لکنت زبان و مغز

لکنت زبان و مغز

منظور از لکنت زبان و مغز وجود مشکلی در ساختار مغز می باشد. ممکن است به دلیل وجود یک ناهنجاری در ناحیه مغز، عارضه لکنت زبان و مغز در فرد ایجاد شود. این مشکل ساختاری ممکن است در کودکی و یا در نوجوانی برای افراد رخ دهد.

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان و مغز به معنی نداشتن بیان روان و گفتار بدون تکرار در کلمات به صورت پشت سر هم در فرد است. اشکال در بیان یک صدا یا هجا و یا در کلمه ای خاص به معنی داشتن لکنت زبان است. بسیاری از افراد در دنیا وجود دارند که از لکنت زبان رنج می برند.

نوع شایع لکنت زبان در سن رشد افراد به وجود خواهد آمد که نوعی اختلال گفتاری است. در این حالت تکرار غیر ارادی کلمات، صداهای طولانی و یا حبس صداها از نشانه های لکنت زبان و مغز می باشد. البته که در بیشتر کودکان پس از گذشت دوران رشد لکنت زبان خود به خود از بین خواهد رفت.

اما حدود یک درصد از کودکان لکنت خود را تا بزرگسالی به همراه خواهند داشت. وجود لکنت زبان و مغز در افراد نشان از وجود نقصی ژنتیکی است که منشا این نقص هنوز مشخص نشده است.

به هر حال؛ ممکن است لکنت زبان موقتی و یا دائمی باشد. که در صورت دائمی بودن تاثیرات مخربی بر فرد خواهد داشت و ممکن است فرد از این موضوع ناراحت و غمگین باشد. راه های بسیاری برای درمان لکنت زبان وجود دارند که به آنها گفتار درمانی نیز گفته می شود.

علائم لکنت زبان

لکنت زبان و مغز دارای نشانه های زیر است:

دشواری در شروع یک کلمه، جمله و یا عبارت

اضطراب در زمان صحبت کردن

طولانی کردن یک صدا یا حرف و یا کلمه ای

سکوت مختصر برای کلمه ای خاص و یا هجا و یا مکث در یک کلمه

ناتوانی در برقراری ارتباطی موثر

تنش زیاد صورت و اندام های فوقانی برای ادای کلمه

اضافه کردن کلماتی که بیان کلمه بعدی برای فرد سخت و دشوار باشد.

تکرار کردن یک صدا و یا کلمه و بخش

تکان خوردن های غیر ارادی سر

چشمک زدن های سریع

تیک صورت

لرزش لبها و فک

تکان خوردن سر

قفل کردن مشت ها

علت بروز لکنت در افراد

لکنت زبان چیست؟

همانطور که گفته شد لکنت زبان و مغز یک نقص ژنتیکی و مشکل ساختاری است که مربوط به بخشی از مغز می باشد. قسمتی در چپ مغز مسئول برنامه ریزی بیان و گفتار انسان را بر عهده دارد که با انتقال اطلاعات به سمت راست مغز فرد قادر به بیان خواهد بود.

در افرادی که دچار مشکل لکنت زبان و مغز می باشند انتقال اطلاعات به قسمت راست مغز با مشکل مواجه شده است. به همین دلیل گفتار و بیان روان در این افراد صورت نمی گیرد. اما در مقابل قسمت راست مغز این افراد فعال تر می باشد.

نظریه محققان در خصوص لکنت زبان

برخی از محققان بر این باورند افرادی که دارای لکنت در زبان هستند به دلیل فعال بودن بیش از اندازه قسمت راست مغز است. گفته شد که انتقال اطلاعات از قسمت چپ به قسمت راست مغز با مشکل مواجه می شود که دلیل بر لکنت در گفتار می شود. اما برخی از محققان معتقدند که به دلیل فعالیت زیاد قسمت راست مغز قسمت چپ کم کارتر می شود.

البته این نظریه به اثبات نرسیده است و بسیاری از محققین این باور را تا حدودی اشتباه می دانند.

جمع بندی

لکنت زبان یک مشکل ساختاری است که دارای علائم زیادی در افراد است که در زمان های حساس و ویژه این علائم با شدت بیشتری ظاهر می شوند. در زمان استرس و یا هیجان زدگی، عصبانیت، عجله داشتن و یا تحت فشار بودن علائم لکنت زبان با شدت بیشتری خود را نشان می دهد. به هر حال داشتن لکنت زبان به یک اختلال مغزی مربوط است که مطالعات بسیاری در خصوص آن صورت گرفته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *