علت لکنت زبان در خواب؛ اتفاقات رخ داده در زمان خواب

علت لکنت زبان در خواب

در بیانعلت لکنت زبان در خواب باید گفت که علت آن به طور دقیق مشخص نیست. این نکته را باید بدانیم که خواب علت اصلی بروز لکنت نیست. خواب بخش مهمی از زندگی هر موجود زنده است. انرژی یک روز طولانی را به فرد باز می‎گرداند. همچنین باعث تنظیم ساعت فیزیولوژی بدن می‎شود. اگر خواب نباشد تمام فعالیت‎های بدنی، فکری، شناختی، یادگیری و انرژی انسان تحلیل خواهد رفت.

ما در هر 24 ساعت به یک چرخه خواب متعادل 8 ساعته نیازمندیم. البته طبق نظریه های پزشکی خواب به 5 قسمت تقسیم می‎شود. در ادامه بیشتر به این موضوع می‎پردازیم تا به علت لکنت زبان در خواب برسیم.

خواب چیست؟

پیش از بیان علت لکنت زبان در خواب با چرخه خواب آشنا می‎شویم. مواد شیمیایی که انتقال دهنده عصبی هستند و از سیگنال‎های عصبی تولید می‎شوند بر روی سلول‎های مغز و اعصاب تاثیر می‎گذارند. در نتیجه خواب و بیداری انسان را کنترل می‎کنند.

عوامل متعددی بر کمیت و کیفیت خواب هر شخص تاثیر می‎گذارند (مثبت یا منفی). در هنگام خواب، بدن به فعالیت فیزیکی خود یعنی خون رسانی، ضربان قلب و فعال بودن مغز ادامه می‎دهد. بدن نمرده است اما کنترلی بر محیط ندارد. هوشیاری کم شده و عضلات در حال استراحت هستند. چرخه خواب که بسیار پیچیده‎تر از چند خط ذکر شده است باعث تجدید انرژی از دست رفته بدن در طول روز خواهد شد.

در خواب ممکن است اتفاقاتی برای بدن بیفتد که باعث بروز اختلالات موقت، دائم یا حتی مرگ خواهد شد. این اتفاقات ممکن است علت لکنت زبان در خواب باشند.

علت لکنت زبان در خواب

لکنت زبان چیست؟

برای بیان علت لکنت زبان در خواب نمی‎توان علت و معلول اصلی را عنوان کرد. به دلیل اینکه خواب چرخه‎ای از فعالیت روزانه است که باعث سلامت بدن می‎شود. لکنت زبان، شایع‎ترین اختلال گفتاری است که 1% از افراد جهان را درگیر کرده است. در این اختلال، فرد نمی‎تواند به صورت روان و سلیس کلمات و جملات را بیان کند. بنابراین در هجای بخشی از کلمه یا جمله تکرار وجود دارد. ممکن است دچار وقفه در بیان کلمه یا جمله ‎شود. با حرکات بدنی مانند چشمک زدن، تیک صورت یا مشت کردن دست‎ها همراه است. دو نوع لکنت وجود دارد:

  • لکنت کلونیک Clonic
  • لکنت تونیک Tonic

علت اصلی لکنت زبان مشخص نیست اما عوامل اولیه مانند اختلالات رشدی، عصبی و روانی را می‎توان نام برد. از طرف دیگر عوامل محیطی و ثانویه مانند سکته‎های مغزی و… نیز باعث لکنت  می‎شوند. البته این مورد در کودکان کمتر اتفاق می‎افتد. از سنین نوجوانی به بعد رخ می‎دهد.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

سکته مغزی، علت لکنت زبان در خواب

گفتیم که علت لکنت در خواب به طور مستقیم به خواب مربوط نمی‎شود. بلکه به اتفاقاتی که در خواب می‎افتد ربط دارد. یکی از این اتفاقات سکته مغزی است. رگ‎های خونی در مغز با اکسیژن، چربی و لخته خون مسدود می‎شوند. بنابراین به سلول‎های مغزی آسیب می‎رسد. در نتیجه باعث پارگی عروق خونی می‎شود. سکته مغزی اثرات مختلفی در بدن بر جای می‎گذارد، مانند اختلال در عضلات، بینایی، تکلم و… . به این لکنت، لکنت عصبی گفته می شود.

فرد دچار لکنت زبان یا آفازی می‎شود. صحبت کردن بیمار نامفهوم است و بریده حرف می‎زند. گفتاردرمانگر به فرد برای بهبود تکلم کمک می‎کند.

آپنه خواب و علت لکنت زبان در خواب

بین علت لکنت زبان در خواب با آپنه خواب یک ارتباط معکوس وجود دارد. یک تحقیق در دانشگاه کالیفرنیا بر روی 21 مرد سالم و 21 مرد مبتلا به آپنه خواب، انجام شد که نتایج جالبی به دست آمد. یک ماده خاکستری در سلول‎های مغزی وجود دارند که در حرکات و گفتار اثر گذاشته و دخالت دارند. این ماده در افراد سالم بزرگتر از افراد مبتلا به آپنه بوده است. 30% افراد مبتلا به آپنه، در کودکی دچار لکنت زبان یا اختلال گفتاری بوده اند. این امر علت اصلی اختلال در سیستم عصبی مرکزی و نورون‎های مغزی است. هر دو نوع لکنت زبان و آپنه با روش‎های درمانی، درمان می‎شوند.

فلج خواب یا بختک

علت لکنت زبان در خواب به طور دقیق مشخص نیست. در خواب اتفاقات دیگری نیز رخ می دهد، مانند فلج خواب که بختک نیز نام دارد. این علت از سن نوجوانی به بعد اتفاق می‎افتد. فرد از خواب بیدار می‎شود، کاملا هوشیار است اما اصلا نمی‎تواند بدنش را تکان دهد و تلاش فرد بی‎نتیجه است. حدود 10 تا 40% افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‎اند. فلج خواب برای بدن ضرری ندارد. این امر باعث ترس شدید، پاسخ، جنگ و گریز می‎شود. شاید ترس ناشی از آن در نوجوانی باعث بروز لکنت می‎شود. البته به صورت علمی ثابت نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *