قرص ریسپریدون برای لکنت زبان؛ یکی از گزینه های درمان

قرص ریسپریدون برای لکنت زبان

((شاید شنیده باشید قرص ریسپریدون برای لکنت زبان یکی از گزینه های مورد توجه برای درمان اختلال لکنت زبان است.)) یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در کودکی بین 3 الی 6 سالگی بروز می‎کند لکنت زبان است. به دلیل اینکه سن شکل گیری و رشد گفتار کودک محسوب می‎شود. علت واحدی برای لکنت وجود ندارد بلکه مجموع عوامل مختلفی مانند مشکلات رشدی-عصبی در ایجاد لکنت تاثیرگذار هستند، همچنین عملکرد متفاوت در بخشش هایی از مغز که مسئول گفتار هستند. ژنتیک و عوامل محیطی نیز در شکل گیری لکنت تاثیرگذار هستند.

به دلیل اینکه علت لکنت مجهول است روش‎های درمانی مختلفی نیز وجود دارد. روش‎هایی مانند گفتاردرمانی، رفتاردرمانی، رفتار-درمانی شناختی و دارودرمانی را می‎توان نام برد. برای درمان اختلال لکنت زبان از دو یا چند روش درمانی در کنار یکدیگر بهره می‎گیرند. هیچ روش درمانی به تنهایی در طولانی مدت موثر نیست، زیرا هدف رسیدن به نتیجه مطلوب است (سریعتر). داروهای مختلفی با منشا شیمیایی یا گیاهی برای درمان لکنت زبان تولید شده‎اند. داروهایی مانند ریسپریدون، آلپرازولام و سروتونرژیک را می‎توان نام برد.

قرص ریسپریدون چیست؟

در چند دهه گذشته داروهای مختلفی مانند قرص ریسپریدون برای لکنت زبان تولید شده است. البته تحقیقات مختلفی بر روی تاثیرات مثبت یا منفی آن انجام شده است.

قرص ریسپریدون چیست؟ دارویی است که بر روی مواد شیمیایی انتقال دهنده مغز اثر می‎گذارد. این اثرگذاری به صورت اثرگذاری برای به تعادل رساندن انتقال دهنده‎ها برای ارسال پیام‎های عصبی است. یک نوع داروی ضد سایکوز (ضد اختلالات روانشناختی) است که برای درمان اختلال‎ها تجویز می‎شود. اختلال‎هایی مانند افسردگی، رفتارهای پرخاشگرانه، اختلال اسکیزوفرنی، شیدایی و اختلال شخصیت دو قطبی را می‎توان نام برد.

این دارو دارای تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان اختلال علائم اختلال روانی شیدایی است. ناگفته نماند که برای درمان کج خلقی کودکان اوتیسم و لکنت زبان نیز تجویز می‎شود.

قرص ریسپریدون برای لکنت زبان

اثرگذاری قرص ریسپریدون برای لکنت زبان

یکی از مهمترین بخش‎هایی که درباره قرص ریسپریدون برای لکنت زبان بررسی شده است نوع اثرگذاری آن در مغز می‎باشد. ریسپریدون یک آنتاگونیست دوپامین بوده که بر روی گیرنده‎های دوپامین در مغز اثر می‎گذارد. آنتاگونیست‎ها یک ماده شیمیایی (لیگاند) قابل پیوند هستند که قابلیت اتصال با دارو یا سلول را در بدن دارند. یعنی بعد از اتصال باعث مسدود شدن سلول شده و هیچ واکنشی شکل نخواهد گرفت.

ریسپریدون نیز یک آنتاگونیست دوپامین بوده که باعث کاهش سطح دوپامین در مغز می‎شود. یعنی آنتاگونیست به گیرنده دوپامین در مغز متصل شده و سپس آن را مسدود می‎کند. در نتیجه باعث کاهش فعالیت دوپامین می‎شود.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

ارتباط بین دوپامین و لکنت زبان

دانستیم که عملکرد قرص ریسپریدون برای لکنت زبان به این صورت است که بر روی گیرنده‎های دوپامین اثر می‎گذارد. سوال اینجاست که قرص ریسپریدون برای لکنت زبان چه رابطه‎ای با دوپامین دارد؟

گفتار، مهارت‎های ظریفی است که توسط دستگاه گفتاری و گویایی انجام می‎شوند. این دستورات حرکتی توسط نوروترانسمیترهای دوپامین از غده قاعده‎ای مغز ترشح می‎شود، در نتیجه باعث روانی گفتار می‎شود. اگر دوپامین در فرد افزایش یابد باعث اضطراب در فرد می‎شود. به عبارت دیگر بالا رفتن استرس و اضطراب باعث افزایش دوپامین می‎شود و لکنت زبان را تشدید می‎کند. ریسپریدون میزان دوپامین را کنترل می‎کند و در واقع یک داروی غیر محرک است. در نتیجه باعث کنترل لکنت زبان می‎شود.

قرص ریسپریدون برای لکنت زبان

تحقیقات انجام شده درباره اثر ریسپریدون برای درمان لکنت زبان

تمام داروها از جمله قرص ریسپریدون برای لکنت زبان دارای تاییدیه نهایی از طرف هیچ نهادی، از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا نیست. اثر این دارو در تحقیقات مختلف مشاهده شده است. در نتیجه میزان اثرگذاری آن مورد تایید می‎باشد. هدف آن روان شدن گفتار از طریق کنترل دوپامین در مغز است.

نکته آخر این است که قرص ریسپریدون همانند سایر داروهای شیمیایی دارای عوارضی است. این عوارض در سنین مختلف، متفاوت است. این موضوع میزان اثرگذاری آن را بر لکنت زبان با مشکل مواجه می‎کند و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *