درمان لکنت زبان ارثی

درمان لکنت زبان ارثی

در این مقاله به بحث درمان لکنت زبان ارثی می پردازیم. کودکان به صورت طبیعی از یک سالگی به بعد حرف زدن را شروع می‌کنند. در برخی کودکان ممکن است فرایند تکلم دچار مشکلاتی شود. در این سن والدین باید به نحوه گفتار کودک توجه کنند. اختلال گفتاری لکنت در سن 2 تا 6 سالگی بروز می کند، حتی اگر در این سنین بروز پیدا نکند در دوران شروع مدرسه یعنی 6 تا 7 سالگی علائم آن ممکن است پدیدار شود. در این سن کودک در مدرسه با این اختلال در بین بقیه جلب توجه می کند و احساس خجالت زدگی را درک می‌کند. لکنت زبان باعث آسیب شدید روحی در فرد می‌شود .

درمان لکنت زبان ارثی

والدین دارای لکنت باید به گفتار کودک خود بسیار دقت کنند، تا اگر علائمی از لکنت پدیدار شد به موقع متوجه شوند. این مسئله که ممکن است کودک با تقلید از آنها علائم لکنت را بروز دهد نادرست استو در خیلی از خانواده ایی که یک یا هردو والدین لکنت دارند فرزندان بدون لکنت هم وجود دارند. در لکنت زبان ارثی که جنبه ژنتیکی و مادرزادی دارد گفتار درمانی بسیار موثر است. گفتار درمانگر کلمات یا آواهایی که کودک در بیان آنها مشکل دارد را پیدا کرده و سپس نوع لکنت را بر اساس علائمی که دارد مشخص می کند.

برای درمان لکنت زبان ارثی داروی مشخصی وجود ندارد و درمان مبتنی بر گفتار درمانی، توانبخشی و تمرین است. باید والدین به تمرینات کودک مبتلا به لکنت توجه بیشتر و ویژه نشان دهند. برای تمرین های مکالمه وقت مشخصی در نظر بگیرند. مهارت های غیر گفتاری کودک مثل فوتبال، کاردستی و … را تقویت کنند. از سنین کم او را به جلسات گفتار درمانی ببرند تا زودتر درمان شروع شود و در سنین کودکی لکنت متوقف شود.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

درمان لکنت زبان

آشنایی با انواع مختلف لکنت زبان

به طور کلی چند نوع لکنت وجود دارد. برخی افراد هنگام شروع جمله دچار وقفه می شوند و بقیه جمله را راحت بیان می‌کنند. برخی دیگر حرف زدن را شروع می‌کنند و در وسط جمله دچار گرفتگی زبان و قفل شدن می شوند. وقتی شخص کلمه را جایگزین میکند و بیان می کند مثلا به جای قشنگ  به آن زیبامی گوید و در واقع به جای یک کلمه، کلمه دیگری را در حرف زدن استفاده می کند این لکنت ناشی از اجتناب است. افرادی که قادر نیستند «ر» را به خوبی تلفظ کنند و آن را به شکل «ل» بیان می کنند، لکنت ندارند و اختلال تلفظ دارند پس این مورد را با لکنت اشتباه نگیرید. در واقع انها چایگاه و شیوه صحیح صدای «ر» را نمیدانند که در چند جلسه قابل آموزش است. در کل برای این مشکل و اختلال هم درمان باید زود شروع شود تا مغز برای همیشه ل را به جای ر کد نکند.

درمان لکنت زبان در کودکی

برای درمان لکنت زبان ارثی باید کودک تمرین کند تا توانایی کافی برای بیان روان کلمات را به دست آورد. در خانواده باید کودک بدون حس تحقیر راحت بتواند صحبت کند تا اعتماد به نفس صحبت در اجتماع را به دست بیاورد. برخی از انواع لکنت ها در اثر استرس به وجود می‌آیند و موقتی هستند و بعد از یک دوره متوقف می شوند. برای درمان و تشخیص نوع لکنت مراجعه به گفتار درمانگر لازم و ضروری است. در خانواده ای که پدر و مادر مبتلا به لکنت هستند باید حتما روی صحبت دقت کنند تا اگر کودک علائمی از لکنت دارد به موقع برای درمان اقدام کنند.

گفتار درمانی و درمان لکنت زبان ارثی

ژن ها و لکنت زبان ارثی

طبق تحقیقات ثابت شده اگر در خانواده کسی لکنت داشته باشد تا ۷۰ درصد امکان بروز لکنت در نسل های آینده و سایر افراد خانواده وجود دارد. نوع لکنت در افراد خانواده با سابقه لکنت ممکن است متفاوت باشد. مثلاً یک نفر لکنت را با مکث های طولانی بین کلمات نشان دهد و دیگری مبتلا به کشیدگی باشد. نسبت اختلال لکنت در مردان بیشتر از زنان است. شدت لکنت در افراد یک خانواده یکسان نیست و ربطی به وراثت و ژنتیک ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *