لکنت زبان در کودکان  

لکنت زبان در کودکان

در این مطلب به موضوع لکنت زبان در کودکان که به اشتباه ( لکنت زبان ) نامیده می شود ، می پردازیم. به یاد داشته باشید که عبارت ( لکنت زبان ) غلط است چرا که لکنت ارتباطی با زبان به عنوان یک عضو بدن، ندارد! هم چنین به شیوع لکنت در کودکان و علت شروع لکنت در کودکان اشاره می کنیم. برای مطالعه ی بیشتر می توانید روی لینک های هر موضوع کلیک کنید تا اطلاعات جزیی تری را دریافت کنید .

لکنت یک اختلال گفتاری است که غالبا بین سنین 2 تا 5 سالگی ( یعنی سن رشد زبان) شروع می شود. در بسیاری از کودکان شروع لکنت بعد از یک دوره روانی است یعنی لزوما کودک از ابتدای شروع کلام لکنت ندارد اما به تدریج با افزایش سرعت رشد گفتار و زبان و همزمانی با رویدادهای خاص دوران کودکی لکنت به تدریج و یا ناگهانی آغاز می شود.

شروع لکنت زبان در کودکان  

باید به یاد داشته باشیم شروع لکنت در کودکان می تواند بدون یک اتفاق خاص محیطی باشد( مثل ترس و ..) یا می تواند بروز لکنت همراه با یک اتفاق خاص باشد مثل ( اسباب کشی ، تولد فرزند دوم و ..) اما این موضوعات علت لکنت نیستند ! و صرفا می توانند عامل بروز باشند!

شیوع لکنت در کودکان

شیوع لکنت در کودکی بیشتر از بزرگسالی است ، این به این معنی است که درصد زیادی ازکودکان دارای لکنت قبل از سن مدرسه و بزرگسالی دچار بهبودی خود به خودی می شوند . شیوع لکنت در بزرگسالی حدود 1% است.  

علامت های لکنت در کودکان

لکنت کودکان علایم متعددی دارد اما سه علامت اصلی لکنت ، تکرار، قفل و کشش است . رفتارهای اضافه مثل فشردن چشم یا تحت فشار قرار دادن بدن از علامت های ثانویه لکنت هستند. تمام علایم لکنت را می توانید در پست ( علایم لکنت کودکان) مشاهده کنید. اگر مشکوک هستید که کودک  شما دارای لکنت است یا خیر می توانید به لینک زیر یک ویدیو 3 تا 5 دقیقه ای از صحبت کردن کودکتان ارسال کنید تا به طور رایگان در اسرع وقت توسط متخصصان تیم خانه ی لکنت بررسی شود و نتیجه خدمت شما ارسال گردد.

ویژگی های لکنت در کودکان

از ویژگی های مهم لکنت در کودکان و حتی بزرگسالان ، نوسان است . لکنت گاهی هست و گاهی نیست ، گاهی شدید است و گاهی خیلی خفیف . خیلی از والدین گمان می کنند چون همیشگی نیست ، پس جای نگرانی نیست و حل می شود! در حالی که نوسان ویژگی و ماهیت لکنت کودکان است.

علت لکنت زبان در کودکان

اولین سوال والدین بعد از شروع لکنت این است که : چرا لکنت اتفاق افتاد و علت چیست ؟

باید توجه کنیم که لکنت علت واحدی ندارد! در واقع لکنت یک اختلال چند فاکتوری می باشد یعنی چندین علل برای اینکه کودک ما درگیر این اختلال شود وجود دارد.  به طول کلی فاکتورهای ژنتیکی و محیطی بر روی شکل گیری لکنت اثرگذار هستند. برای اینکه کودک ما درگیر لکنت شود لازم است که از نظر ژنتیکی یا محیطی یا هردو مستعد درگیری با این اختلال باشد.

آیا ترس علت لکنت در کودکان است ؟

در بسیاری از کودکان لکنت بعد از یک اتفاق خاص محیطی شروع می شود برای مثال ترس ! اما آیا ترس علت لکنت است ؟

خیلی از کودکان ترس را تجربه می کنند ( ترس از تنهایی ، ترس از حیوانات، ترس از تاریکی و ..) آیا تمام کودکان دچار لکنت می شوند ؟ پاسخ واضح است : خیر !

اما چرا لکنت کودک من با ترس شروع شد ؟ ترس می تواند عامل بروز لکنت باشد مثل یک جرقه برای شروع آتش سوزی ! یعنی کودک من از نظر ژنتیکی یا محیطی یا ژنتیکی و محیطی مستعد این موضوع بوده است ، یعنی اگر نمی ترسید ممکن بود یک شب بخوابد و صبح با لکنت صحبت کند!!

آیا لکنت کودکم قابل درمان است ؟

خوشبختانه بله ! درمان در سنین کودکی قطعی است . چرا که لکنت اختلالی است که وابسته به عملکرد مغز می باشد و در کودکان دستکاری و ایجاد تغییر در مغز بسیار ساده تر از بزرگسالان است و همینطور طول دوره ی درمان در کودکان نسبت به بزرگسالان کوتاه تر است و نتایج درمان پایدارتر است .( یعنی احتمال بازگشت لکنت در کودکان بسیارکمتر از بزرگسالان است )

چه کسی متخصص درمان لکنت کودکان است ؟

تنها متخصص  درمان لکنت کودکان ، آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر می باشد، به ویژه درمانگر تخصصی لکنت یعنی گفتاردرمانگری که صرفا در حیطه ی لکنت مشغول به کار بوده است. به یاد داشته باشید که ممکن است افراد غیرمتخصص و سودجو و فریبکار با عناوینی مثل درمان قطعی لکنت در یک روز! توجه شما را جلب کنند .

درمان لکنت کودکان چقدر زمان می برد؟

درمان لکنت کودکان  برای هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است ممکن است برای یک کودک در 2 ماه به درمان برسیم و برای کودک دیگر بعد از 3 سال ! هر دوی این اعداد تقریبی و احتمالی و دو سر یک طیف هستند. میانگین درمان لکنت کودکان طبق تجربه حدودا بین 6 الی 9 ماه می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *