لکنت زبان ناگهانی

لکنت زبان ناگهانی

لکنت زبان ناگهانی اختلالی است که همانطور از عنوان آن مشخص است به صورت یکباره در افراد پدیدار می شود. لکنت زبان ناگهانی در کودکان و یا در نوجوانان و یا ممکن است در بزرگسالان به دلایل مختلفی رخ بدهد.

لکنت زبان ناگهانی به معنی به وجود آمدن یکباره اختلال در گفتار فرد در حالی که قبلا این اختلال را در سخن گفتن او مشاهده نکرده باشیم. معمولا بروز ناگهانی لکنت زبان همراه با بروز یک حادثه محیطی می باشد. اما در صورتی که لکنت زبان فرد طولانی مدت باشد چه اقدامی باید انجام داد. برای حفظ اعتماد به نفس در افراد لازم است اقدام به درمان کرد. همچنین لازم است تا علت به وجود آمدن این اختلال را به صورت ناگهانی بررسی کرد. عوامل محیطی که باعث به وجود آمدن این عارضه شده اند باید بررسی نمود.

لکنت زبان چیست؟

نوعی اختلال در گفتار که روانی گفتار را تحت تاثیر قرار می دهد لکنت زبان می باشد. لکنت زبان ناگهانی نوعی از لکنت زبان است که در گفتار آدم ها اختلال ایجاد می کند. سنین ابتلا به این عارضه از سن دو سالگی و در زمان شروع گفتار شروع می شود.

این عارضه ممکن است تا سن 5 سالگی ادامه داشته باشد و سن 6 تا 12 سالگی اوج و شدت لکنت زبان محسوب می شود. افزایش استرس ها و یا ضربه های شدید به مغز یا اختلالات مغزی ممکن است باعث به وجود آمدن این اختلال شوند.

لکنت زبان دارای انواع مختلفی است که لکنت رشدی، لکنت نوروژنیک و سایکوژنیک از انواع آن محسوب می شوند. همچنین لکنت زبان دارای علائمی چون تکرار، قفل و کشیدن برخی صداها و علائم ثانویه ای مانند لرزیدن لب و یا فک، حرکات سر و دست و … می باشد.

دلایل لکنت زبان ناگهانی

دلایل لکنت زبان ناگهانی

علل زیستی و علل روانی دلایل عمده لکنت زبان ناگهانی می باشند. منظور از علل زیستی عوامل ژنتیکی است. شاید حدود 60 درصد افرادی که دارای لکنت زبان هستند به دلیل این عوامل دچار این عارضه شده اند. کسانی که در خویشاوندان خود افرادی را دارند که دچار لکنت زبان هستند.

مشکل در فرایند های مغزی نیز باعث به وجود آمدن لکنت ناگهانی افراد نیز می شود. پس فقط عوامل ژنتیکی دلیل به وجود آمدن این عارضه نمی باشد. علل روانی نیز از دیگر دلایل مهم لکنت زبان بصورت ناگهانی است. علل روانی در کودک نیز باعث به وجود آمدن لکنت زبان خواهد شد. افراد در معرض قرار گرفتن ترس های شدید و یا مشکلات روحی و عاطفی ممکن است دچار حالت هایی شوند. در واقع این علت ها در کنار عوامل ژنتیکی باعث بروز لکنت می شوند.

لکنت زبان یکی از اختلال هایی است که افراد در برخورد با استرس ها و اضطراب های زیاد ممکن است افزایش یابد. پس منظور از علت روانی علل های روانشناسی می باشد که افراد با قرار گرفتن در شرایط خاص مبتلا به آن می شوند. کودکانی که در شرایط جدایی و یا دعواهایی شدید پدر و مادر قرار می گیرند حالت های روانی بسیاری در آنها ظاهر می شوند. لکنت زبان نیز از حالت های ایجاد شده می باشد. (در نظر داشته باشید که دعوای پدر مادر و … علت اصلی نیست بلکه این مسئله با فعال کردن ژن های لکنت می تواند باعث بروز لکنت شود.)

روش درمان لکنت زبان ناگهانی

تشخیص لکنت زبان در افراد در سواد و تخصص گفتار درمانگر متخصص لکنت است. لازم است در صورت به وجود آمدن لکنت زبان ناگهانی سریعا به گفتار درمانگر مراجعه کرد. در صورتی که گفتار درمانگر این عارضه را ناروانی طبیعی تشخیص دهد نیازی به انجام روش های درمانی پیچیده نیست. اما در غیر این صورت لازم است جلسات گفتار درمانی برای فرد هر چه سریع تر شروع شود تا از شدت و تداوم آن جلوگیری شود.

جمع بندی

بهترین روش درمانی برای لکنت زبان گفتار درمانی است. گفتار درمانی علمی ترین روشی است که برای بهبود این عارضه استفاده می شود. لذا به افراد توصیه می شود که در صورت ایجاد این عارضه به صورت ناگهانی حتما به گفتار درمانگر متخصص مراجعه نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *