بند آمدن زبان از ترس؛ تقابل عامل رشد یا عامل محیطی

بند آمدن زبان از ترس

بند آمدن زبان از ترس یکی از دلایل نسبتا رایجی است که افراد آن را عامل ایجاد لکنت بیان می‎کنند. به طور مثال برخی والدین بیان می‎کنند که «از همان شب که سگ بزرگ را دید، ترسید». «از زمانی بند آمدن زبان پسرم آغاز شد که تصادف کردیم». یک سوال مهم وجود دارد که آیا واقعا ترس باعث بندآمدن زبان یا لکنت می‎شود؟ ابتدا با دو مفهوم مهم «بند آمدن زبان یا لکنت» و «ترس» آشنا می‎شویم.

ترس چیست؟

برای تعریف بند آمدن زبان از ترس، باید ترس را شناخت و تعریف درستی از آن ارائه داد. ترس واکنش طبیعی بدن است که در مقابل وجود یک خطر واقعی و زودهنگام، اتفاق می‎افتد. ترس در واقع ضامن بقا برای موجود زنده و انسان است، مانند ترس از گرگ، ترس در هنگام پرت شدن از ارتفاع. اگر ترس از چیزی بیش از حد و غیرمنطقی باشد تبدیل به فوبیا می‎شود، مانند فوبیای ترس از ارتفاع.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

ترس با استرس و اضطراب متفاوت است. ترس ناشی از یک عامل بیرونی است، اما استرس یک واکنش فیزیولوژیکی بدن در برابر فشارهای محیطی و بیرونی است. سردرد، مشکلات پوستی مثل جوش، مشکل در گوارش، خواب و… را می‎توان نام برد. با از بین بردن عامل استرس زا و ترس، هر دو مورد از بین می‎روند. اضطراب نشانه های مشترکی با استرس دارد، اما همیشه استرس باعث اضطراب نمی‎شود. دلیل استرس مشخص است اما دلیل و منبع اضطراب مشخص نیست. در فعالیت‎‎های روزانه اختلال ایجاد کرده و فرد ناتوان و درمانده می‎شود.

لکنت زبان چیست؟

بند آمدن زبان از ترس را با تعریف لکنت زبان ادامه می‎دهیم. لکنت زبان یکی از انواع اختلال گفتاری است که فرد قادر به بیان روان و درست کلمات و جملات نیست. فرد در تلفظ روان هجا، یک بخش از کلمه یا کامل کردن جمله مشکل دارد. لکنت زبان شامل انواع زیر است:

  • لکنت تونیک: فرد در زمان صحبت کردن دچار وقفه یا قفل یا همان گیر می‎شود که علت های مختلفی در آن دخیل است.
  • لکنت کلونیک: تکرار در هجای اول یک کلمه که ناشی از اختلال فیزیولوژیک عصبی است اتفاق می‎افتد.  

علت لکنت زبان به صورت دقیق مشخص نیست، اما به سه گروه تقسیم می‎شود. گاهی از ترکیب یک علت و حتی ترکیبی از آن‎ها، لکنت زبان ایجاد می‎شود:

  • علت رشدی (developmental): این نوع لکنت همان طور ک از اسمش پیداست بیشتر در سنین کودک و همزمان با رشد سیستم گفتار و تکلم رخ می دهد.
  • علل روانی (psychogenic)
  • علت عصبی (neurigenic)
بند آمدن زبان از ترس

عامل روانی و بند آمدن زبان از ترس

یکی از عواملی که در هر سنی باعث بند آمدن زبان می‎شود عامل روانی است. بروز لکنت زبان بر اثر ترس ممکن است در هر سنی (کودکی تا بزرگسالی) ایجاد شود. افراد زمینه ژنتیکی برای ابتلا به لکنت یا بند آمدن زبان را دارند. بنابراین عامل محیطی و روانی باعث بروز آن می‎شود. آزار بدنی کودک در خردسالی، حمله برخی افراد به کودک، انفجار و… باعث ترس و بند آمدن زبان کودک می‎شود. پس اگر لکنت زبان با ترس شروع شود، این ترس باعث بروز لکنت و در واقع فعال شدن ژن مربوط به لکنت میشود. پس علت اصلی ترس نیست علت اصلی ژنتیک و تقابل آن با یک عامل محیطی است. این افراد در ارتباط با خانواده، در اجتماع و ارتباط با دیگران دچار لکنت می‎شوند. ودچار لکنت زبان با درجه خفیف تا شدید خواهند شد.

در این زمان می‎توان گفت که بند آمدن زبان به دلیل ترس در برخی افراد صحت دارد. در واقع فرد در موقعیتی قرار گرفته از چیزی ترسیده و آن ترس باعث فعال شدن زن مربوطه و پدیدار شدن لکنت وی گشته است. پس اگر عامل ژنتیکی نباشد ترس باعث بروز لکنت نمیشود.

درمان بند آمدن زبان به دلیل ترس

می‎دانیم که بند آمدن زبان از ترس به صورت یکباره رخ داده است. البته نباید توقع داشت که درمان آن نیز به یکباره و توسط گفتار درمانی خیلی سریع انجام شود. نکته ه‎ایی که در مشاهدات مورد توجه قرار گرفته این است که این نوع ترس، بیشتر در کودکی مشاهده می‎شود. در واقع بروز لکنت با ترس در کودکی رایج تر است والبته می‎تواند تا بزرگسالی ادامه داشته باشد.

از روش های گفتار درمانی برای درمان استفاده می‎کنند. البته شاید لازم باشد برای درمان مکمل از جلسات روانشناسی استفاده کرد. گفته میشود برای درمان “فرد باید از قرار گرفتن در موقعیت‎های مشابهی که باعث ترس او شده است بپرهیزد.” در صورتی که به عنوان مثال اگر کودک از صدای شکستن شیه ای ترسیده باشد میتوان تضمبن کرد دیگر هیچ صدای شکستنی را نشنود؟ پس درمان اصلی مراجعه به گفتاردرمانی است.

به یاد داشته باشید درمان به موقع و زود هنگام شما در مسیر درمان بسیار کمک خواهد کرد.

توجه داشته باشید که درمان لکنت به هر دلیل که ایجاد شده باشد منوط به همکاری کودک و والدین با گفتاردرمانگر است. گاهی در طول درمان باید تمرین‎ها به صورت روزانه یا هفتگی تکرار شوند. بنابراین نیاز به صبر و حوصله زیاد است تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *