چرا لکنت زبان می گیرم؟

چرا لکنت زبان می گیرم؟

کودکان در زمان خاصی از رشد گفتار و زبان به دلیل آن مسیر رشد زبان دچار ناروانی هایی در گفتار خود میشوند که لکنت نیست و ناروانی طبیعی است.هنگامی که کودک به سن خاصی می رسد و توانایی روان ادا کردن برخی از صدا ها و آوا ها را ندارد دیگر یک امر طبیعی و معمول به شمار نمی رود. بدین ترتیب می گویند که او دچار لکنت زبان است. اگر شما هم لکنت زبان دارید و این سوال برایتان پیش آمده است که چرا لکنت زبان می گیرم، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ سوال خود برسید.

علائم لکنت زبان

علائم لکنت زبان به فرد این هشدار را می دهد که دچار اختلالات گفتاری شده است. در واقع زمانی که آوا ها و صدا ها بصورت مکرر و با تاخیر در گفتار بیان می شوند فرد دچار لکنت زبان شده است. این علائم بصورت مختصر در ادامه بیان شده است.

  • برخی از کودکان هنگامی که لکنت زبان می گیرند علائم ظاهری در چهره مانند لرزیدن لب ها، سریع پلک زدن و یا یک نوع واکنش در قسمت دست ها یا بالاتنه بدن دارند.
  • فرد توانایی برقراری ارتباط چشمی با طرف مقابل خود را ندارد.
  • قبل از شروع صحبت دچار مکث و توقف می شوند.
  • هنگام صحبت کردن صدا های خاصی را تولید می کنند.

علت لکنت زبان

علت لکنت زبان موارد گوناگونی شناخته شده است که هم می تواند در کودکی و هم در بزرگسالی رخ دهد. در اکثر مواقع لکنت زبان هنگامی شروع می شود که یک کودک در حالی سپری کردن پروسه رشد زبانی خود است. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که : چرا لکنت زبان می گیرم؟ حتما به ادامه مطالب توجه کنید تا بیشتر با علت های اصلی این اختلال آشنا شوید.

وراثت و لکنت زبان

جالب است بدانید که لکنت زبان ریشه ارثی و ژنتیکی دارد. اگر در خانواده کسی باشد که با فرد دارای ارتباط خونی باشد و لکنت زبان داشته باشد به راحتی می تواند از طریق انتقال ژن های خانوادگی آن را دریافت کند و دچار لکنت زبان شود. همچنین در نسل های بعدی او نیز اثرگذار است. یعنی این ژن از طریق وراثت و از هر نسل به نسل بعدی منتقل می شود.

علائم لکنت زبان

نقش استرس در لکنت زبان

چرا لکنت زبان می گیرم؟ آیا من استرس دارم؟ اضطراب و استرس چه نقشی در لکنت زبان خواهد داشت؟ شرایط روحی، آرامش و حضور در یک محیط آرام در رفع لکنت زبان کودکان و بزرگسالان بسیار موثر است. هر چقدر که آرامش روانی فرد بیشتر باشد تسلط بر نوع گفتار و روان بیان کردن کلمات بیشتر می شود. تحقیقات نشان داده اند که کودکان مضطرب همیشه هنگام صحبت کردن با اختلالات گفتاری مواجهند.

تاثیر شوک آنی و تغییرات محیطی بر لکنت زبان

لکنت زبان بر اثر شوک یکی از موضوعات مورد مطالعه توسط محققین است. یافته ها نشان داده است که ارتباطی خطی و مستقیم بین شوکه شدن و بروز لکنت زبان به صورت قطعی وجود ندارد. افرادی که در معرض شوک های آنی، حوادثی مانند از دست دادن افراد خانواده یا یک عزیز، مهاجرت از محل زندگی که به آن علاقه دارند و … قرار می گیرند بیش از سایرین لکنت زبان را تجربه می کنند(بهتر است بگوییم باعث نوسان و افزایش شدت لکنت میشود. )در نتیجه لکنت زبان همیشه از کودکی همراه فرد نیست و میتواند اکتسابی باشد و در اثر آسیب مغزی ایجاد شود.

لکنت زبان در سکته مغزی

لکنت زبان در سکته مغزی به علت آسیب دیدن مسیر های عصبی در مغز رخ می دهد. در اکثر مواقع افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در اثر ضربه وارد شده به مغز و از بین رفتن شبکه های عصبی آن لکنت زبان را تجربه می کنند. فشار های عصبی این اختلال را تشدید می کند. در نتیجه توجه به ایجاد یک محیط آرام و بدون تنش برای بیمار بسیار مهم است تا زودتر به بهبودی برسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *