل الطیب) و حتی صمغ یا شیره گیاهان مانند کندر را می‎توان نام برد.

محصولات ثانویه گیاهان مانند روغن زیتون و عرقیات مختلف گل‎ها نیز تولید می‌شوند. برخی از گیاهان مانند کندرو را می‎توان به شیوه‎های مختلف استفاده کرد. می‎توان مثل آدامس آن را جوید یا در ترکیب با سایر مواد غذایی مانند عسل میل کرد.

کندر و لکنت زبان، مزاج شناسی کندر

در طب سنتی قبل از تجویز کندر برای درمان لکنت بهتر است مزاج این گیاه دارویی را بشناسید. البته شناخت مزاج فرد مبتلا به لکنت زبان نیز مهم است. در طب سنتی چهار مزاج گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر و سرد و خشک شناخته شده هستند. مزاج کندر در طب سنتی گرم و خشک است. گرمی آن در درجه اول و خشکی آن در درجه سوم قرار دارد.

کندر نام درختی است که در کشور هند می‎روید. صمغی که از تنه این درخت به دست می‎آید به نام صمغ کندر شناخته می‎شود. در طب سنتی از صمغ خام درخت کندر استفاده می‎شود. مرغوب‎ترین نوع کندر به رنگ سفید است، اما در رنگ‎های زرد، قهوه‎ای و قرمز نیز وجود دارد. کندر طعم تلخی دارد. برخی از پزشکان طب سنتی معتقد هستند باید تلخی آن نیز مصرف شود.

تجویز کندر و لکنت زبان

در طب سنتی ترکیب دو کلمه کندر و لکنت زبان به یک دلیل است. در طب سنتی، اعتقاد بر این است که کندر به درمان لکنت زبان کمک می‎کند. متخصصین طب سنتی معتقدند که اختلال لکنت زبان بر اثر سردی در سر و عضلات گویایی زبان ایجاد می‎شود. این سردی باعث شل شدن ماهیچه‎ها در زبان، گلو و… می‎شود. به همین دلیل در طب ایرانی کندر تجویز می‎شد تا مزاج فرد تغییر کند. یکی از داروهای گیاهی که مزاج سرد فرد را تغییر می‎دهد کندر است. به همین جهت جویدن کندر برای افرادی که دچار لکنت هستند تجویز می‎ شود.

البته برخی از انواع لکنت زبان بر اثر غلبه مزاج گرم در فرد ایجاد می‎شوند. در این صورت تجویز و مصرف کندر جایز نیست.

کندر و لکنت زبان

خواص کندر در طب سنتی

برای شناخت اثر کندر و لکنت زبان باید خواص درمانی این گیاه را بیشتر بشناسیم. این گیاه خواص دیگری نیز دارد، از جمله:

  • سرفه‎های مزمن مثل آسم را درمان می‎کند.
  • رطوبت زائد دماغی را خشک کرده و می‎گیرد.
  • برای افرادی که نفس کشیدن سختی دارند مفید است.
  • کندر صدا را صاف می‎کند و خفقان آن را دفع می‎کند.
  • برای تقویت حافظه موثر (اثبات شده است) می‎باشد. البته برای درمان فراموشی نیز مفید است.

کندر خواص دیگری نیز دارد که در این مبحث نمی‎گنجد.

کندر و لکنت زبان، شیوه و میزان مصرف آن

در رابطه با نحوه مصرف کندر و لکنت زبان، اکثر متخصصین طب سنتی، توصیه به جویدن آن می‎کنند. میزان مصرف آن نیز به اندازه یک دانه نخود (1.2 گرم) است. کندر را به مدت حداکثر 15 دقیقه بجوید، حتی تلخی آن را میل کنید. در نهایت کندر جویده شده را قورت دهید. البته این نسخه برای تمام افراد قابل تجویز نیست. بلکه میزان و طریقه مصرف به نظر متخصص شما بستگی دارد. کندر برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند ممنوع است.

تحقیقات رسمی و اثبات شده برای اثر کندر و لکنت زبان ارائه نشده است. استفاده از کندر برای لکنت زبان مربوط به مستندات تاریخی در طب سنتی ایرانی می‎باشد. به عبارت دیگر بر اساس تجربه متخصصین طب سنتی این صمغ به عنوان داروی گیاهی برای بهبود لکنت زبان شناخته می‎شود. البته نباید بعد از مصرف گیاهان دارویی از جمله کندر انتظار معجزه داشته باشید. این داروها شیوه‎ای کمک کننده هستند که به درمان سریع‎تر کمک می‎کنند.

برای درمان لکنت زبان باید به یک گفتاردرمانگر متخصص مراجعه کنید. در کنار تمرینات روزانه، رفتاردرمانی، ریلکسیشن، CBT و… داروهای گیاهی نیز تجویز می‎شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *