چرا کودکان دچار لکنت زبان می شوند

چرا کودکان دچار لکنت زبان می شوند

5 تا 10 درصد کودکان دچار لکنت زبان می شوند. اما چرا کودکان دچار لکنت زبان می شوند؟ دلایل مختلفی وجود دارند که کودکان به این اختلال دچار می شوند. به هر حال یک چهارم کودکان تا بزرگسالی با این اختلال زندگی می کنند. لکنت زبان کودکان دارای انواع مختلفی است که در تقسیم بندی به دو دسته کلونیک و تونیک تقسیم می شوند. لازم است قبل از شروع هر بحث دیگه ای به دلایل لکنت زبان کودکان بپردازیم.

چرا کودکان دچار لکنت زبان می شوند

چرا کودکان دچار لکنت زبان می شوند و دلایل لکنت زبان افراد

در پاسخ به این سوال که چرا کودکان دچار لکنت زبان می شوند بایستی گفت که لکنت یک اختلال چند عاملی است که ترکیبی از عوامل در بروز آن نقش دارند. از موارد موثر در بروز این اختلال میتوان به موارد زیر اشاره نمود؛

آسیب های مغزی و مسائل مربوط به اختلال مغزی

سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی

رشد نوروفیزیولوژیکی نامناسب کودک

ناهنجاری های ارثی در مغز

ضربه های شدید عاطفی و حمله های عصبی

قرار گرفتن کودک در موقعیت های حساس و چالش برانگیز

ترسیدن از موضوعی و یا قرار گرفتن در موقعیتی دلهره آور

استرس و اضطراب

سن شروع لکنت زبان کودکان

چرا کودکان دچار لکنت می شوند؟ سن شروع لکنت زبان در کودکان چه زمان و سنی است؟ این سوالات، سوالات مهمی است که در خصوص لکنت زبان کودکان ممکن است برای افراد پیش بیاید. از دلایل عمده شروع لکنت زبان کودکان موارد فوق الذکر می باشند. اما در خصوص سن شروع لکنت زبان در کودکان باید گفت شروع این اختلال از سن 2 تا 5 سالگی است.

عوامل موثر بر میزان ماندگاری لکنت زبان کودکان

در پاسخ به سوال عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری لکنت زبان کودکان کدامندباید گفت عوامل زیادی هستند که در بروز این اختلال و همچنین میزان ماندگاری آن در کودکان دخیل هستند. می دانیم که یک درصد از کودکان دارای لکنت زبان با این اختلال بزرگ می شوند. عواملی باعث ماندگاری این اختلال می شوند. عوامل ارثی، مذکر بودن کودک، لکنت زبان پس از سه سال و نیمی، باقی ماندن این اختلال بیش از شش ماه و وجود سایر اختلالات گفتاری علل اصلی ماندگاری لکنت زبان می باشند.

چه زمانی برای درمان لکنت زبان کودکان به گفتاردرمانگر مراجعه کرد؟

در پی مطرح شدن موضوع چرا کودکان دچار لکنت زبان می شوند به موضوع زمان طلائی مناسب برای شروع درمان مواجه خواهیم شد. لکنت زبان در سن 2 تا 5 سالگی میان کودکان رایج است. در واقع سوالی که ذهن والدین را به خود مشغول می کند این است که آیا باید در زمان بروز این اختلال فورا به پزشک مراجعه کرد؟ برای رجوع به گفتار درمانگر معالج لازم است علائمی را در کودک مورد بررسی قرار داد.. در کل هرچه زودتر برای درمان شروع کنید از مزمن شدن و شدید شدن این  اختلال جلوگیری کرده اید.

وجود علائمی مانند تکرار، قفل، کشیده گویی در گفتار کودک

طول کشیدن لکنت زبان کودک بیشتر از 6 ماه

تکرار شدن این مشکل بیشتر از چند بار در روز در سنین بالاتر

شروع لکنت زبان در سن نوجوانی

بیشتر شدن حالات لکنت زبان در زمان دعوا و عصبانیت

تاثیر لکنت زبان در برقراری کردن ارتباط در اجتماع و مدرسه

در صورتی که مشکوک به وجود لکنت هستید می توانید با ارسال یک ویدیو 3 تا 5 دقیقه ای به متخصصین ما از وجود یا عدم وجود لکنت به طور رایگان بهره مند شوید.

جمع بندی

بیشتر از 5 درصد کودکان دنیا با مشکل لکنت زبان مواجه می شوند که عوامل زیادی باعث بروز این اختلال می شوند. استرس، آسیب احساسی و عاطفی، حمله های عصبی و آسیب مغزی، ژنتیک و عوامل ارثی از دلایل مهم بروز اختلال لکنت زبان می باشند.

البته که کودکانی که در قسمت های مختلف ذهنی و یا جسمی دیر تر از بقیه همسالان خود رشد می کنند دچار لکنت زبان می شوند. همچنین عامل مهم و شایع دیگر در بروز لکنت زبان به دلیل استرس در کودکان است. در هر صورت نیاز به بررسی و اقدام به موقع دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *