آیا ترس و اضطراب می‎تواند باعث لکنت شود؟ یک سوال چالشی مهم

آیا ترس و اضطراب می‎تواند باعث لکنت شود؟

آیا ترس و اضطراب میتواند باعث لکنت شود؟ در تمام منابع روانشناسی دلیل مشخصی برای لکنت زبان بیان نشده است. دلایل مختلفی که درصد دخالت هر یک از آن‎ها نامشخص است ذکر شده اند. عوامل تاثیرگذار به سه دسته تقسیم می‎شوند:

  • عوامل رشدی-عصبی (در سیستم مرکزی)
  • عامل ژنتیکی
  • عوامل روانی

به طور مثال اختلال در سیستم گفتار و زبان یا آسیب مغزی هر کدام می‎توانند با بروز لکنت زبان شوند. یک عامل مهم دیگر که کمتر شناخته شده است عامل روانی است، اما همیشه به تنهایی نمی‎تواند موجب بروز لکنت در کودکان یا بزرگسالان شود. عامل روانی می‎تواند در کودک وجود داشته باشد یا بر اثر فشارها و اتفاقات محیطی به کودک وارد شود.

نقش ترس و اضطراب در لکنت زبان

«آیا ترس و اضطراب می‎تواند باعث لکنت شود؟» ابتدا باید آن را در دسته بندی دلایل بروز لکنت زبان قرار دهیم. ترس و اضطراب جزو عوامل روانی و محیطی محسوب می‎شوند. در تحقیقات علمی به عنوان علت اصلی لکنت یا اختلال گفتاری ثابت نشده است (دارای نقش بسیار کم). می‎توانیم نقش مهم زیر را برای این اثربخشی بیان کنیم:

برخی افراد بعد از یک اتفاق که موجب ترس و اضطراب آن ها شده است، دچار لکنت می‎شوند. در واقع آن ترش و اضطراب به نمایان شدن لکنت نهفته ای که در ژن ها بوده کمک میکند. خیلی اوقات این صحبت را میشنویم که “کودکم گربه دید ترسید و لکنتش شروع شد یا بعد از این که تادف کردیم از شدت ترس زبانش بند آمد و لکنت گرفت.” پس ترس از گربه و … عامل اصلی نیست اما کمک میکند به پدیدار شدن لکنت.

این ترس و اضطراب به خودی خود باعث لکنت نمی‎شود. بلکه در افرادی که زمینه ژنتیکی دارند یا اختلال رشدی-عصبی دارند باعث بروز یا شدت لکنت می‎شود. البته تحقیقات علمی گسترده‎ای در این زمینه انجام شده و بررسی های بیشتر در حال انجام هستند. در رابطه با نقش ترس و اضطراب باید بدانید که با وجود حذف منبع ترس – که گاهی اوقات این کار غیر ممکن است (مانند زمانی که کودک از گربه ترسیده نمیتوان تضمین کرد که همه گربه ها را از دید کودک حذف کرد) – لکنت از بین نمی رود زیرا زمینه ژتیکی فعال شده و برای درمان آن باید از درمان های تخصصی گفتار درمانی استفاده کرد. البته که در صورت نیاز برای ابعاد روانی باید از روانشناس برای مشکلات مربوط به ترس کمک گرفت. در صورت نیاز گفتار درمانگر شما را به روانشناس ارجاع خواهد داد.

بررسی عوارض لکنت زبان

سوال «آیا ترس و اضطراب می‎تواند باعث لکنت شود؟» را از جنبه‎ای دیگر مورد بررسی قرار می‎دهیم. به عبارت دیگر لکنت زبان باعث ترس و اضطراب می‎شود. بله، درست است، اگر لکنت زبان درمان نشود عوارض روانی برای فرد به دنبال خواهد داشت. منشا این ترس و اضطراب نیز به نوع برخورد و قضاوت اطرافیان مربوط می‎شود. البته تبعات دیگری مانند پرخاشگری، افسردگی، گوشه گیری، کم حرفی، پایین آمدن عزت نفس و… را نیز به دنبال دارد. بنابراین می‎توان نگرانی ناشی از قضاوت در جمع دوستان، کلاس و… را نام برد. در نتیجه باعث ترس کودک از مدرسه، اضطراب بودن در اجتماع و… می‎شود. بنابراین باید لکنت کودک را قبل از رسیدن به سن مدرسه درمان کنید. یک گفتاردرمانگر متخصص بهترین گزینه برای دریافت مشاوره و درمان است.

یک تحقیق در سال 2009 انجام شد. این تحقیق نشان داد که میزان تشخیص اضطراب در افرادی که دچار لکنت هستند تا 7 برابر بیشتر از افراد فاقد لکنت است. اضطراب اجتماعی در نیمی از بزرگسالان دچار لکنت نیز تشخیص داده شده است. کودکان و بزرگسالان بر اثر برخورد، دچار سرخوردگی و تحقیر می‎شوند. این تجربه منفی، آن‎ها را از محیط اجتماعی دور می‎کند. دفعات بعد که با جمع دوستان، مدرسه یا محیط کار رو به رو ‎شوند ترس از تحقیر یا برخورد دیگران، باعث اضطرابشان می‎شود. این اضطراب مکررا با فرد، همراه است. در صورتی که این افراد در زمان خواندن متن و شعر لکنت ندارند.

آیا ترس و اضطراب میتواند باعث لکنت شود؟ اضطراب اجتماعی و لکنت زبان

تحقیقاتی در رابطه با این سوال که «آیا ترس و اضطراب می تواند باعث لکنت شود؟» انجام شده است. یکی از شایع‎ترین اختلال همراه با لکنت، اضطراب است. تحقیقات در گذشته به دلیل نقص‎هایی که در روش‎های شناختی وجود داشت و با توجه به نمونه های کوچک، متناقض و مبهم بودند. در تحقیقات جدیدتر و با استفاده از پرسشنامه، اضطراب اجتماعی و ارزیابی‎های تشخیصی، بالینی و روانپزشکی در نمونه های بزرگتر، ارتباط آن‎ها را تایید کرده است. اختلال اضطراب اجتماعی، یک اختلال شایع و مزمن در بزرگسالان مبتلا به لکنت است که آمار نگران کننده ای است. به همین جهت باید بر روی میزان شیوع اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان نیز تحقیقاتی گسترده ای انجام شود.

آیا ترس و اضطراب می‎تواند باعث لکنت شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *