چرا باید لکنت کودکان را درمان کنیم؟

معمولا دو هدف اصلی در درمان لکنت کودکان مدرسه رو  وجود دارد:

۱- آسان تر صحبت کردن

۲- بهبود نگرش و احساسات نسبت به صحبت کردن

بهتر صحبت کردن با یادگیری یک سری تکنیک های گفتاری میسر است. این تکنیک‌ها به فرد کمک می کنند تا گفتار را در راه‌های بهتری تولید کند؛ مانند کاهش میزان تنش در سیستم گفتاری، شروع یک جمله با هوای بیشتر یا لکنت کردن با یک روش آسان تر

ایجاد نگرش ها و احساسات بهتر درباره صحبت کردن به وسیله یادگیری پاسخ به موفقیت‌های گفتاری با اضطراب کمتر، اطمینان بیشتر در توانایی استفاده از تکنیک های گفتاری و استفاده از مهارت حل مسئله برای شرایط دشوار صحبت کردن حاصل می شود.ایجاد نگرش ها و احساسات بهتر درباره صحبت کردن به وسیله یادگیری پاسخ به موفقیت‌های گفتاری با اضطراب کمتر، اطمینان بیشتر در توانایی استفاده از تکنیک های گفتاری و استفاده از مهارت حل مسئله برای شرایط دشوار صحبت کردن حاصل می شود.

همه افراد نیازی ندارند تا احساسات خود را درباره صحبت کردن تغییر دهند. بسیاری از کودکان و نوجوانان اعتماد به نفس دارند و با میل و رغبت با دیگران صحبت می‌کنند. با این حال برای برخی صحبت کردن می تواند احساس ترس، اضطراب، حتی احساس گناه و شرم را ایجاد کند. علاوه بر این نگرش ها و احساسات منفی می تواند به اندازه یادگیری راحت صحبت کردن، مهم باشد.

 روان صحبت کردن تنها یکی از قسمت های ارتباط خوب است. یادگیری نوبت دهی، قطع نکردن و استفاده از تماس چشمی هنگام صحبت کردن نیز از مهارت های مهم ارتباطی است. گاهی اوقات هر چه فرد بیشتر سعی کند از تکنیک‌ها استفاده کند و روان باشد احتمال لکنت او بیشتر است. مهم است بدانید که اگر لکنتی اتفاق افتاد مشکلی نیست و لازم نیست شرمنده باشید.

چرا کودکان ممکن است تمام اوقات از تکنیک‌های گفتاری استفاده نکنند؟

برای هر یک از ما یادگیری تغییر نحوه صحبت کردن بسیار دشوار است. به زمان هایی فکر کنید که مجبور شده اید سرعت خود را کاهش دهید یا از شیوه ای متفاوت برای صحبت کردن استفاده کنید و سپس در نظر بگیرید که آیا می توانید این کار را در همه شرایط باهمه شنوندگان انجام دهید؟

 انتظار می‌رود که استفاده از تکنیکهای گفتاری به طور مداوم برای کودکان و نوجوانان دشوار است. برخی دلایل احتمالی این مسئله عبارتند از:

  • عدم اطمینان از نحوه استفاده از تکنیک‌های گفتاری او
  • هیجان زدگی یا عجله داشتن
  • احساس خستگی یا بیماری یا داشتن مشکل در مورد نیاز های زبانی در هنگام صحبت کردن مانند مجبور شدن به یک پاسخ به خصوص طولانی یا پیچیده

افرادی که لکنت ندارند معمولاً توجه چندانی به نحوه صحبت کردنشان ندارند. یک مثال که نشان میدهد چنین تغییری چقدر دشوار است تمرین نوشتن امضای خود با دست مخالف است. بعد از تلاش برای نوشتن با دست مخالف از خود بپرسید:

  • چقدر باید درباره نوشتن با دست دیگر خود فکر می‌کردید؟
  • آیا احساس طبیعی داشتید؟
  • آیا ظاهری امضای شما نرمال است؟

 ما متوجه می‌شویم که نوشتن امضاهای ما با دست مختلف بسیار فرق می‌کند که این به دلیل تغییر زاویه قلم یا میزان فشار وارد شده به کاغذ است و اصلا شبیه امضای معمولی ما نیست.

تغییر احساسات اینگونه است که به تمرکز نیاز دارد، احساس غیرطبیعی بودن دارد و متفاوت به نظر می‌رسد. این ها دلایل دیگری است که ممکن است کسی در استفاده از تکنیک‌های گفتار خود تردید کند.

تغییرات مورد انتظار از گفتاردرمانی برای درمان لکنت کودکان:

گفتار درمانی می تواند یک فرآیند طولانی مدت باشد. شروع مداخله باعث ایجاد تغییرات در صحبت کردن و احساسات در مورد صحبت کردن شود و کودک یا نوجوان یاد می‌گیرد با موفقیت لکنت را مدیریت کنند؛ در نتیجه با گفتاردرمانی متوجه تغییرات زیر می شوید:

  • روان تر صحبت کردن
  • لکنت با تنش کمتر
  • داوطلب شدن برای پاسخ به سوالات به جای منتظر ماندن برای پاسخ دادن وقتی که معلم نام آنها را صدا می‌زند
  • ارائه ایده ها در طول جلسات
  • صحبت بیشتر با دوستان و خانواده

تیم خانه لکنت در مسیر درمان لکنت کودک شما همراهتان خواهد بود.

برای رزرو نوبت ارزیابی و درمان لکنت از اینجا اقدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *