درمان قطعی لکنت زبان در کودکان

درمان قطعی لکنت زبان در کودکان

آیا درمان قطعی لکنت زبان در کودکان وجود دارد؟ درمان قطعی یعنی چه ؟ چه کسانی کاندید درمان قطعی لکنت هستند ؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ می دهیم . توجه کنید که عبارت (لکنت زبان) یک عبارت رایج اما غلط است و دراین مقاله به جای این عبارت صرفا از واژه ی  (لکنت) استفاده می کنیم.

درمان قطعی لکنت یعنی چه ؟

به نظر می رسد این عبارت طی چند سال اخیر رواج پیدا کرده است چرا  که عده ای افراد سودجو و غیرمتخصص به جهت جذب افراد دارای لکنت در فضای مجازی با این شعار خود را معرفی کردند: درمان قطعی لکنت ! اگر بخواهیم صرفا این عبارت را از نظر خانواده ها و افراد دارای لکنت معنا کنیم ، درمان قطعی لکنت یعنی بازگشتی در کار نباشد و لکنت کاملا درمان شود.

اما آیا واقعا چنین چیزی واقعیت دارد ؟ پاسخ هم بله است و هم خیر ! بله درمان قطعی برای بسیاری از کودکان وجود دارد چرا که کودکان در روند رشد مغز و سیستم عصبی قرار دارند و امیدواری بسیاری وجود دارد که مسیرهای عصبی جدیدی که در روند درمان ایجاد می شود تا بزرگسالی پایدار باقی بماند و لکنت بازگشت نداشته باشد.به ویژه باید توجه داشت که ایجاز این مسیرهای عصبی جدید در کودکی بسیار ساده تر از بزرگسالی است.

 پاسخ نه برای زمانی است که درمورد تمام افراد بزرگسال دارای لکنت صحبت کنیم ، درمان قطعی لکنت برای بزرگسالان دارای لکنت هم امکان پذیر است اما نه برای همه ی افراد ، در واقع درصد کمتری از بزرگسالان دارای لکنت به درمان قطعی می رسند با توجه به ماهیت لکنت و رشد مغز این موضوع منطقی به نظر می رسد.  تاثیرگذاری درمان با افزایش سن کاهش پیدا می کند چرا که قدرت پلاستیسیتی مغز کاهش پیدا می کند و درمان لکنت مزمن ( لکنتی که چند سال ماندگار شده است ) سخت تر از لکنت با سابقه ی ماندگاری کمتر است.

چه عواملی ممکن است مانع درمان قطعی لکنت در کودکان شود؟

اگرچه که درصد بسیار بسیار بالایی از کودکان دارای لکنت به درمان قطعی می رسند اما موانعی ممکن است این هدف را به تعویق بیندازند .

کودکانی که علاوه برلکنت مشکلات شدید گفتار و زبان همراه دارند غالبا طول دوره ی درمان طولانی تری دارند،گاها دیده شده است که کودکانی که در کنار لکنت آسیب های جبران ناپذیری در عملکردهای شناختی ،حرکتی و گفتار و زبان دارند به درمان قطعی  نرسیده اند ( البته این موضوع قابل تعمیم به تمام افراد نیست و درصد کمی از افراد مشمول این شرایط ویژه می شوند)

(سن لکنت)عاملی موثر برای عدم درمان قطعی لکنت !

یک کودک سه ساله را در نظر بگیرید که حدود شش ماه است که لکنت برای او شروع شده است و والدین برای درمان لکنت به گفتاردرمانی مراجعه کرده اند و کودک دیگری را در نظر بگیرید که ده ساله است و از سه سالگی درگیر لکنت شده است ، یعنی سن لکنت این کودک ( هفت سال ) است و به تازگی درمان را آغاز کرده است ، در چنین مواقعی اصطلاحا عنوان می شود که لکنت مزمن شده  است یعنی حذف آن سخت و زمان بر است . می توان گفت احتمال درمان قطعی لکنت برای کودک اول نسبت به کودک دوم بسیار بسیار بیشتر است اما باید در نظر داشت که لزوما و همیشه مزمن شدن لکنت به معنی عدم درمان قطعی نیست !

همچنان که افراد بسیاری بوده اند که با تکرار و تمرین بسیار تاثیرات سال ها لکنت داشتن را از بین برده اند و کاملا به درمان قطعی رسیده اند ، اما باید صادقانه عنوان کرد که اثرگذاری درمان با افزایش سن و مزمن شدن لکنت ، کاهش می یابد. 

اگر بازگشت لکنت را به معنی عدم درمان قطعی بدانیم ، می توان گفت که احتمال بازگشت لکنت در بزرگسالان بیشتر از کودکان است و همینطور احتمال بازگشت لکنت در افرادی که سابقه ی ژنتیکی قوی دارند یا جنسیت پسر دارند بیشتر است ، اما درصد بازگشت لکنت در کودکان بسیار بسیار پایین تر از بزرگسالان است که این موضوع می تواند نوید درمان قطعی لکنت را در کودکان به ما بدهد.

والدین برای رسیدن به درمان قطعی لکنت ، چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟

درمان به موقع و زودهنگام ، معجزه می کند!

همانطور که به سن اشاره شد، بسیار اهمیت دارد که درمان در سنین کودکی و به ویژه در سنین پیش از مدرسه آغاز شود ، هرچه درمان زودتر آغاز شود ، درمان پایدار و قطعی تری خواهیم داشت .

مداومت در اجرای تمرینات

یکی از مهم ترین فاکتورها برای رسیدن به یک درمان موفق و کامل ، انجام روزانه و منظم تمرینات است .یک نوازنده ی پیانو را در نظر بگیرید ، اگر این نوازنده روزانه ساعات زیادی و به شکل منظم و درست تمرینات را انجام دهد ، با تکرار و تجربه ی شرایط جدید می تواند در یک سالن بزرگ پر از بیننده و شنونده درست عمل کند و حتی با وجود استرس عملکرد مناسبی داشته باشد! حال یک کودک دارای لکنت را در نظر بگیرید که والد درهفته صرفا روزهای محدودی را تمرین می کند یا تمرینات را بدون آگاهی و اشتباه اجرا می کند ، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که کودک موقتا به گفتار روان برسد و مدت ها بعد در شرایط استرس زا لکنت دوباره خود را نشان دهد.

 فالو آپ ! معجزه ای برای قطعیت درمان

وقتی شدت لکنت کودک شما به صفر می رسد و لکنت از بین می رود بسیار اهمیت دارد که درمان را رها نکنیم . پس از حذف لکنت ، (فالوآپ)باید آغاز شود به این معنا که جلسات درمانی با فواصل خاصی ادامه پیدا کند و در جلسات والدین را برای جلوگیری یا مقابله با بازگشت لکنت مجهز کنیم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *