درمان لکنت زبان با عمل جراحی

درمان لکنت زبان با عمل جراحی

بروز لکنت زبان علل بسیاری دارد. از این رو روشهای درمانی متفاوتی نیز برای رفع این عارضه توسط افراد مختلفی ممکن است به شما پیشنهاد میشود. یکی از این روش های پیشنهادی درمان لکنت زبان با عمل جراحی است و به شما گفته میشود:(( درمان لکنت زبان با عمل جراحی در زمینه درمان این عارضه در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار میگیرد. این عمل جراحی علاوه بر رفع لکنت زبان مزایای دیگری نیز دارد.))

اما درمان لکنت زبان با جراحی چگونه امکان پذیر است؟ در این مطلب می خواهیم ببینم آیا جراحی کمکی به درمان لکنت میکند؟

(( تنها لکنت زبان Tongue-Tie با عمل جراحی درمان میشود))

همانطور که گفته شد لکنت زبان انواع مختلفی دارد. اما لکنت زبان Tongue-Tie اصطلاح نادرستی است و وجود ندارد‌. شاید شنیده باشید که (( تنها لکنت زبان Tongue-Tie را میتوان به کمک عمل جراحی درمان کرد. به عبارتی درمان لکنت با جراحی تنها در مورد این نوع از لکنت زبان صدق میکند.))

لغت Tongue-Tie به معنی “زبان گره خورده” است. یعنی حالتی است که زبان به قسمت جلویی دهان وصل میشود و به راحتی در داخل دهان نمیچرخد. اگر زبانتان را به سمت بالا بیاورید و در جلوی آینه به آن نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که زبان به کمک به تکه گوشت نازک به دهانتان وصل شده است. در لکنت زبان Tongue-Tie این تکه پوست کوتاه تر است. از این رو زبان قادر نخواهد بود تا به راحتی درون زبان بچرخد. چرا که تکلم تا حد بسیاری به چرخش صحیح زبان در داخل دهان دارد. این عارضه ممکن در تلفظ صحیح صدا ها مشکل ایجاد کند. برای مثال فردی صدای ” ت ” یا ” ر ” را به درستی نتواند بگوید.

لکنت زبان Tongue-Tie در همان سال های اولیه کودکی تشخیص داده شده و به کمک جراحی درمان میشود. پس درمان لکنت زبان با عمل جراحی امکان پذیر نیست چون همانگونه که میدانید علت لکنت Tongue-Tie نمیباشد البته عمل جراحی Tongue-Tie اگر با تشخیص درست انجام شود عوارضی ندارد. پس تا بدین جا متوجه شدیم درمان لکنت زبان با جراحی عبارتی نادرست است.

(( روش‌های جراحی لکنت زبان Tongue-Tie ))

احتمالا عبارت بالا را هنگام جست و جو های خود در اینترنت ببینید. اما تا اینجا میدانید درمان لکنت زبان با عمل جراحی به کمک روشهای مختلفی امکان پذیر نیست. و انتخاب هر یک از روشهای جراحی بستگی به شدت لکنت زبان ندارد و میزان مشکلی که Tongue-Tie ایجاد می کند اهمیت دارد یعنی پزشک در ابتدا دهان و زبان بیمار را مورد بررسی قرار میدهد تا ببیند که کدام روش برای درمانTongue-Tie برای او بهتر است.

روش های درمان لکنت زبان با جراحی به این شرح است:

  • جراحی به روش فرنکتومی
  • درمان لکنت زبان به کمک جراحی تخصصی

پس به یاد داشته باشید به کمک این روشها درمان لکنت با عمل جراحی امکان پذیر نیست. در هر یک از این روش ها به طرق خاصی زبان را از قسمت جلویی دهان جدا میکنند.

درمان لکنت با جراحی؛ عبارتی گمراه کننده!

جراحی به روش فرنکتومی (Frenectomy)

عبارت درمان لکنت زبان با عمل جراحی فرنکتومی نادرست است و بهتر است بگوییم درمان Tongue-Tie با فرنکتومی بسیار آسان است و مراحل پیچیده‌ای ندارد. پس فرنوکتومی راه مناسبی برای درمان لکنت با عمل جراحی نیست. در فرنکتومی دهان بیمار را به کمک دارو بی حسی موضعی سر میکنند. استفاده از بی حسی موضعی در این عمل الزامی است. چرا که پزشک پس از اعمال داروی بی حسی، از لیزر برای رفع فرنوم استفاده میکند. پس از رفع بافت اضافی که در زیر دهان وجود دارد، به کمک بخیه باقی قسمت‌های زبان را به زیر آن متصل میکنند. افرادی که درمان Tongue-Tie را با فرنکتومی تجربه میکنند باید تا 10 روز از غذاهای نرم استفاده کنند. جراحی فرنوم علاوه بر درمان لکنت زبان در بهبود نحوه غذا‌خوردن و جویدن آن نیز بسیار مهم است.

مزایای جراحی فرنکتومی!!

(( درمان کردن لکنت زبان بوسیله جراحی مزایای بسیاری دارد. از این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لکنت زبان در بیمار رفع میشود و قدرت بیان وی به حالت استاندارد باز می‌گردد
  • بدون درد و خونریزی انجام میشود
  • بخیه ها و زخم ها سریعا بهبود می‌یابند و وضعیت بیمار به حالت عادی برمیگردد

درمان کردن لکنت زبان بوسیله جراحی تخصصی در برخی از مواقع که بافت فرنوم بسیار ضخیم و سفت باشد، از عمل جراحی تخصصی برای رفع این بافت استفاده میشود. در چنین شرایطی لیزر کارساز نبوده و باید به کمک قیچی بافت اضافی برش داده شود. این نوع از جراحی خونریزی و درد بیشتری دارد. از این رو برای انجام این عمل بیمار را به طور کامل بیهوش میکنند. رسیدن به حالت پایدار در عمل جراحی تخصصی دیر تر از عمل جراحی فرنکتومی است. ))

شاید فرنوکتومی برای درمان Tongue-Tie یک روش مناسب باشد و مزایایی زیادی داشته باشد اما قطعا درمان کنت با عمل جراحی از هر روشی بی تاثیر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *