روش‎های درمان لکنت زبان در اثر اضطراب؛ اثربخش اما زمان بر

روش‎های درمان لکنت زبان در اثر اضطراب

دقت داشته باشید ترس و اضطراب به هیچ وجه علت به وجود آمدن لکنت نیستند.

استفاده از روشهای درمان لکنت زبان در اثر اضطراب توسط درمانگر به فرد کمک می‎کند روند درمان را بهتر طی کند. البته ابتدا باید اضطراب و منشا آن را بشناسیم. ترس، حالتی است که در اثر محرک‎های بیرونی خطرناک در فرد ایجاد می‎شود که با رفع منبع خطر، ترس نیز از بین می‎رود. زمانی که ترس مداوم باشد، زمان و مکان وقوع آن نامعلوم باشد زمینه‎ساز انواع مختلف اضطراب خواهد شد. اضطراب در واقع واکنش طبیعی بدن به ترس و استرس است که در بدن ما شکل می‎گیرد. اضطراب از 4 جنبه قابل بررسی است:

  • هیجانی: دلشوره
  • رفتاری: مقابله یا فرار
  • بدنی: افزایش ضربان قلب
  • شناختی: فرد منتظر یک خطر است اما زمان و مکان را نمی‎شناسد.

رولومی می‎گوید اضطراب همان ترس است که در زمان به خطر افتادن یکی از ارزش‎های مهم زندگی در فرد ایجاد می‎شود. اضطراب با توجه به نوع خطر، انواع مختلفی دارد. بیشترین اضطرابی که در افراد دچار لکنت مشاهده می‎شود اضطراب اجتماعی است. لازم است یادآورشویم که لکنت زبان یک نوع اختلال گفتاری است. فرد در هنگام صحبت کردن در تلفظ برخی کلمات یا جملات، دچار تکرار یا توقف می‎شود. این اختلال گفتاری بیشتر در سنین 3 تا 5 سالگی شیوع دارد. البته ممکن است لکنت زبان تا سن 12 سالگی در فرد بروز پیدا کند.

چگونه لکنت باعث اضطراب میشود؟

روشهای درمان لکنت زبان در اثر اضطراب بعد از شناخت و آگاهی از یک اصل مهم شروع می‎شود. درمانگر باید منشا ترس و اضطراب (هشیار یا ناهشیار) را بشناسد. سپس اقدامات درمانی (شناختی، رفتاری، دارویی و…) لازم را برای رفع لکنت و اضطراب انجام دهد.

کودکی که دچار لکنت است (از سنین 3 تا 5 سالگی) از این مشکل خود نسبتا آگاهی ندارد. با بزرگتر شدن و ورود به مدرسه از تفاوت آهنگ صحبت کردن خود با سایر افراد، شناخت نسبی به دست می آورد. واکنش منفی دیگران را در زمان صحبت کردن خود مشاهده می‎کند. این برخورد ناخوشایند دیگران، باعث تحقیر فرد می‎شود. به مرور زمان این ترس از واکنش های منفی و تحقیر شدن به یک ترس مدام و در نتیجه اضطراب تبدیل می‎شود. این اضطراب همیشه با فردی دارای لکنت است، همراه خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که لکنت، ناشی از افسردگی یا اضطراب نیست. بلکه اضطراب به عنوان پیامد لکنت شناخته شده است، در نتیجه منشا لکنت زبان نیست. همه ما می‎دانیم که توانایی برقراری ارتباط و صحبت کردن، یک مهارت اجتماعی مهم است. بنابراین زمانی که یک اختلال غیر ارادی مانند لکنت زبان آن را مختل کند باعث ترس و اضطراب می‎شود (پروفسور اشلی کریگ  2000 م).

روش‎های درمان لکنت زبان در اثر اضطراب

مداخلات و روشهای درمان لکنت زبان در اثر اضطراب

مهمترین اصل در مداخله و روشهای درمان لکنت زبان در اثر اضطراب، بهبود وضعیت سلامت روان است. به عبارت دیگر پیش از درمان لکنت زبان باید به رفع اضطراب، به ویژه اضطراب اجتماعی پرداخت.

درمان CBT (Cognitive Behavioural therapy) به عنوان درمان شناختی رفتاری نامگذاری شده است. یکی از روشهای درمان لکنت زبان در اثر اضطراب است. این روش توسط روانشناس بالینی انجام می‎شود. البته برای تمام افراد امکان پذیر نیست، زیرا باید روند درمان به صورت چهره به چهره باشد. این روش درمانی می‎تواند افکار خود تخریبگر را شناسایی کرده و از بروز آن‎ها جلوگیری کند. در نهایت این افکار مخرب را تصحیح می‎کند. عزت نفس را باز می‎گرداند و آن را در فرد افزایش می‎دهد. از بدتر شدن لکنت در محیط ‎های اجتماعی جلوگیری می‎کند. نباید لکنت زبان را به عنوان یک نقص و عامل ترس از اجتماع دانست. این روش بر روی مساله رفع ترس و اضطراب تاکید دارد.

سایر روشها برای درمان لکنت زبان در اثر اضطراب

سایر روشهای درمان لکنت زبان در اثر اضطراب به شرح زیر می‎باشند:

  • گفتار درمانی: به صورت اختصاصی به درمان لکنت می‎پردازد.
  • رفتاردرمانی: ایجاد تغییرات با روش‎های مختلف صوتی، نفس کشیدن، آرام و شمرده حرف زدن است، دقت داشته باشید این درمان ها به تنهایی منسوخ شده و به کاهش لکنت کمکی نمیکند و ما برنامه های درمانی علمی و تخصصی برای بهبود لکنت زبان داریم که توسط یک گفتاردرمانگر متخصص انجام میشود.
  • تمرینات آرامش بخش یا ریلکسیشن: یکی دیگر از روش‎های درمان لکنت زبان است که توسط گفتار درمانگر اجرا می‎شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *