درمان ژنتیکی لکنت زبان

درمان ژنتیکی لکنت زبان

در این مقاله قصد داریم درمان ژنتیکی لکنت زبان را بررسی کرده و با ارائه راهکارهایی به افراد، آنها را در بهبود وضعیت زندگی و مشارکت در موقعیت های اجتماعی کمک کنیم. اما پیش از درمان ژنتیکی لکنت زبان لازم است به دو سوال متداول پاسخ دهیم.

آیا لکنت ارثی است؟

معمولاً این سوال مطرح می شود که آیا لکنت زبان ارثی است؟ درصد بالایی از افراد که دچار اختلال لکنت زبان هستند، این ویژگی به صورت موروثی به آنها رسیده است. تحقیقات نشان داده در خانواده هایی که یکی از والدین دچار این اختلال است، این ویژگی را به احتمال زیاد به فرزندان هم منتقل می کند. اما کودکانی بوده اند که با وجود والدین دارای لکنت علائمی از لکنت نشان نداده اند.

آیا عامل بروز لکنت ژن است؟

اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این موضوع صورت گرفته و محققان متوجه شدند که چند ژن در مغز بعضی از کودکان موثر در ایجاد لکنت است. پس میتوان گفت در این گروه از کودکان، نه مشکلات روحی، نه ترس، نه موروثی بودن و نه هیچ آسیب روحی دیگری عامل اصلی لکنت زبان در آنهاست؛ بلکه ژنتیک، علت اصلی اختلال گفتاری این کودکان می باشد. البته موضوع ژنتیکی بودن لکنت زبان به طور کامل به اثبات رسیده و همچنان در دست بررسی است.

با این حال اگر ژن علت اصلی لکنت زبان باشد، باید به دنبال درمان ژنتیکی لکنت باشیم؟

درمان ژنتیکی لکنت زبان چگونه است؟

لکنت ژنتیکی، به جز درمان توسط گفتار درمانگر، لازم نیست توسط تیمی از متخصصان ژنتیک نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

متخصص ژنتیک، ژن معیوب را میتواند تشخیص دهد اما فعلا راهی برای درمان ژنتیکی ژن دارای مشکلی که لکنت ایجاد کرده پیدا نشده است. در حال حاضر اثبات شده که ژنتیک یکی از عوامل بروز لکنت می باشد، پیشنهاد می شود والدینی که دارای لکنت هستند از مشاورات لازم گفتار درمانگر در صورت مشاهده کوچکترین علائمی در فرزنداشان در این باره استفاده کنند تا خیلی سریع مداخلات لازم انجام بگیرد و از مزمن شدن لکنت جلوگیری بشود.

متخصصان ژنتیک بر این باورند اگر دو نسخه از ژن معیوب در فرد دیده شود، احتمال مبتلا شدن به لکنت زبان بالاست. آنها مدعی هستند وجود چهار ژن در افراد، در صورتی که جهش پیدا کنند، به طور مستقیم در ایجاد لکنت زبان موثر هستند. این ژن ها در صورتی که در نوزاد شناسایی شوند، می توان تشخیص داد کدام از آنها در کودکی دچار اختلال می شوند و کدام گروه در خطر لکنت زبان قرار دارند. البته این آزمایش ها فراگیر نیستند و در مراحل تحقیقاتی می باشند.

درمان ژنتیکی لکنت زبان با گفتاردرمانی

روش درمانی موثر برای درمان لکنت، گفتاردرمانی می باشد. متخصص درمان لکنت زبان با برگزاری جلسات متعدد به فرد کمک می کند کلمات را روان و درست بیان کرده و استرس و ناراحتی ناشی از اختلال گفتاری در او کاهش یابد.

تعداد جلسات گفتاردرمانی برای درمان ژنتیکی لکنت ، با توجه سن افراد متفاوت است. این جلسات برای کودکان به طور میانگین بین ۶ تا ۹ ماه و برای بزرگسالان متغیر می باشد. توجه داشته باشید زمان درمان لکنت در بزرگسالی به علت مزمن شدن لکنت بیشتر میباشد.

گفتاردرمانی راه موثری برای درمان لکنت است. در این روش تکنیک های تنفس، کاهش سرعت، تمرین های مکالمه، نرم‌گفتن کلمات یا آواهایی که فرد در ادای آنها مشکل دارد و سایر تکنیک ها استفاده می شود تا در نهایت بیمار بتواند مانند یک فرد عادی صحبت کند. البته گفتاردرمانی در لکنت ژنتیکی به عنوان یک روش اصلی محسوب می شود و درمان ژنتیکی، فعلا امکان پذیر نمی باشد.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

دارودرمانی

برای درمان لکنت ژنتیکی، داروی به خصوصی وجود ندارد. و نمی توان از داروهای کمکی برای درمان لکنت ستفاده کرد. به طور کلی درمان لکنت ژنتیکی در بزرگسالان نسبت به کودکان بیشتر طول می کشد.

نتیجه گیری از درمان لکنت زبان ژنتیکی

درمان ژنتیکی لکنت برای لکنت زبانی که ناشی از جهش ژن معیوب است وجود ندارد. در واقع در تمامی افراد وجود مولفه ژنتیک اثبات شده است.در صورتی که برای لکنت ژنتیکی به گفتار درمانی مراجعه کنید، به مرور زمان کاهش پیدا کرده و فرد نه تنها مشکلی برای حرف زدن نخواهد داشت، بلکه اعتماد به نفس او افزایش پیدا می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *