علت لکنت زبان ناگهانی در نوجوانان

علت لکنت زبان ناگهانی در نوجوانان

علت لکنت زبان ناگهانی در نوجوانان موضوعی است که ذهن خانواده ها را به شدت درگیر خود کرده است. لکنت زبان هنگامی که در سنین نوجوانی بروز می کند، برای فرد غیر قابل منتظره و ناخوشایند می باشد. نوجوانانی که لکنت زبان دارند در میان هم سن و سالان خود احساس حقارت می کنند و بدتر از همه اینکه مورد تمسخر قرار می گیرند. استرس برقراری ارتباط با دیگران نیز در این افراد چندین برابر خواهد شد و ممکن است به یک شخص منزوی و افسرده تبدیل شوند.

چرا لکنت زبان ناگهانی در نوجوانان بوجود می آید؟

جالب است بدانید افرادی که دچار لکنت زبان ناگهانی می شوند، در حقیقت لکنت زبان عصبی را تجربه می کنند. به عبارت دیگر به دلایل عصبی است که فرد دچار اختلال لکنت زبان شده است. علت بند آمدن ناگهانی زبان که معمولا در سنین کودکی تجربه می شود با اختلالات ناگهانی که برای نوجوانان پیش می آید کاملا متفاوت است. در ادامه به بررسی علل اصلی بروز این اختلال خواهیم پرداخت.

استرس و لکنت زبان

استرس و لکنت زبان با هم ارتباط مستقیم دارند. استرس و اضطراب عواملی هستند که موجب می شوند فرد دچار لکنت زبان ناگهانی شود. نوجوانانی که در طول روز استرس زیادی را تجربه می کنند بی شک در تکلم دچار مشکل می شوند. استرس نه تنها در نوع حرف زدن فرد تاثیر می گذارد بلکه سایر علائم ظاهری مانند خشک شدن دهان، فراموش کردن برخی از کلمات و … را نیز موجب می شود. اولین راهکار اینست که نوجوان را از موقعیت های استرس زا که تنش های عصبی را برایش چند برابر می کند دور کرد. بدین ترتیب وی می تواند در صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران بهتر تصمیم بگیرد.

مصرف مشروبات الکلی مهم ترین  علت لکنت زبان ناگهانی در نوجوانان

علت لکنت زبان ناگهانی در نوجوانان را می توان در مصرف مشروبات الکلی نیز جستجو کرد. از آنجایی که فرد با مصرف کردن مشروبات الکلی به طور مستقیم بین ارتباط مغز و اندام های بدن اختلال ایجاد می کند، بروز همچین معضلی در بدن یک امر طبیعیست. کبد انسان با اینکه همانند یک کارخانه بزرگ در بدن فعالیت دارد اما باز هم قادر به تجزیه و تحلیل الکل نیست. با باقی ماندن مواد الکلی در خون، اثرات مخرب و جبران ناپذیری به وجود می آید.

میگرن و سردرد های عصبی

شاید شما هم سردرد های عصبی را در برهه ای از زندگی تجربه کرده باشید. برخی از نوجوانانی که دچار میگرن و سردرد های عصبی می شوند، بطور موقت و ناگهانی با اختلال در تکلم مواجه خواهند شد. سردرد های میگرنی زمانی که به وجود می آیند با برخی از علائم مانند: حساس شدن چشم ها به نور، احساس سرگیجه، بی حسی و مختل شدن تکلم بروز پیدا می کنند. اگر یک درمان مناسب برای جلوگیری از بروز میگرن های عصبی صورت گیرد، می توان به راحتی از این علت لکنت زبان ناگهانی در نوجوانان جلوگیری کرد. راهکار درمانی مناسب برای رفع این مشکل داشتن سبک زندگی سالم و مراعات رژیم های غذایی درست است.

علت بند آمدن ناگهانی زبان

مصرف دارو

علت بند آمدن ناگهانی زبان گاهی اوقات مصرف برخی از داروها می باشد. نوجوانانی که از دارو های آرام بخش و انواع مسکن ها استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر ایجاد اختلال در تکلم هستند. در نتیجه باید نوع دارو های مصرفی آن ها مورد توجه قرار گیرد. همینطور زمانی که برخی از مکمل ها که برای بدن بسیار مفید و سودآور هستند بیش از حد مجاز مصرف می شوند، می توانند اثراتی سوء را بروز دهند. مصرف بیش از حد مکمل ها بر روی تار های صوتی حنجره، تنگ و گشاد کردن عروق و نوع صحبت کردن افراد اثرگذار می باشند. همچنین قرص های ضد افسردگی گروه دیگری از دسته بندی داروها هستند که در لکنت زبان ناگهانی نوجوانان موثرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *