هفت نکته در مورد حرف زدن با کودکان دارای لکنت

هنگام حرف زدن با کودکان دارای لکنت باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

کارشناسان بر این عقیده اند که بیشتر کودکان دارای لکنت از وقت گذاشتن برای صحبت کردن با سرعتی که روانی را تقویت می کند،سود می برند.این دستورالعمل ها نشان دهنده ی روش های متعددی است که بزرگسالان می توانند به آنها کمک کنند.

۱.سرعت را کاهش دهید:

با کودک بدون عجله و با مکث مکرر  صحبت کنید.چند لحظه ی کوتاه بعد از پایان صحبت کودک و قبل از این که خودتان صحبتتان را شروع کنید صبر کنید.

گفتار آسان و راحت شما بسیار موثرتر از هر توصیه شما مثل:آرام صحبت کن،مجددا آرام‌تر تلاش کن.در بعضی کودکان،همچنین برای ایجاد آرامش بیشتر در زندگی برای مدتی مفید است.

۲.کاملا گوش کنید:

سعی کنید زمان هایی که به فرزند خودتان توجه می کنید را افزایش بدید و واقعا به آن گوش کنید.این به معنای این که موقع صحبت کردن همه چیز را رها کنید،نیست.

۳.سوال بپرسید:

سوال پرسیدن یک بخش طبیعی از زنذگی است؛اما سعی کنید که از پرسیدن هر سوال پس از دیگری بپرهیزید.گاهی اوقات این که بعد از صحبت کودک نظر خود را بدهید و صبر کنید،بسیار مفید است.

۴.نوبت گیری:

همه ی اعضای خانواده به نوبت صحبت کنید و گوش بدهید.کودکان هنگامی که وقفه های کمتری را داشته باشند  صحبت کردن را آسان تر می بینند.

۵.اعتماد به نفس ایجاد کنید:

برای ایجاد اعتماد به نفس از تمجید توصیفی استفاده کنید.به عنوان مثال بگویید:”من نحوه ی جمع کردن اسباب بازی هایت رو دوست داشتم،خیلی مفید بود.”به جای این که:”آفرین!!”از نقاط قوت غیر مرتبط با صحبت نیز تمجید کنید؛مثل مهارت های ورزشی،سازمان یافته یا استقلال یا محتاط بودنش.

۶.زمان مخصوص اختصاص دهید:

هر روز چند دقیقه را به طور منظم برای کودک اختصاص دهید تا بتوانید توجه خود را به طور کامل به کودک معطوف کنید.در آن زمان ساکت و آرام،بدون تلوزیون و یا آیپد یا تلفن باشید؛این زمان می تواند برای کودکان خردسال اعتماد به نفس ایجاد نماید.تنها پنج دقیقه در روز می تواند تفاوت ایجاد کند.

۷.قوانین عادی اعمال نمایید:

کودک دارای لکنت خود را مثل کودکتان که لکنت ندارد تنبیه کنید.

اگر کودک شما لکنت دارد ، می‌توانید از تیم خانه لکنت برای مقابله با این اختلال در روانی گفتار (لکنت) کمک بگیرید

تیم خانه لکنت با درمانگران تخصصی درمان لکنت شما را در مسیر درمان لکنت همراهی می‌کند.شما می‌توانید برای دریافت نوبت ارزیابی و درمان از طریق این لینک اقدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *