نوار مغزی لکنت زبان

نوار مغزی لکنت زبان

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که به طور معمول از سنین 2 تا 5 سالگی شروع می گردد. البته ممکن است در سنین بالاتر به دلایل دیگر نیز ایجاد و پدیدار شود. منشا این اختلال عوامل گوناگونی می تواند باشد. در صورتی که فردی با لکنت زبان درگیر باشد کلماتش را می کشد. این افراد معمولا برخی از حروف در کلمه را چندین بار تکرار می کنند. همین مسئله باعث طولانی شدن کلمات بیان شده می گردد. در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با علت ایجاد لکنت زبان و همچنین کاربرد های نوار مغزی لکنت زبان آشنا کنیم. همراه ما باشید.

عوامل ایجاد کننده لکنت زبان و منشا این اختلال چیست؟

لکنت زبان می تواند به دلایل گوناگونی ایجاد گردد. اختلال در پردازش های سیستم مغزی، بروز مشکلات محیطی مانند ترس یا تولد فرزند جدید، ژنتیک و زمینه های ارثی و همچنین شک های روانی و یا جسمانی می تواند عامل ایجاد لکنت زبان باشد. شما در همان ابتدای مواجه شدن با این مسئله ممکن است که پیشنهاد استفاده از نوار مغزی لکنت زبان را افراد مختلف بشنوید.

لکنت زبان و نوار مغزی

نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی چیست؟

نوار مغزی روشی برای اندازه گیری و بررسی میزان فعالیت نورون های مغز می باشد. حسگر های نوار مغزی بر روی پوست سر قرار می گیرند و فعالیت های الکتریکی مغزی را ثبت و ضبط می کنند. با استفاده از این دستگاه می توان به بررسی اختلالات روانپزشکی و روانشناختی پرداخت. برای نوار مغزی نیازی به بیهوشی نیست. همچنین انجام این آزمایش درد و یا حس ناخوشایندی در شما ایجاد نمی کند و این دستگاه کاملا امن می باشد.

کاربرد های نوار مغزی لکنت زبان

همانطور که در پاراگراف قبل نیز به آن اشاره کردیم، نوار مغزی برای بررسی فعالیت های نورون های مغزی و احتمال وجود اختلالات مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. از نوار مغز هم در طی فرایند درمان و هم در ابتدای کار می توان استفاده کرد. از نوار مغز برای بررسی فعالیت ای مغزی و نورونی در ارتباط با این اختلال استفاده می کنند. متخصصین این حوزه با استفاده از نوار مغز منشا و شدت این مسئله را در مغز انسان بررسی و مطالعه می کنند. در واقع این کار برای انجام کار های تحقیقاتی میتواند مفید باشد.

برخی از مواردی که قبل از مراجعه به مراکز برای انجام نوار مغزی لکنت زبان و در کل انجام نوار مغزی برای سایر اختلالات باید در نظر بگیرید.

  • موهای شما در هنگام نوار مغزی باید دارای نرم کننده و یا ژل و اسپری باشد. فراموش نکنید که شب قبل حتما سر خود را به خوبی شستشو دهید.
  • از 8 تا 12 ساعت قبل از انجام نوار مغزی لکنت زبان باید از هر نوع فرآورده انرژی زا  و یا مواد محرکی استفاده کرده باشید.
  • از مصرف قهوه، دخانیات مانند سیگار و قلیان و… در شب قبل انجام نوار مغزی بپرهیزید.

لکنت زبان به دلایل گوناگونی ایجاد می گردد.

سخن پایانی نوار مغزی لکنت زبان

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که ممکن است منشا متفاوتی داشته باشد. اگر در اطرافیان خود کسی را می شناسید که با این مسئله درگیر است، بدانید که بهترین درمان و همکاری صبر و تمرین در طی مدت جلسات درمانی می باشد. استفاده از جلسات گفتار درمانی، مراجعه به روانشناس جزو موارد مهم و ضروری در فرایند درمان می باشند. استفاده از نوار مغز در فرایند درمان تاثیری ندارد و در واقع این کار بیشتر در کار های تحقیقاتی و پژوهشی کاربرد دارد. شما ممکن است در طی فرآیند های پژوهشی در مراحل درمان و یا برای تشخیص اختلال در مراحل اولیه و حتی مراحل پایانی مجبور به مراجعه برای نوار مغزی لکنت زبان باشید و استفاده از نوار مغز کاربرد و ضرورتی در روند درمان لکنت نخواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *