درمان قطعی لکنت زبان در طب سنتی

درمان قطعی لکنت زبان در طب سنتی

در این مقاله در رابطه با درمان قطعی لکنت زبان در طب سنتی و درمان های علمی و مبتنی بر شواهد لکنت خواهیم گفت. اما در ابتدا خلاصه ای از علت شناسی لکنت، علائم آن و … می گوییم. پیش از شروع لازم است بدانید که اصطلاح “لکنت زبان” نادرست است زیرا لکنت یک اختلال گفتاری است و با زبان به عنوان یک عضو از بدن، ارتباطی ندارد. در پایان در صورتی که مشکوک هستید که کودک شما علائمی از لکنت را نشان می دهد یک ویدئوی 3 تا 5 دقیقه ای از صحبت کردن کودکتان تهیه نموده و ارسال کنید تا به طور رایگان در اسرع وقت توسط متخصصان تیم خانه ی لکنت بررسی شود و نتیجه خدمت شما ارسال گردد.

لکنت چیست؟

لکنت  یا اختلال روانی دوران کودکی یک اختلال گفتاری است که شامل مشکلات مکرر و قابل توجهی در روانی و جریان گفتار طبیعی است.

علائم لکنت:

لکنت علائم مختلفی دارد. برخی از این علائم، علائم اصلی لکنت بوده و برخی دیگر علائم ثانویه می باشند.

تکرار، قفل، کشیده گویی، جایگزینی کلمات، اجتناب از صحبت کردن،  تنش عضلات و ماهیچه ها، و به  میان اندازی این علامت ها هستند که از این میان تکرار، قفل و کشیده گویی علائم اصلی می باشند. علاوه بر اینها اضطراب و اجتناب از صحبت کردن از دیگر ویژگی‌های این اختلال است. برای مطالعه و آگاهی بیشتر می توانید تمام علائم لکنت را در پست ” علائم لکنت کودکان ” مشاهده کنید.

علت لکنت

لکنت یک اختلال چند فاکتوری است ( یعنی چندین عامل میتواند در ایجاد و بروز آن نقش داشته باشد. ) علت لکنت به طور دقیق مشخص نشده است؛ اما شواهد نشان داده که ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی می‌تواند باعث ایجاد و بروز لکنت شود.

متخصصین ژنتیک دریافته ‌اند که احتمال ارثی بودن لکنت وجود دارد و شاهد این مسئله مطالعات حاصل از بررسی دو قلوها است. در برخی موارد آسیب مادرزادی به مغز می تواند یک عامل مستعد کننده لکنت باشد. با این حال برای تعداد زیادی از کودکان دارای لکنت نه سابقه خانوادگی دیده شده است و نه شواهدی از آسیب به مغز.

زمان شروع لکنت در کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی می باشد که در همین زمان کودک در حال فراگیری گفتار و زبان است. در این زمان کودک در معرض تلاش برای یادگیری صحبت کردن و تنش های ناشی از رشد است که همین موارد ممکن است عامل ایجاد تکرار ها و کشیده گویی‌ ها باشد.

برخی مطالعات تصویربرداری نشان داده که تفاوت در ساختار و عملکرد مغز ( مخصوصا درمناطق شنیداری و حرکتی ) کودکانی که دارای لکنت هستند در مقایسه با کودکان روان  وجود دارد.

درمان قطعی لکنت

” درمان قطعی لکنت ” عبارتی است که این روز ها ممکن است زیاد با آن مواجه شده باشید. اما آیا واقعیت دارد؟؟

درمان قطعی از نظر خانواده ها یعنی درمانی که به طور صد در صد لکنت را بهبود ببخشد و بازگشتی از لکنت در کار نباشد.

درمان قطعی برای بسیاری از کودکان وجود دارد زیرا کودکان در فرایند رشد مغز و سیستم عصبی قرار دارند و امیدواری بسیاری وجود دارد که مسیرهای عصبی جدیدی که در روند درمان ایجاد می شود تا بزرگسالی پایدار باقی بماند وبازگشت لکنتی وجود نداشته باشد.

در سنین کودکی فرایندی به نام نوروپلاستیسیتی یا انعطاف پذیری عصبی وجود دارد که طی آن در ساختار و سازماندهی مغز تغییراتی در اثر تجربه، یادگیری، و سازگاری رخ می دهد. گفته می شد این فرایند در سنین کودکی بروز می کند اما تحقیقات جدید نشان داده اند که در بزرگسالی برخی جنبه های مغز نیز قابل تغییرند. باید بدانید در سنین پایین تر این انعطاف پذیری بسیار زیاد می باشد. درنتیجه تاثیر درمان با افزایش سن کاهش می یابد و درمان لکنت مزمن، سخت تر و زمان بر تر است.

باید بدانید موانعی مانند مشکلات شدید گفتار و زبان و مشکلات شناختی غالبا طول دوره ی درمان طولانی تری دارند و در کودکانی با این مشکلات، درمان قطعی  ممکن است دست نیافتنی باشد. البته این موضوع درباره همه ی این افراد صادق نیست.

سن فاکتور مهمی در درمان قطعی لکنت است. کودک 4 ساله ای که به تازگی از شروع لکنت او گذشته احتمال بیشتری برای درمان قطعی نسبت به کودک  9ساله ای که از 4 سالگی لکنتش شروع شده دارد.

متخصص درمان لکنت

تنها متخصص درمان لکنت آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر است. به ویژه درمانگر تخصصی لکنت یعنی گفتار درمانگری که صرفا در حیطه ی لکنت مشغول به کار بوده است. درمان لکنت در هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله شدت لکنت، سن، محیط کودک و … بستگی دارد. هم چنین طول دوره درمان در کودکان نیز با هم متفاوت است اما به طور میانگین بین 6 تا 9 ماه متغیر می باشد.

درمان قطعی لکنت زبان در طب سنتی

افراد غیر متخصص و سودجوی بسیاری با عناوین فریبکارانه سعی در جلب توجه شما دارند. این در صورتی است که آن ها هیچ اطلاع کاملی درباره ابعاد لکنت و درمان آن ندارند. یکی از این عناوین ” درمان قطعی لکنت ” در طب سنتی است.

دیده شده برخی افراد با پیشنهاداتی مانند فصد زیر زبان، تغییر رژیم غذایی با حذف سردیجات، استفاده از گیاهان دارویی خاص، گرم کردن مغز، گلو و زبان و … سعی در درمان لکنت داشته اند.

با توجه به مطالبی که درباره علت لکنت خواندید باید بدانید که فصد زبان با توجه به عدم ارتباط بین لکنت و عضله زبان هیچ تاثیری در درمان لکنت ندارد و علاوه بر دردناک بودن، باعث ایجاد خاطره ای ناگوار می شود.

هم چنین هیچ مقاله علمی و معتبری در رابطه تغییر رژیم غذایی، تاثیر گیاهان دارویی نوشته نشده است.

مراجعان بسیاری بوده اند که مدت های طولانی از چنین نسخه های گیاهی برای درمان لکنت خود استفاده کرده اند اما هیچ تغییری در شدت لکنت آن ها ایجاد نشده است.

انواع روش های درمان قطعی لکنت زبان در طب سنتی

متخصص درمان لکنت کودک یا گفتار درمانگر بر اساس شواهد علمی و تجربه درمان های قبلی و با در نظر گرفتن عوامل و شرایط مختلف که بسته به هر کودک متفاوت است از درمان های مستقیم و غیر مستقیم استفاده می کند.

درمان های غیر مستقیم درمان هایی هستند که کودک به طور فعال در مسیر درمان شرکت نمی کند و به صورت مستقیم تکنیکی آموزش نمی بیند بلکه آموزش ها و تکنیک ها و موارد لازم به والد داده می شود، والد آن ها را اجرا می کند و کودک به صورت غیر مستقیم تحت درمان قرار می گیرد. درمان های مستقیم درمان هایی هستند که در آن کودک به صورت مستقیم تکنیک ها را آموزش می بیند و تمرین ها را با درمانگر و والد خود انجام می دهد.

پس با توجه به آنچه خواندید فرصت را از دست ندهید و از درمان های علمی و مبتنی بر شواهد که توسط آسیب شناسان گفتار و زبان یا گفتار درمانگران ارائه می شود استفاده کنید و فراموش نکنید هر چه زودتر برای درمان اقدام کنید شانس بیشتری برای دستیابی به درمان قطعی خواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *