لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان – که به آن اختلال روانی دوران کودکی نیز گفته می شود – یک اختلال گفتاری است که شامل مشکلات مکرر و قابل توجهی در روانی و جریان گفتار طبیعی است. لکنت زبان در میان کودکان خردسال به عنوان بخشی طبیعی در رشد گفتار و زبان رایج است. کودکان خردسال ممکن است زمانی که توانایی‌های گفتاری و زبانی آن‌ها به اندازه کافی رشد نکرده باشد، دچار لکنت شوند. بیشتر کودکان، این لکنت رشدی را پشت سر میگذرانند. با این حال، گاهی اوقات لکنت زبان یک اختلال مزمن است که تا بزرگسالی ادامه می یابد. این نوع لکنت زبان می تواند بر عزت نفس و تعامل با افراد دیگر تأثیر بگذارد. در این مطلب به بررسی اینکه لکنت زبان چیست؟ و علل و نشانه های آن چیست می پردازیم.

برای همه ی ما زمان هایی وجود دارد که روان صحبت نمی کنیم. ممکن است که کلمات یا شبه کلماتی مثل “ام” ، “چیز” یا “می دونی” به چیزی که می خواهیم بگوییم اضافه  کنیم و یا ممکن است که صدا و کلمه را بیش از یک بار بگوییم. این ها ناروانی تلقی می شوند.

لکنت زبان چیست؟

افراد دارای لکنت زبان ممکن است ناروانی بیشتری یا انواع مختلفی از ناروانی ها را داشته باشند. افراد دارای لکنت زبان ممکن است بخش هایی از کلمه را تکرارکنند(تکرار)،  یک صدا را برای مدت طولانی بکشند (کشیده گویی) و یا به سختی یک کلمه را بیان کنند(قفل).

لکنت زبان از یک ناروانی بیش تر است. لکنت زبان همچنین شامل فشار و احساس منفی در رابطه با حرف زدن است. این مسئله ممکن است که مانع حرف زدن با دیگران شود.

شما ممکن است بخواهید لکنت زبان خود را پنهان کنید. پس شما ممکن است هنگام گفتن کلمات  یا موقعیت های خاص اجتناب کنید. مثلا درصورتی که لکنت زباتان افزایش پیدا کند، نمی خواهید با تلفن حرف  بزنید. موقعیت هایی مانند صحبت کردن در جمع یا صحبت کردن با تلفن می تواند به ویژه برای افرادی که لکنت دارند دشوار باشد.

لکنت زبان ممکن است در بعضی مواقع شدید تر شود مانند زمانی که فرد هیجان‌زده، خسته یا تحت استرس است، عجله دارد یا تحت فشار است.

لکنت زبان ممکن است روز به روز تغییر کند و دچار نوسان شود. هم چنین ترس و هیجان می تواند لکنت زبان را بیشتر کند.

با این حال، اکثر افرادی که لکنت دارند؛ وقتی با خودشان صحبت می‌کنند، آواز می‌خوانند، با یک کودک صحبت میکنند یا با حیوان خانگیشان حرف میزنند می‌توانند بدون لکنت صحبت کنند.

علائم و نشانه های لکنت

  • تکرارهای قسمتی از کلمه  ” مَ مَ من یک بستنی می خواهم.”
  • تکرار یک هجای کلمه  «سر سر سر سر سر و صدای زیادی اینجاست ».
  • کشیده گویی  ” سسسسسسلام حالت خوبه؟ .”
  • قفل یا گیر
  • کشش، سفتی یا حرکت بیش از حد صورت یا قسمت بالایی بدن برای تولید کلمه
  • توانایی محدود برای برقراری ارتباط موثر
  • اضافه کردن کلماتی مانند “ام، چیز و…”  در صورت پیش بینی لکنت زبان در انتقال به کلمه بعدی

لکنت زبان ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  • چشمک زدن سریع
  • لرزش لب یا فک
  • تیک های صورت
  • سر تکان دادن
  • گره کردن مشت ها

علل لکنت زبان

سوال بسیاری از والدین این است که علت لکنت زبان چیست؟ یک علت مشخص برای لکنت زبان وجود ندارد. در واقع لکنت یک اختلال چند فاکتوری ست. علل احتمالی شامل موارد زیر است:

سابقه خانوادگی:  بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند، در اعضای خانواده یک فرد دارای لکنت زبان دارند.

تفاوت های مغزی: افرادی که لکنت زبان دارند ممکن است تفاوت های کوچکی در نحوه عملکرد مغزشان در حین گفتار داشته باشند.

خیلی از افراد ترس را علت اصلی لکنت زبان میدانند اما باید توجه کنید که ترس عامل بروز لکنت زبان است.

آیا لکنت زبان خود به خود میشود؟

شما نمیتوانید به طور قطعی بگویید که کدام کودکان به لکنت زبان ادامه می دهند، اما عوامل زیر ممکن است آنها را در معرض خطر قرار دهد:

جنسیت: طبق تحقیقات پسر ها شانس کمتری برای بهبود خود به خودی دارند.

سنی که لکنت شروع می شود: احتمال ادامه یافتن لکنت زبان در کودکانی که از 3 و نیم سالگی یا بعد از آن شروع به لکنت زبان می کنند بیشتر است.

الگوهای بهبود خانواده: کودکانی که اعضای خانواده آنها همچنان به لکنت زبان ادامه می دهند نیز احتمال بیشتری دارد که به لکنت زبان ادامه دهند.

چه زمانی باید برای درمان مراجعه کرد؟

معمولاً کودکان بین 2 تا 5 سال دوره هایی را پشت سر می گذارند که ممکن است لکنت زبان داشته باشند. برای اکثر کودکان، این دوره بخشی از روند رشد است و به خودی خود بهتر می شود. با این حال، لکنت زبانی که ادامه دارد ممکن است نیاز به درمان برای دستیابی به گفتار روان داشته باشد.

برای درمان لکنت به چه کسی مراجعه کنیم؟

تنها متخصص درمان لکنت زبان آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر است. به ویژه درمانگر تخصصی لکنت یعنی گفتاردرمانگری که صرفا در حیطه ی لکنت مشغول به کار بوده است. به یاد داشته باشید که ممکن است افراد غیرمتخصص و سودجو و فریبکار با عناوینی مانند درمان قطعی لکنت زبان یا درمان لکنت زبان با شبیه سازی ذهنی توجه شما را جلب کنند .

نکته مهم!

در پایان باید به یاد داشته باشید که اصطلاح “لکنت زبان” نادرست است زیرا لکنت یک اختلال گفتاری است و با زبان به عنوان یک عضو از بدن، ارتباطی ندارد.

همچنین در صورتی که مشکوک هستید که کودک شما مشکوک به لکنت است یک ویدئوی 3 تا 5 دقیقه ای از صحبت کردن کودکتان تهیه و ارسال کنید تا به طور رایگان در اسرع وقت توسط متخصصان تیم خانه ی لکنت بررسی شود و نتیجه خدمت شما ارسال گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *