آشنایی با روش درمان لکنت زبان استرسی

آشنایی با روش درمان لکنت زبان استرسی

درمان لکنت زبان استرسی موضوعی که در این مقاله به آن می‌پردازیم. افرادی که در اثر اضطراب زیاد دچار لکنت می‌شوند از صحبت در جمع اجتناب می کنند. اغلب اوقات در سکوت و تنهایی به سر می‌برند و در هنگام اختلال احساس ناتوانی می کنند.  گاهی حتی از فکر کردن به صحبت در جمع فرد دچار استرس می شود. این نوع لکنت نوعی اختلال اجتماعی استرسی است که بسیار مهم است برطرف شود، زیرا فرد با انزواطلبی به مرور دچار افسردگی میشود. برای رفع این مشکل اضطراب و استرس را در فرد باید کنترل کرد. در ادامه راهکارهای لازم را بررسی می کنیم.

درمان لکنت زبان استرسی

قبل از حضور در جمع برای درمان لکنت زبان استرسی خود را در محیط تصور کنید. درباره موضوعاتی که قصد دارید صحبت کنید، کمی تحقیق کنید تا تسلط پیدا کنید. برای کنترل استرس می توان از تکنیک تنفس عمیق استفاده کرد. به مدت ۱۰ دقیقه با تمرکز کامل تنفس عمیق انجام دهید. هنگام صحبت نفس بکشید و نفس را در سینه حبس نکنید، اکسیژن در کاهش استرس موثر است.

برای درمان لکنت زبان استرسی میتوان قبل از حضور در جمع نت برداری کرد. آهسته و شمرده صحبت کنید. در یک مکالمه دو نفره در زمان گوش کردن می توانید روی پاسخ های خود فکر کنید. اگر فردی هنگام مکالمه برای پیدا کردن کلمه درست مشکل پیدا میکند این فرد دچار مشکل حافظه است. این عارضه در اثر مصرف داروهای ضد استرس نیز بروز پیدا می‌کند. برای آرام سازی فضا از جمله بندی های کاملا ساده استفاده کنید و سعی نکنید تند صحبت کنید.

روان درمانی برای رفع لکنت زبان

برای درمان لکنت زبان استرسی می توان از روش مشاوره یا دارو درمانی استفاده کرد. در جلسه مشاوره روانشناس با آموزش تکنیکهایی به فرد کمک می‌کند استرس خود را کنترل کند. تمرین های آرامش بخشی و گفتار درمانی به فرد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری برای حضور در جمع پیدا کند. در مواردی که نیاز به مصرف دارو جهت کنترل اضطراب در فرد باشد روانپزشک نیز باید بیمار را ویزیت کند. خوشبختانه لکنت ناشی از استرس با کنترل اضطراب قابل پیشگیری و درمان است.

بررسی علائم لکنت زبان استرسی

سه رفتار کلی فردی که دارای لکنت است شامل توقف، تکرار و طولانی شدن جملات است. در کنار این سه رفتار، رفتار های دیگری مثل پلک زدن مداوم، لرزش لب ها یا هر نوع تنش در صورت نیز ناشی از لکنت است. اگر فردی قبل از شروع صحبت مکث دارد و از ارتباط چهره به چهره پرهیز می‌کند این کار می تواند ناشی از مشکل لکنت باشد. بروز رفتارهای ثانویه اغلب در بزرگسالان دیده می‌شود و کودکان کمتر این رفتارها را بروز می‌دهند.

اثرات روانی لکنت زبان استرسی بر فرد

بزرگسالانی که مبتلا به لکنت زبان هستند برای درمان لکنت زبان استرسی باید حتما اقدام کنند زیرا وجود نگرش و واکنش‌های منفی در بزرگسالی باعث میشود فرد عزت نفس خود را از دست بدهد. اعتماد به نفس او کاهش پیدا کند و از حضور در اجتماع کناره‌گیری کند. برخی افراد بزرگسال با استفاده از کلمات مترادف لکنت زبان خود را مخفی می‌کنند. گاهی نیز کل جمله را مجدد بازسازی می‌کنند. این رفتارها کاملاً نا آگاهانه رخ می‌دهد. اما ظهور رفتارهای ثانویه مثل لرزش لب یا پلک زدن باعث می شود سایرین استرس را در افراد بزرگسال دارای لکنت تشخیص دهند.

جمع بندی نهایی

برای درمان لکنت زبان استرسی اول باید مشکل توسط یک گفتار درمانگر تشخیص داده شود. نوع لکنت و دلیل وقوع آن مشخص شود. تست های مختلف برای تشخیص شدت لکنت و مهارت‌های زبانی انجام شود. بر اساس درجه لکنت، سن و سابقه خانوادگی درمان لازم تجویز می‌شود. عدم درمان در همه ابعاد زندگی فرد تاثیر منفی می گذارد.

درمان لکنت زبان استرسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *