چطوری لکنت زبان را خوب کنیم

چطوری لکنت زبان را خوب کنیم؟

چطوری لکنت زبان را خوب کنیم؟ این سوالی است که ذهن تمامی خانواده هایی ک فرزند با لنکنت زبان دارند را درگیر کرده است و همیشه در تلاش اند که برای رفع لکنت زبان چه کنیم؟

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که باعث می‌شود فرد هنگام تلاش برای صحبت، صداها، هجاها یا کلمات را تکرار کند، قطع کند یا طولانی کند.

در ایران حدود 800 الی 850 هزار کودک و بزرگسال دچار لکنت زبان هستند. اگر لکنت زبان دارید، ممکن است بدانید چه می خواهید بگویید اما بیان آن برایتان سخت باشد.

به نظر می رسد کلمات گیر کرده اند، یا ممکن است خودتان را در حال تکرار آنها بارها و بارها ببینید. همچنین ممکن است روی هجاهای خاصی مکث کنید.

لکنت زبان بر افراد در تمام سنین تأثیر می گذارد، اما بیشتر در کودکان 2 تا 6 ساله دیده می شود. این لکنت تکاملی نامیده می شود و ممکن است علل متعددی داشته باشد.

حدود 75 درصد از کودکان به مرور زمان از این لکنت، بهبود می یابند.25 درصد باقیمانده در طول بزرگسالی این وضعیت را تجربه می کنند.

اگر لکنت زبان در بزرگسالی به دلیل علت خاصی مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی ایجاد شود، به آن لکنت نوروژنیک گفته می شود. شکل نادری از لکنت به نام لکنت روان زا ناشی از آسیب روحی یا سایر مشکلات در مغز یا استدلال است.

 چگونه لکنت را برطرف کنیم؟ چند کار وجود دارد که می توانید برای بهبود گفتار خود انجام دهید. در اینجا برخی از رویکردهای درمانی برای لکنت زبان آورده شده است.

چطوری لکنت زبان را خوب کنیم؟

درمان لکنت زبان با توجه به سن فرد و اهداف ارتباطی او متفاوت است. یک آسیب شناس گفتار و زبان (SLP) می‌تواند به شما در تعیین بهترین روش‌های درمانی برای خود یا فرزندتان کمک کند. همچنین گروه‌های حمایتی برای لکنت زبان وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند.

در اینجا برخی از روش‌های درمانی موجود برای صحبت با یک آسیب شناس گفتار و زبان آورده شده است:

درمان لکنت زبان در کودکی: درمان زودهنگام با یک متخصص می‌تواند در پیشگیری از لکنت زبان طولانی‌مدت بسیار مفید باشد. علاوه بر استفاده از راهکارهای درمانی متخصص لکنت زبان، والدین می‌توانند با صبور بودن در هنگام برقراری ارتباط با کودک، گوش دادن دقیق به جای قطع صحبت او، و بررسی پیشرفت و احساساتش به او کمک کنند.

تکنیک های درمانی لکنت زبان: تکنیک‌های تنفس، تکنیک‌های آرام‌سازی، یادگیری صحبت کردن با سرعت کمتر و رسیدگی به مشکلات اضطرابی از جمله تکنیک‌هایی هستند که یک آسیب شناس گفتار و زبان می‌تواند با کودکان و بزرگسالان استفاده کند. داروها:هنوز داروی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای لکنت زبان وجود ندارد، اما برخی داروهای مورد استفاده برای سایر اختلالات، برای لکنت زبان نیز به کار گرفته شده اند، اما داروی تخصصی برای درمان لکنت زبان به شمار نمی روند.

ابزارهای پزشکی: محققان در حال بررسی ابزارهای پزشکی هستند که می‌توانند به صحبت کردن روان کمک کنند، مانند وسایلی که در گوش قرار می‌گیرند یا استفاده از تحریک مغزی برای کمک به برقراری ارتباط. در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است.

پزشکان با استفاده از تصاویر مغزی و آزمایش‌های ژنتیکی در حال بررسی روش‌های جدیدی برای درک لکنت زبان هستند تا بتوانند درمان‌های مؤثرتری را پیدا کنند.

برای رفع لکنت زبان چه کنیم

برای رفع لکنت زبان چه کنیم؟ راهکارهایی برای کاهش لکنت زبان

این نکات به شما یا کودکتان کمک می کند تا علائم لکنت زبان را کاهش دهید:

۱. آرام صحبت کنید

یکی از موثرترین راه ها برای کاهش لکنت زبان، صحبت کردن با سرعت کمتر است. عجله برای کامل کردن جمله می تواند باعث لکنت، تند صحبت کردن یا مشکل در بیان کلمات شود.

چند نفس عمیق بکشید و به آرامی صحبت کنید. به اطرافیانتان اطلاع دهید که در حال تمرین این روش هستید و صبر آنها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تمرین آرام صحبت کردن برای رفع لکنت زبان

۲. تمرین کنید

از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نزدیک خود بخواهید که با شما بنشیند و صحبت کند.تمرین گفتار در یک محیط امن ممکن است به شما کمک کند نسبت به خود و نحوه صحبت کردنتان احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

پیوستن به یک گروه خودیاری با افراد دیگر که دچار لکنت زبان هستند نیز ممکن است مفید باشد.

در این گروه ها می توانید یاد بگیرید که چه چیزی برای دیگران در هنگام صحبت در جمع یا حتی در گروه های کوچک از دوستان مفید است.

همچنین این گروه ها به شما کمک می کنند تا احساس تنهایی نکنید.

۳. تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی نوعی مراقبه است که به شما آرامش و تمرکز روی افکار یا یک عمل خاص را می‌دهد. این می‌تواند به آرامش و کاهش اضطراب کمک کند. 

بزرگسالان و کودکان همگی می‌توانند برای کمک به لکنت زبان، ذهن آگاهی را تمرین کنند.برخی شواهد محدود وجود دارد که نشان می‌دهد تکنیک‌های ذهن آگاهی می‌توانند 

در یک برنامه درمانی جامع برای لکنت زبان مفید باشند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه کدام نوع مراقبه ممکن است مفیدتر باشد، مورد نیاز است.

تمرین ذهن آگاهی برای اینکه چگونه لکنت را برطرف کنیم

۴. صدای خود را ضبط کنید

ضبط کردن صدای خودتان می‌تواند به شما در درک بهتر پیشرفتتان کمک کند. این می‌تواند به روشن شدن کلمات یا عباراتی که باعث لکنت زبان شما می‌شوند، کمک کند. این کار به شما کمک می‌کند چیزهایی را بشنوید که در غیر این صورت متوجه آن‌ها نمی‌شوید.

اگر متوجه شدید که گوش دادن به صدای خودتان آزاردهنده است یا باعث اضطراب می‌شود، به آرامی شروع کنید. به خاطر داشته باشید که دیدن پیشرفت خود می‌تواند دلگرم کننده باشد. اما هر تکنیکی برای همه افراد کارساز نیست.

۵. دنبال درمان‌های جدید باشید

در برخی موارد، ممکن است یک وسیله تخصصی گوش به نام «مانیتور گفتار» مفید باشد. این دستگاه‌ها از نرم افزار تأخیر و تغییر فرکانس صدا برای کمک به صحبت روان‌تر شما استفاده می‌کنند.

این وسیله شبیه به سمعک، به داخل گوش کاربر وصل می‌شود. نرم افزار صدای شما را تغییر می‌دهد و آن را کسری از ثانیه به تأخیر می‌اندازد. این کار می‌تواند به شما در کند کردن سرعت صحبت و توانایی صحبت بدون لکنت کمک کند.

اگرچه تحقیقاتی برای تأیید اثربخشی این دستگاه وجود دارد، اما مشخص نیست که آیا این تأثیرات بلندمدت هستند یا خیر.

محققان در حال بررسی چندین دستگاه و برنامه جدیدتر هستند که ممکن است در آینده به شما کمک کنند.با گفتار درمانگر خود در مورد دستگاه‌های موجود در حال حاضر که می‌توانند برای شما مؤثر باشند، صحبت کنید.

چگونه به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که دچار لکنت زبان است کمک کنم؟

اگر با کسی صحبت می کنید که دچار لکنت زبان است، مهم است که به او اجازه دهید با سرعت خودش صحبت کند. تلاش برای عجله کردن در صحبت او، تنها به اشتراک گذاشتن افکارش را برای او دشوارتر می کند.

همچنین نباید سعی کنید جملات او را تمام کنید. صبور باشید و به او اجازه دهید خودش حرفش را تمام کند. این کار نه تنها به او کمک می کند تا روی لکنت زبان خود کار کند، بلکه می تواند تأثیر مثبتی بر احساس کلی او نسبت به خودش داشته باشد. حمایت بلندمدت برای کمک به عزیزانتان برای مدیریت لکنت زبان آنها بسیار مهم است.

سخن پایانی

 در این مقاله سعی کردیم به اینکه چگونه لکنتت زبان را خوب کنیم؟ چگونه لکنت زبان را رفع کنیم؟ یا برای رفع لکنت زبان چه کنیم؟ پاسخ دهیم.

لکنت زبان را می توان به طور موثر مدیریت کرد. تمرین تکنیک های گفتار و درخواست صبر از کسانی که با آنها ارتباط برقرار می کنید، ممکن است به مرور زمان به کاهش لکنت شما کمک کند.

ایجاد یک شبکه حمایتی از خانواده و دوستان، یک نکته کلیدی است. حتی ممکن است پیوستن به یک گروه پشتیبانی برای افراد لکنت زبان مفید باشد. اما کمک گرفتن از یک متخصص درمان لکنت زبان، برای درمان در هر سنی، نیاز است.

تیم درمانگران خانه لکنت
مشاوره رایگان لکنت زبان
خانه لکنت، اولین مرکز تخصصی درمان لکنت در ایران

ما در خانه لکنت، افراد دارای لکنت بسیاری را درمان کرده ایم که شامل کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می شود. برای مشاهده نتایج درمان خانه لکنت، می توانید به صفحه درمان شدگان لکنت زبان مراجعه کنید.

اگر شما یا فرزندتان و یا یکی از اطرافیان تان دچار لکنت زبان است و قصد دارید این اختلال را به صورت قطعی درمان کنید، با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *