لکنت زبان مادرزادی

لکنت زبان مادرزادی

منظور از لکنت زبان مادرزادی چیست؟ شاید چنین تصور شود که لکنت زبان فقط از نوع مادرزادی بوده و دلیل دیگری ندارد. لکنت به اختلال در روانی گفتار و سختی در بیان کلمات گفته می شود.

اختلال در روانی گفتار از سنین 2 تا 5 سالگی شروع می شود. همچنین در موقعیت های خاص بروز لکنت در کودکان مثلا با شروع مراحل زبان آموزی ممکن است به وجود بیاید. می توان این موقعیت ها را به لحاظ ویژگی های عاطفی و سازگاری اجتماعی دوره های مناسب برای بروز این اختلال دانست.

البته این حالت بیشتر برای کودکانی پیش می آید که مستعد این اختلال باشند. ممکن است اختلال گفتاری در زمان بلوغ نیز برای نوجوانان رخ دهد. به هر حال لکنت زبان مادرزادی نوعی از لکنت زبان است که علل به وجود آمدن آن عوامل زیستی است.

عوامل پدید آورنده لکنت زبان مادرزادی

ممکن است لکنت زبان مادر زادی مربوط به عوامل زیستی باشد. دلایل بروز لکنت زبان در کودکان به علت وجود مسائل ژنتیکی و محیطی است. پژوهشگران معتقدند که بروز لکنت زبان نمی تواند یک علت مشخص داشته باشد. گاهی لکنت زبان به دلیل نارسایی ها و اختلالات دستگاه عصبی باشد.

همچنین ممکن است به دلیل ناهنجاری های خفیف فیزیولوژیکی باشد. عوامل زیستی یا همان عوامل مادرزادی و یا ژنتیکی یکی از عوامل مهم در پدید آمدن این اختلال است. عوامل وراثت نیز واقعیتی است که ممکن است لکنت زبان را نسل به نسل انتقال دهد.

اما چه اختلالی را مادرزادی می توان تلقی کرد؟

اختلال مادرزادی لکنت زبان

دانشمندان به این موضوع واقف شده اند که لکنت زبان مادرزادی ممکن است به دلیل عواملی مادرزادی و مکانیسم های مربوط به آن باشد. به این معنی ممکن است افراد در زمان تولد و یا زمان نزدیک به تولد آنها  ضربه بدنی یا سایکولوژیکی را تجربه کرده باشند.

عوامل زیستی و وراثت نیز دلیل محکمی برای به وجود آمدن لکنت زبان در میان کودکان می باشد. کسانی که در اعضای خانواده خود افراد دارای لکنت زبان داشته باشند احتمال بروز این اختلال برای فرزندان آنها نیز زیاد خواهد بود.

علاوه بر دو مورد وراثت و زیستی یکی دیگر از علل بروز لکنت زبان مادرزادی ضربه های بدنی است. برای اجرای روش های اصلاح و درمان این اختلال لازم است دلیل به وجود آمدن اختلال را بررسی نمود.

روش های درمان لکنت مادر زادی

روش های درمان لکنت زبان مادر زادی با توجه به نوع لکنت و شدت آن متفاوت است. هتگامی که شما به گفتار درمانگر متخصص لکنت مراجعه می کنید با توجه به نوع و شدت لکنت برای شما برنامه درمانی مناسب انتخاب می شود. نکته مهم در زمان بروز لکنت زبان مادر زادی اقدام به موقع برای درمان و از دست ندادن زمان طلایی می باشد.

. ممکن است لکنت زبان به دلیل ضربه به سر یا سکته مغزی باشد.

جمع بندی

دلایل زیادی برای بروز لکنت زبان وجود دارند و مسئله مهم این است که نمی توان یک علت واحد را برای این اختلال در نظر گرفت. لکنت زبان مادرزادی نیز نوعی از اختلال گفتاری است که به دلیل عوامل وراثت و یا زیستی و یا به دلیل عوامل مادرزادی به وجود بیاید. بنابراین لازم است تا در صورت بروز این اختلال در کودکان حتما به گفتار درمان متخصص مراجعه نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *