لکنت زبان در گواهینامه

لکنت زبان در گواهینامه

لکنت زبان در گواهینامه موضوعی است که جدیدا مورد بحث برخی از محافل شده است. اینکه آیا لکنت داشتن در گواهینامه تاثیر گذار است یا نه موضوعی است که نیاز به توضیح و شکافتن برخی مسائل دارد.

لکنت زبان شدید و گواهینامه

ممکن است افرادی را بشناسید که دارای لکنت زبان هستند اما گواهی نامه رانندگی را دریافت کرده اند. شاید شنیده باشید که به دلیل وجود لکنت زبان فرد، گواهینامه رانندگی به وی تعلق نگرفته است. قوانینی که وضع شده است حاکی از این است که افرادی که دارای لکنت زبان شدید هستند از دریافت گواهینامه منع می شوند.

علت این امر چیست؟ آیا این قانون نقض حقوق اجتماعی افراد است؟ آیا تصویب این قانون به دلیل نقص فرهنگی اجتماع است؟ آیا تبعیض قائل شدن برای افراد می باشد؟ این قانون لکنت زبان را معلولیت می داند؟ رفتار مناسب در مقابل این قانون چیست؟

قانون لکنت زبان در گواهینامه

قانون لکنت زبان در گواهینامه

شاید شما هم از کسانی باشید که به دلیل قانون لکنت زبان در گواهینامه مجاز به دریافت گواهینامه نشده باشید. ممکن است این امر باعث رنجش شما و یا ناراحتی شما شده باشد و برای شما سوال باشد که چرا؟ خب پاسخ به این سوال ممکن است از جهاتی سخت باشد.

می دانیم که حرف زدن و یا خوردن و نوشیدن در زمان رانندگی خطرناک است و راننده نباید در حین رانندگی این اعمال را انجام دهد. اما چه کسی به این قوانین پایبند است؟ تقریبا هیچ کس و افرادی که بسیار قانون مدار باشند از خوردن و نوشیدن و یا اعمال دیگر در زمان رانندگی پرهیز می کنند.

اما حرف زدن را هیچ کس رعایت نمی کند. اصلا این امر شاید غیر ممکن به نظر برسد. پس همه افراد در زمان رانندگی حرف می زنند و یا گاها با تلفن نیز صحبت می کنند. خب در نظر داشته باشید فردی که دارای لکنت زبان است در زمان صحبت کردن نیاز به تمرکز بیشتری دارد.

همچنین می دانیم که یکی از علائم لکنت زبان، بستن چشم ها در زمان حرف زدن، لرزش فک و یا تیک های عصبی است. این علائم و حالات در افراد متغیر می باشند. پس با این اوصاف تصور کنید فرد در زمان رانندگی مشغول حرف زدن است و برای ادای کلمه چشم های خود را به مدت چند ثانیه می بندد. قطعا بستن چشم ها و یا تمرکز بر روی حرف زدن و یا بروز تیک های عصبی در زمان رانندگی بسیار خطرناک می باشد.

علت ایجاد قانون لکنت زبان در گواهینامه

همانطور که بیان شد قانون لکنت زبان در گواهینامه به دلایلی است که در متن فوق به آن اشاره شد. علائم لکنت زبان باعث می شود تا فرد در زمان رانندگی خطر آفرین باشد. شاید وجود برخی از قوانین باعث به ایجاد این تصور در افراد شده است که لکنت زبان نوعی معلولیت محسوب می شود.

اما در واقع لکنت زبان تنها یک اختلال است که می توان آن را بهبود بخشید. کنترل کردن و بهبود این عارضه سخت نیست. قانون لکنت زبان برای گواهی نامه به این صورت است که افرادی که دارای لکنت زبان باشند باید به کمیسیون پزشکی مراجعه کنند.

در کمیسیون پزشکی مشخص می شود که لکنت زبان افراد در چه درجه و حالتی است. البته این قانون از جهاتی دارای نقض و اشکالاتی است. افراد زیادی می باشند که دارای لکنت زبان بوده اما موفق به دریافت گواهی نامه شده اند. اینکه افسر مربوطه لکنت زبان فرد را کشف کند یا نه شاید به شانس او مربوط باشد.

جمع بندی

بسیاری از افراد می توانند با وجود لکنت موفق به دریافت گواهی نامه شوند بدون آنکه افسران و یا افراد مربوطه متوجه لکنت زبان آنان شوند. بنابراین طبق قانون، افرادی که دارای لکنت زبان شدید هستند مجاز به دریافت گواهی نامه نمی باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *