لکنت زبان در بزرگسالان نشانه ی چیست ؟

لکنت زبان در بزرگسالان نشانه ی چیست

وقتی با یک فرد بزرگسال دارای لکنت مواجه می شوید ، چه برداشتی دارید ؟ در این مقاله به ابعاد شخصیتی افراد بزرگسال دارای لکنت و اینکه لکنت زبان در بزرگسالان نشانه ی چیست ؟ می پردازیم و به یاد داریم که عبارت ( لکنت زبان ) از نظر علمی صحیح نمی  باشد و به همین دلیل در ادامه از کلمه ی ( لکنت) استفاده می کنیم.

لکنت زبان در بزرگسالان نشانه ی چیست ؟

آیا فردی که دارای لکنت است ، بیماری دارد ؟ آیا فرد عصبی است ؟ آیا استرس دارد؟ آیا نمی داند که چه باید بگوید؟ آیا در مغز وی یک آسیب مشاهده می شود؟ آیا فرد دارای لکنت کم هوش تر از افراد بدون لکنت است ؟آیا خجالتی تر از سایرافراد است ؟

تمام این سوالات ممکن است برای افرادی که ارتباط نزدیکی با یک فرد دارای لکنت نداشته اند ، پیش بیاید! لکنت یک اختلال گفتاری است که در دوران کودکی خود را نشان می دهد غالبا بین سنین 2 تا 5 سالگی ،شیوع لکنت در بزرگسالی حدودا 1 درصد است .

در واقع یک درصد از افراد جامعه لکنت را تجربه می کنند . لکنت در بزرگسالان غالبا همان لکنت دوران کودکی است که خود به خود بهبود پیدا نکرده است و تا بزرگسالی با فرد همراه شده است . علت ماندگاری لکنت به فاکتورهای متعددی وابسته است غالب بزرگسالانی که لکنت را تجربه می کنند ، یا تجربه ی درمان لکنت را در کودکی اصلا نداشته اند یا تجربه ی درمان موفقی را نداشته اند. فاکتورهایی مانند جنسیت ( پسربودن ) ، وجود یک فرد دارای لکنت در خانواده ( سابقه ی ژنتیکی ) و … می توانند ازعوامل ماندگاری لکنت باشند.

آیا لکنت در بزرگسالان نشانه ی عصبی بودن است ؟

یک تفکر رایج و غلط درمورد بزرگسالان دارای لکنت این است که او ( عصبی به نظر می رسد) ، این افراد برچسب های نادرستی را صرفا به واسطه ی قضاوت های سطحی اطرافیان می خورند. از نظر علمی افراد دارای لکنت عصبی تر از سایر افراد بدون لکنت نیستند! شاید فرد دارای لکنت ، به واسطه ی لکنت خودش خشم را تجربه کند اما به طور معمول فرد دارای لکنت ، لزوما عصبی نیست !

لکنت در بزرگسالان و هوش !

در باورهای غلط پیشین افراد دارای لکنت ، افراد کم هوشی تصور می شدند. این در حالی است که طی تحقیقات انجام شده ، افراد دارای لکنت ،؛ هوش نرمال دارند. لکنت ارتباطی با کم هوشی ندارد .

لکنت مسری نیست !

لکنت یک اختلال در عملکرد مغز در مناطق مربوط به زبان بیانی است . برخی افراد گمان می کنند لکنت مسری است یا گمان می کنند فرد دارای لکنت مشکل ذهنی دارد. در صورتی که اینطور نیست .یک فرد دارای لکنت می داند که چه باید بگوید فقط عدم هماهنگی ها اجازه ی بیان روان را به فرد نمی دهد.

فرد بزرگسال دارای لکنت چه احساساتی را تجربه می کند؟

لکنت با گذشت زمان در احساسات و افکار فرد، تغییراتی را ایجاد می کند. این تغییرات می تواند خیلی خفیف تا خیلی شدید باشد.اندازه گیری و آگاهی از نگرش های منفی و احساسات مرتبط با لکنت از طریق آزمون ها قابل بررسی است. غالب افراد بزرگسال دارای لکنت به دنبال لکنت خود احساساتی نظیر: شرم، ترس، نا امیدی ، غم ، افسردگی و… را تجربه می کنند . تجربه ی این احساسات ممکن است منجر به اجتناب های موقعیتی شود برای مثال فرد به خاطر اینکه ممکن است درمهمانی خانوادگی لکنت کند و چون لکنت دوست داشتنی نیست و ممکن است احساسات منفی را برانگیخته کند، پس فرد سعی می کند که در مهمانی یاحضور نداشته باشد ، یا کمتر و کوتاه تر صحبت کند.

لکنت می تواند روی کیفیت زندگی فرد اثرگذار باشد

بسیاری از افراد بزرگسال دارای لکنت معتقد هستند که اگر لکنت نداشتند ، موقعیت های تحصیلی ، شغلی و اجتماعی بالاتری  داشتند. لکنت ممکن است به واسطه ی واکنش عاطفی فرد دارای لکنت به یک بحران بزرگ تبدیل شود و در فردی دیگر صرفا یک تفاوت باشد! دیدگاهی که فرد نسبت به لکنت خود دارد ، واکنشی که فرد به لکنت خود نشان می دهد و همینطور واکنش های اطرافیان و محیط می تواند روی کیفیت زندگی فرد دارای لکنت اثرگذار باشد.

جو بایدن رِییس جمهور آمریکا یک فرد دارای لکنت است ، با وجود لکنت و سن بالا مسوولیت بزرگی چون ریاست جمهوری ایالات متحده ی آمریکا را برعهده دارد . افراد بسیاری وجود دارند که با وجود لکنت به زندگی عادی خود ادامه می دهند. وینستون چرچیل ، مرلین مونرواز افراد مشهوری بودند که لکنت داشته اند.

فردی که لکنت دارد اضطرابی است ؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید در مورد اضطراب در افراد بزرگسال دارای لکنت است . آیا فرد دارای لکنت لزوما مضطرب است ؟ در ابتدا باید بدانیم که اضطراب انواع مختلفی دارد ، یک نوع از اضطراب به گونه ای است که فرد در حالت عادی هم دچار اضطراب می شود اما گونه ی دیگری از اضطراب وجود دارد که در افراد دارای لکنت بیشتر مشهود است و آن اضطراب در موقعیت های خاص است ، یک فرد دارای لکنت ممکن است در کنار لکنت ، شخصیت مضطربی هم داشته باشد اما غالبا اضطرابی که افراد دارای لکنت تجربه می کنند مرتبط با لحظات مرتبط با صحبت کردن است . برای مثال فرد دارای لکنت ممکن است از تصور اینکه در یک جمع با لکنت صحبت کند دچار اضطراب شود اما اگر قرار به یک آزمون کتبی سخت در دانشگاه باشد اضطراب چندانی را تجربه نکند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *