آیا لکنت زبان معلولیت است؟

آیا لکنت زبان معلولیت است؟

آیا لکنت زبان معلولیت است ؟ طبق قانون برای بهره مندی افراد دارای لکنت از بیمه توانبخشی بایستی تحت پوشش سازمان بهزیستی استفاده کنند. اما این تصمیم دولت به نظر برچسب معلولیت به لکنت زبان داده است. در صورتی که نباید به لکنت زبان برچسب معلولیت زد.

آیا لکنت زبان معلولیت است ؟ باید گفت اختلالات گفتاری و یا اختلال در اصوات معلولیت نیست. بلکه تنها نوعی اختلال است که درمان کامل آن با مداخله به موقع در سن طلایی امکان پذیر است و راه های درمانی به بهبود این اختلال کمک می کنند. از دست دادن صوت و صدا نیز همان اختلال گفتاری است که در بسیاری از افراد بزرگسال ممکن است به وجود بیاید. به همین جهت افرادی که به این اختلال دچار می شوند نمی توان گفت دچار معلولیت شده اند.

طبق علم پزشکی آیا لکنت زبان معلولیت است ؟

طبق علم پزشکی آیا لکنت زبان معلولیت دارد

در خصوص اینکه آیا لکنت زبان معلولیت است یا خیر باید گفت تصمیم گیرندگانی که این اختلال را تحت پوشش بهزیستی قرار داده اند به دلیل بهره بردن از بیمه توانبخشی است. اما این تصمیم طبق نظر علم پزشکی صحیح نمی باشد.

آیا لکنت زبان معلولیت است ؟ لکنت زبان معلولیت نیست. برای حضور در اجتماع و پیشبرد اهداف روزانه خود باید از فاکتور های گفتاری استفاده کرد. افرادی که دچار اشکالاتی در بیان باشند ممکن است با برقراری ارتباط نیز مشکلاتی داشته باشند. اما افراد دارای لکنت با گفتار درمانی می توانند مشکل خود را حل کنند. در این صورت نمی توان فردی را معلول دانست. زیرا فردی معلول است که قادر به حضور در هیچ فعالیت اجتماعی نباشد. تصمیم دولت اهدای کارت معلولیت به افرادی است که دارای لکنت زبان باشند. تا این افراد بتوانند از کمک های بهزیستی و دولت بهره مند شوند.

اما نکته مهم این می باشد که کمک های ارائه شده به این افراد بسیار ناچیز است و در مقابل به عنوان معلول شناخته می شوند. قطعا کمک کردن به افراد باید به گونه ای باشد که در مسیر بهبودی قرار بگیرند. نه اینکه به این افراد برچسب معلولیت زد.

برچسب معلولیت به افراد دارای لکنت زبان

کمک کردن به این افراد در مسیر بهبودی باید به گونه ای باشد که برچسب معلولیت به آنها زده نشود. آیا لکنت زبان معلولیت است یا نه موضوعی است که هنوز هم مورد بحث بسیاری از افراد می باشد. طبق نظر بسیاری از صاحب نظران اقدامات دولت مبنی بر برچسب معلولیت به لکنت زبانان است. اما در واقع اختلالی که قابل بهبود باشد را نمی توان معلولیت دانست. موضوع مهم در خصوص لکنت زبان این است که باید دولت اقدام به فرهنگ سازی در این خصوص کند. حتی با وجود برخی از فرهنگ سازی ها هنوز برخی از مردم با این اختلال جوک های بی سر و ته می سازند.

یا اینکه افرادی که به اختلال لکنت زبان دچارند مورد تمسخر افراد دیگر قرار می گیرند. لازم است فرهنگ سازی در این خصوص بیشتر صورت بگیرد.

اقدام مناسب برای رفع اختلال لکنت زبان

خانواده های بسیاری با ترس برچسب زدن معلولیت به لکنت زبان برای فرزندانشان نگران می باشند. آیا لکنت نوعی معلولیت محسوب میشود یا خیر، این موضوع برای خانواده ها بسیار مهم می باشد. برای رفع هر نوع برچسبی لازم است تا خانواده ها اقدام به جا و به موقع را انجام دهند.

آیا لکنت زبان معلولیت است ؟ لازم است برای بهبود لکنت زبان فرزندان خود به متخصصان خبره در این امر مراجعه نمایند. کسی که به عنوان گفتار درمان مشغول به فعالیت است تخصص گفتار درمانی را دارد و هیچ پزشکی قطعا گفتار درمان نیست. لذا خانواده ها باید حتما به این مسئله توجه نشان دهند.

جمع بندی

فردی که دچار اختلال گفتاری است باید به گفتار درمان مراجعه کند و در مسیر بهبودی قرار بگیرد. افرادی که دارای لکنت زبان هستند معلول نیستند بلکه فقط دارای اختلال گفتاری می باشند. حتی با وجود تصمیمات دولت مبنی بر برچسب معلولیت، نمی توان اختلال گفتار درمانی را معلولیت دانست.

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا لکنت زبان معلولیت است؟»

  1. سید رضا قنبری

    سلام و عرض ادب
    متاسفانه من بیش از پنجاه سال میباشد که دارای لکنت زبان شدید می‌باشم و آسیب فراوانی قبل از مدرسه و در دوران دانش آموزی و خدمت سربازی و بعد از آن داشته ام این چه درمانیست بعد از گذشت نیم قرن هنوز بهبود پیدا نکرده ام و با اینهمه آسیب و افسردگی جزو معلولیت حساب نمی‌گردد با سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *