کمبود کدام ویتامین باعث لکنت زبان می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث لکنت زبان می شود؟

در حیطه ی پزشکی، مقدم بر درمان، پیشگیری است. به همین دلیل والدین زیادی به دنبال این هستند که از بروز لکنت در کودکشان جلوگیری کنند. در این مطلب به بررسی ارتباط بین ویتامین ها و لکنت و اینکه کمبود کدام ویتامین باعث لکنت زبان می شود؟ می پردازیم و همچنان تاکید داریم که عبارت (لکنت زبان ) یک عبارت شایع اما غلط می باشد و در ادامه به جای ( لکنت زبان ) از (لکنت ) استفاده می کنیم .

کمبود کدام ویتامین باعث لکنت زبان می شود؟

در ارتباط با لکنت و ویتامین ها شواهد علمی محدودی موجود است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم . به یاد داشته باشیم که این شواهد نیاز به بررسی بیشتر دارند.

کمبود ویتامین D و لکنت

پژوهشی در سال 2018 در مورد تفاوت بین سطوح ویتامین دی در کودکان دارای اختلال گفتار و زبان و کودکان سالم درجامعه ی ترک زبان ، انجام شده است. نتایج نشان داد که ارتباطی بین سطوح ویتامین دی و اختلالات گفتار وزبان وجود دارد( سطح ویتامین دی در کودکان دارای لکنت ، در این پژوهش نسبت به گروه کنترل ( کودکان بدون اختلالات گفتارو زبان )، پایین تر است و شدت لکنت با سطح ویتامین دی رابطه ی عکس دارد!! البته لازم به ذکر است که این پژوهش نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

مصرف ویتامین و مس و کاهش لکنت !

یک مطالعه در سال 2017 به بررسی رابطه ی بین تغذیه و لکنت در 19 بزرگسال دارای لکنت پرداخت. نتیجه ی این پژوهش نشان داد که ارتباطی بین میزان مس و ویتامین و میزان لکنت وجود ندارد اما در این پژوهش به رابطه ی بین لکنت و اضطراب اشاره می شود و همینطور رابطه ی معنی داری که بین لکنت و حالت خلقی وجود دارد.

در پژوهش دیگری که توسط بلوداستاین و راتنر در سال 2008 انجام شد ویتامین B1  تاثیر همه یا هیچ داشته است در برخی موثربوده و در برخی افراد هیچ تاثیری نداشته است ! اما چون ویتامین عوارض جانبی جدی ندارد مصرف آن برای افراد دارای لکنت منعی ایجاد نمی کند .

هم چنین عنوان شده است که ویتامین نقش مهمی در عملکرد و ساختار مخچه دارد و همینطور برای فرآیند میلین سازی حضور این ویتامین اهمیت دارد و به نظر می رسد که کمبود ویتامین بتواند زمینه ساز ایجاد لکنت باشد .( با توجه به اهمیت میلین سازی سلول های عصبی مرتبط با زبان بیانی ). ویتامین در آرد، گوشت غلات و حبوبات یافت می شود.

آیا کمبود ویتامین B12 باعث لکنت می شود؟

کمبود ویتامین B12 می تواند موجب خستگی ، استرس شود و به دنبال آن خستگی و استرس موجب افزایش شدت لکنت شود. این ویتامین در تخم مرغ یافت می شود.

منیزیم

منیزیم در انتقال پیام های عصبی و انبساط عضلات نقش دارد و هم چنین موجب ایجاد آرامش در بدن  و ریلکس شدن عضلات  بدن می شود که به کاهش لکنت کمک می کند.  

پزشکم برای لکنت کودکم امگا3 تجویز کرد!

از بسیاری ازوالدین که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده اند می شنویم که متخصص به والدین توصیه به مصرف امگا3 داشته اند. درست است که مصرف امگا3 برای رشد مغز می تواند مفید باشد اما شواهد علمی از ارتباط بین لکنت و مصرف امگا3  در دسترس نیست و به نظر می رسد اگر هزاران کودک بدون مصرف امگا3 به درمان قطعی رسیده اند ،پس این موضوع اهمیت چندانی در درمان لکنت زبان ندارد.

شما چه تجربه ای مصرف ویتامین ها داشته اید؟

اگر شما به عنوان یک فرد بزرگسال دارای لکنت یا والد کودک دارای لکنت تجربه ی مصرف ویتامین ها و تاثیر آن روی لکنت خود یا کودکتان را داشته اید ، نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *