درباره درمان خانگی لکنت زبان بیشتر بدانید

درباره درمان خانگی لکنت زبان بیشتر بدانید

درمان ساده لکنت زبان می تواند از طریق دستورات پزشک انجام گیرد. البته باید بدانید که هیچ ایده جدیدی را بدون هماهنگی با پزشک اجرا نکنید. امکان دارد ایده های شما از لحاظ علمی وضعیت کودک را بدتر کنند و مناسب نباشند. بر همین اساس برای درمان کردن کودک نیاز است تا در ابتدا با پزشک معالج هماهنگی کنید. روانشناسان و نورولوژیست ها در تحقیقات خود مواردی را ذکر کرده اند که می تواند لکنت زبان کودکان را بهتر کند. نکات دانشمندان مربوط به شرایط ثانویه ای میشود که امکان اجرا شدن برای کودک دارند. برخی موارد اخیر مربوط به والدین و برخی دیگر نکات روانشناسانه ای است که مربوط به رفتار کودک می شود.

اولین اقدام در درمان خانگی لکنت زبان چیست؟

برای درمان کامل لکنت زبان باید کودک خود را بشناسید. بسیاری از والدین گمان می‌کنند که کودک خود را به طور کامل میشناسند و احوالات او را درک می کنند. اما متاسفانه تقریباً تمام تست های روانشناسانه بیانگر این هستند که والدین نمی توانند به طور کامل کودک خود را بشناسند. کودکان به شدت تغییر پذیر و تحت تاثیر تمام اتفاقات هستند؛ بر همین اساس نمی‌ توان آنها را پیش بینی کرد. پس در اولین گام برای درمان کردن لکنت زبان باید کودک خود را بشناسید. در صورتی که برای نوجوانان و بزرگسالان حالتی از لکنت به وجود آمده است باید اقدام بالا صورت گیرد. یعنی امکان دارد لکنت برای بعضی از بزرگسالان نه به طور کامل اما در گاهی اوقات ایجاد شود.

پس در صورت لکنت زبان خفیف نیز، بزرگسالان و نوجوانان نیاز دارند تا خودشان را بشناسند و درک کنند. منظورمان از شناسایی و درک کردن وضعیت خویش این است که باید حالات استرس زا را بیابید. در صورتی که نوجوانان بتوانند حالت های مضطربانه و استرس‌ زای خویش را بشناسند اولین قدم برای درمان ساده لکنت زبان را برداشتند. بزرگسالان نیز باید بتوانند وضعیت های استرس زا و شرایطی که در آنها دچار اضطراب می‌ شوند را بشناسند.

دومین گام برای درمان خانگی لکنت زبان چیست؟

دومین گام از درمان خانگی لکنت زبان برای کودکان مربوط به شرایط خانه میشود. اساساً خانه محلی است که کودک بیشترین زمان عمر خود را در آن سپری می‌ کند. بر همین اساس شرایط و وضعیت خانه می تواند تاثیر مستقیم بر روی وضعیت کودک داشته باشد. هیچ نوع بحث و یا جدل پرخاشگرانه ای نباید جلوی کودک انجام شود و یا صداهای ناهنجار نباید به گوش کودک برسند. زیرا هر نوع صدای پرخاشگرانه ای باعث میشود که کودک دچار استرس و اضطراب شود. در طول روز با کودک خود بازی کنید و سعی کنید او را حداقل یک بار به پارک ببرید.

نوجوانان و بزرگسالان نیز برای رفع لکنت زبان خود باید حالت آرامش دهنده خود را بیابند. یعنی بزرگسالان نمی توانند از رفتن به برخی شرایط و مکانهای استرس زا جلوگیری کنند. بر همین اساس آنها باید بتوانند که با توجه به شرایط و زمان خویش، حالت های آرامش دهنده ای را پیدا کنند. ما نمی توانیم برای تمام افراد توصیه به استفاده از یک روش کنیم. اما مهمترین مواردی که آرامش از طریق آنها ایجاد می شود را برایتان ذکر می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • موسیقی
  • فیلم کوتاه
  • دیدن تصاویر آرامش بخش
  • خواندن گزیده ای از کتاب ها
  • خواندن اشعار
  • دعا
تثبیت آرامش برای رفع لکنت زبان لازم است

آیا انجام کارهای روزانه برای طی کردن روند درمان مهم است؟

عدم انجام کارهای روزانه توسط کودک می تواند برای لکنت زبان مضر باشد. والدین با عدم انجام کارهای روزانه پیام عدم اعتماد به نفس به کودک می رسانند. اجازه دهید تا کودک بتواند کارهای روزانه خود و حتی خرید های معمولی را انجام دهد. والدین عزیز باید بدانید که اگر تمام کارها را برای کودکان آسان کنید، این راحتی نمی تواند برای آنها مفید باشد. بلکه کودکانی که دارای لکنت هستند باید بتوانند عزت نفس و توانمندی خود را بیابند. بنابراین می توانید شرایطی را ایجاد کنید که آنها چنین حسی را درک کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *