چگونه لکنت زبان را از بین ببریم؟

چگونه لکنت زبان را از بین ببریم؟

چگونه لکنت زبان را از بین ببریم؟ اگر شما درگیر لکنت زبان هستید و یا کودک خردسالتان دچار لکنت است، حتما این سوال دغدغه اصلی شماست. لکنت به طور مستقیم بر اعتماد به نفس افراد اثر دارد و اگر در زمان کودکی درمان نشود می تواند موقعیت های اجتماعی فرد را در بزرگسالی تهدید کند! اگر به دنبال روش از بین بردن لکنت زبان هستید و می خواهید بدانید آیا درمان لکنت زبان امکان پذیر است یا خیر؛ پیشنهاد می کنیم در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آیا درمان لکنت زبان امکان پذیر است؟

اگر کودک شما دارای لکنت زبان است، درمان او را به تاخیر نیاندازید. در صورتی که لکنت به موقع درمان نشود، ممکن است اختلال گفتاری او تا زمان بزرگسالی به صورت پایدار باقی بماند. معمولاً لکنت زبانِ دوران کودکی که اغلب مسائلی مانند ترس، تغییر شرایط (همچون آمدن فرزند جدید)، تنش های خانوادگی و… باعث بروز آن می شود به مرور از بین نمی رود. البته ممکن بهبود خود به خودی در بعضی افراد ایجاد شود اما قابل پیش بینی نیست. در صورتی که لکنت زبان در افراد خانواده هم باشد، احتمال کمتری دارد بهبود خود به خودی داشته باشد و در صورت عدم درمان، همیشه همراه فرد خواهد.

درمان لکنت زبان در بزرگسالی سخت تر انجام می شود، ولی امکان پذیر است. جلسات درمان لکنت زبان افراد بزرگسال طولانی تر و با تمرین های بیشتری همراه است.

درمان لکنت زبان توسط گفتار درمانگر

درمان لکنت زبان به صورت تخصصی توسط گفتار درمانگر یا آسیب شناس گفتار انجام می شود.

گفتاردرمانگر موثرترین روش از بین بردن لکنت زبان را با توجه به سن فرد انتخاب کرده و با ارائه راهکارها و تمرین های موثر،  به او کمک می کند تا راحتتر سخن بگوید و از موقعیت های اجتماعی فراری نباشد! درمان لکنت زبان کودکان راحت تر از افراد بزرگسال است و تعداد جلسات کمتری نیاز دارد.

در خانه چگونه لکنت زبان را از بین ببریم؟

در کنار متخصص درمان لکنت زبان، لازم است خانواده فرد نیز او را یاری دهند تا پروسه درمان به خوبی سپری شود. در واقع اگر خانواده همکاری لازم را با گفتار درمانگر نداشته باشند و محیط خانه پرتنش و نامناسب باشد، از تاثیر جلسات گفتار درمانی کاسته خواهد شد .

روش های درمانی لکنت زبان کودک توسط خانواده

  • مهمترین روش از بین بردن لکنت زبان کودک این است که با آرامش به حرفهای او گوش دهید و هرگز حرف های او را کامل نکنید! زمانی که کودک هنگام حرف زدن، یکباره قفل می کند، بدترین کار ممکن این است که صحبت او را کامل کنید.
  • هرگز به کودک آموزش های غیر اصولی ندهید. گاهی والدین به کودک توصیه می کنند آرام صحبت کن، شمرده حرف بزن و… . این عبارات هیچ کمکی به او نخواهند کرد و فقط استرس کودک را بیشتر می کنند.
  • هنگام صحبت کردن، حتماً ارتباط چشمی با فرزند خود برقرار کنید.
  • برای درمان لکنت زبان کودک، تنش و اضطراب را از خانه دور کنید. لکنت زبان کودکان عمدتاً به خاطر محیط پُر تَنش و اضطراب خانواده بیشتر می شود
  • برای کمک به درمان لکنت زبان کودک، خودتان آرام و با سرعت کمتر سخن بگویید و هنگام صحبت با او از جملات کوتاه استفاده کنید.

روش های درمانی لکنت زبان بزرگسالان

بهترین روش از بین بردن لکنت زبان برای بزرگسالان، مراجعه به متخصص گفتاردرمانی است. گفتاردرمانگر تکنیک های تنفس، روش های آرام صحبت کردن و تمرین هایی برای کاهش استرس را به فرد بیمار آموزش می دهد و به او کمک می کند تا به جای پنهان کردن لکنت، آن را درمان کند.

افراد بزرگسال حتماً در کنار یادگیری تکنیک های سخن گفتن، لازم است تحت نظر روانشناس نیز باشند تا اثرات منفی ناشی از لکنت زبان آنها کاهش یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *