شربت فلوکستین برای کودکان

شربت فلوکستین برای کودکان

فلوکستین (Fluoxetine) که به صورت شربت و قرص عرضه می‌شود یک دارو به منظور درمان افسردگی است. اگرچه جامعه هدف این دارو بزرگسالان هستند، اما در پاره‌ای از موارد از شربت فلوکستین برای کودکان و به منظور کاهش میزان اختلال وسواس فکری و اجباری یا او سی دی کمک گرفته می‌شود. استفاده از فلوکستین  برای کودکان باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد. در این مقاله در مورد روش مصرف ، فواید ،عوارض شربت فلوکستین برای کودکان صحبت میکنیم

شربت فلوکستین چیست ؟

شربت فلوکستین چیست؟

به طور ساده می‌توان بیان کرد که شربت فلوکستین به منظور بهبود کارکرد یکی از مواد شیمیایی موجود در بدن به کار گرفته می‌شود. این شربت را در رده داروهای Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) قرار می‌دهند که خود نوعی مهارکننده محسوب می‌شوند.

این دارو می‌تواند ناقل‌های عصبی را به صورت موثر به کار بگیرد و ارتباط بین نورون‌ها و سیناپس‌ها را بهبود ببخشد. چنین فرایندی بر روی عوامل رفتاری کودک از جمله اضطراب و خلق و خو اثرگذار است و فلوکستین را به یک داروی مهم تبدیل می‌کند.

لازم به ذکر است که فلوکستین نه تنها بر روی ناقل‌های عصبی اصلی، بلکه بر افزایش مواردی همچون دوپامین و نوراپی نفرین نیز اثر می‌گذارد. کلیه نتایج حاصل از فلوکستین پس از شش هفته مصرف مداوم قابل مشاهده هستند (این بازه زمانی مربوط به کودکان است).

اگر کودک شما از نشانه‌هایی از اضطراب بیش از حد، اختلالات روانی مشخصی همچون و یا موارد مشابه را نشان می‌دهد، فلوکستین برای وی تجویز خواهد شد. مطالعات صورت گرفته بر روی فلوکستین مشخص می‌کنند که در اکثر موارد، نتایج حاصل از این او سی دی دارو مثبت بوده‌اند و می‌توان به آن اعتماد کرد.

شربت فلوکستین برای کودکان

شربت فلوکستین تنها برای کودکانی تجویز می‌شود که به اختلالات روانی مختلف دچار باشند. فلوکستین نباید بدون مشورت پزشک به عنوان یک جایگزین داروهای مشابه به کار گرفته شود. مصرف قرص و شربت فلوکستین به هیچ عنوان برای کودکان زیر شش سال مناسب نیست و نباید از این دارو برای درمان آنان استفاده کنید.

شربت فلوکستین برای کودکان به منظور رفع و یا کاهش اختلالات روانی به کار گرفته می‌شود، اما تأثیر آن در همه کودکان یکسان نخواهد بود. ممکن است پس از مدت مشخصی، پزشک کودک شما تصمیم به تعویض کردن این دارو بگیرید و آن را با موارد قوی‌تری جایگزین کند. برای کودکانی که از نارسایی کبدی رنج می‌برند نباید فلوکستین تجویز شود.

فواید شربت فلوکستین برای کودکان

فواید فلوکستین برای کودکان چیست؟

اولین و مهم‌ترین مزیت شربت و قرص فلوکستین که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، بهبود میزان توجه در کودکان است. این موضوع برای کودکانی که با اختلالات بیش فعالی و موارد مشابه با آن روبرو هستند یک امر مثبت در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، کودکانی که رفتار تکانشی دارند با مصرف کردن فلوکستین آرام‌تر می‌شوند و می‌توانند کنترل بیشتری بر اکثر اعمال خود داشته باشند. ترکیب این دو گزینه در کنار یک دیگر باعث خواهد شد تا والدین بتوانند کودکان خود را به خوبی تحت نظر بگیرند.

افزون بر موارد گفته شده، باید به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که فلوکستین منجر به بهتر شدن خلق و خو و رفتار در کودکان بیش فعال می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، این دسته از کودکان عموماً به دلیل افزایش میزان اضطراب خود نمی‌توانند از عهده فعالیت‌های روزانه برآیند. فلوکستین به عنوان یک مهارکننده قوی قادر به کاهش میزان اضطراب است.

یکی دیگر از فواید مربوط به فلوکستین که نباید از آن چشم‌پوشی کنیم، کاهش علائم و نشانه‌های مربوط به اختلال بی‌توجهی است. درمان این موضوع می‌تواند آموزش موارد گوناگون به کودک را تسهیل کند. شربت فلوکستین برای کودکان نسبت به کلیه داروهای مشابه خود عوارض کمتری دارد و به همین دلیل بیشتر به کار گرفته می‌شود.

مناسب بودن ترکیبات فلوکستین باعث شده است تا این دارو به عنوان یک انتخاب مناسب برای کودکان بیش فعال مورد استفاده قرار بگیرد. فواید شربت فلوکستین برای کودکان به ما نشان می‌دهد که با یک داروی کاربردی روبرو هستیم.

عوارض شربت فلوکستین برای کودکان

عوارض شربت فلوکستین برای کودکان

فلوکستین نیز همانند هر داروی دیگری دارای یک سری عوارض جانبی رایج و جدی است که باید به آن‌ها توجه شود.

از جمله عوارض شایع مربوط به فلوکستین در کودکان می‌توانیم به مواردی همچون: حس سردرد در ساعات مختلف شبانه‌روز، کمتر شدن میزان اشتها، کمتر شدن وزن (در مواردی شاهد افزایش وزن نیز هستیم)، تهوع و استفراغ، ایجاد یبوست، حس نیاز به خواب، افزایش میزان تعرق، لرزش ناگهانی اعضای بدن، کاهش میزان رطوبت دهان، مشاهده رویاهای ترسناک در زمان خوابیدن، سرگیجه داشتن، اسهال، و همچنین حس سبک بودن سر اشاره کنیم.

به این موضوع دقت کنید که فلوکستین ممکن است میزان بی‌قراری کودک شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. مهم‌ترین مواردی که در رابطه با فلوکستین باید در نظر داشته باشید، عوارض جدی این دارو هستند.

هنگام مشاهده هر یک از این موارد لازم است هر چه زودتر مصرف فلوکستین را به طور کامل کنار بگذارید و به همراه کودک خود به پزشک مراجعه کنید. عوارض جدی شربت و یا قرص فلوکستین عبارت‌اند از:

پزشکان توصیه می‌کنند که تا یک ساعت پس از مصرف شربت فلوکستین برای کودکان، کلیه فعالیت‌های آنان خود را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.

این بازه زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اکثر عوارض اصلی در این زمان قابل مشاهده خواهند بود. پس از مصرف فلوکستین کودک نباید دست به اقداماتی بزند که نیاز به کنترل حواس و تمرکز دارند.

قرص فلوکستین برای کودکان در چه مواردی تجویز میشود؟

یکی از مهم‌ترین کارکردهای فلوکستین که می‌توانیم به آن بپردازیم، افزایش میزان افزایش میزان سروتونین در مغز است. سروتونین که به آن هیدروکسی تریپتامین نیز گفته می‌شود به عنوان یک ماده شادی‌بخش به شمار می‌آید.

فلوکستین فعالیت سلول‌های انتروکرومافین که سازنده سروتونین هستند را تقویت می‌کند و در نتیجه میزان این ماده را افزایش خواهد داد. به طور کلی می‌توان سه کاربرد مهم را برای فلوکستین در نظر گرفته که عبارت‌اند از:

اختلال افسردگی اساسی (MDD) :

Major depressive disorder یا اختلال افسردگی عمده یکی از مهم‌ترین اختلالات روانی به شمار می‌آيد که باید به صورت ویژه تحت درمان قرار بگیرد. این اختلا میزان عزت نفس فرد را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا فرد هیچ اشتیاقی جهت انجام امور مختلف نداشته باشد.

اختلال ام ام دی می‌تواند بر روی چرخه خواب تأثیر بگذارد که در کودکان یک مشکل اساسی محسوب می‌شود. مصرف فلکسین به منظور درمان اختلال افسردگی اساسی می‌تواند مواردی همچون هذیان گفتن بیماران را کاهش دهد و بی‌حالی و احساس درد آن‌ها را از بین ببرد. این اختلال زمانی جدی می‌شود که مدت زمان آن از دو هفته فراتر برود.

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) :

 این اختلال که با نام اختلال وسواس فکری – عملی نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از مواردی به شمار می‌آيد که به منظور درمان آن از شربت فلوکستین برای کودکان کمک گرفته می‌شود.

Obessive – compulsive disorder می‌تواند به صورت ویژه‌ای بر روی زندگی روزانه فرزند شما اثر بگذارد. در این حالت، کودک حس می‌کند که باید یک سری امور مشخص را به صورت مکرر انجام دهد.

اثر فلوکستین بر کودکان بیش‌فعال و نقص توجه (ADHD) :

از این اختلال با نام اختلال کم توجهی – بیش فعالی نیز یاد می‌کنند. از نشانه‌های این اختلال می‌توان به بی‌احتیاطی و عدم توجه اشاره کرد. فلوکستین می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

دوز معمول و روش مصرف قرص فلوکستین برای کودکان

دوز و روش مصرف قرص فلوکستین برای کودکان

مصرف دوز مناسب فلوکستین از جمله مواردی به شمار می‌آيد که حتماً باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. افزایش یا کاهش خودسرانه دوز فلوکستین می‌تواند احتمال مواجه با عوارضی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم را افزایش دهد.

میزان دوراژ مناسب برای کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است، زیرا هدف از به کارگیری این دارو در بزرگسالان و کودکان با هم تفاوت دارد.

کودکانی که بیش از هشت سال سن دارند می‌توانند ده میلی‌گرم از فلوکستین را به صورت روزانه مصرف کنند. در پاره‌ای از موارد، چنانچه شرایط کودک غیرعادی باشد، لازم است دوز روازنه به ۲۰ گرم برسد تا اثرات فلوکستین زودتر مشاهده شود. این موضوع در رابطه با کودکانی که با اختلال وسواس فکری اجباری دست و پنجه نرم می‌کنند نیز صحت دارد.

چنین کودکانی باید در ابتدا با دوز ۱۰ میلی‌گرم در روز مورد درمان قرار بگیرند. چنانچه تأثیرات دارو مشخص نشد، پزشک معمولاً میزان دوز فلوکستین را افزایش می‌دهد به نحوی که مقدار آن ممکن است به شصت میلی‌گرم در روز نیز برسد.

در هر دوی این شرایط، فلوکستین باید صبح‌ها با آب به کودک داده شود. امکان مصرف فلوکستین با غذا و یا بدون آن وجود دارد. همانند اکثر داروها، در صورت فراموش کردن یک دوز شربت فلوکستین برای کودکان، لازم است بلافاصله پس از یادآوری، نسبت به مصرف آن اقدام کنید.

چنانچه مدت زمان زیادی به دوز بعدی این دارو باقی نمانده است، بهتر است کمی منتظر بمانید. به یاد داشته باشید که لازم نیست به منظور جبران کردن دوز فراموش شده، مقدار فلوکستین مصرفی خود را دوبرابر کنید! این موضوع خود منجر به ایجاد یک سری عوارض جانبی خواهد شد.

موارد احتیاط و منع مصرف فلوکستین برای کودکان

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در مورد استفاده از فلوکستین برای کودکان باید در نظر گرفته شود، امکان ایجاد تداخلات دارویی این محصول با سایر داروها، مکمل‌ها و یا غذاهای گوناگون است.

شما به عنوان یک والد موظف به کنترل این موضوع هستید. فلوکستین می‌تواند در برخی از کودکان منجر به ایجاد حساسیت شود. این امر با توجه به ترکیبات موجود در چنین دارویی کاملاً متحمل است و نباید آن را نادیده بگیرید.

چنانچه کودک شما از داروی تیروییدازین (Thioridazine)‌ استفاده می‌کند، نباید به صورت همزمان فلوکستین برای وی تجویز شود. تداخل دارویی دیگری که باید به آن اشاره کنیم، مصرف فلوکستین و قرص‌های مونوآمین است.

البته به طور خاص باید از بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز (شامل موارد مخلفی همچون فلنزین، ایزوکاربوکسازید و موکلوبومید) یاد کنیم. این دسته از داروها نیز به منظور درمان افسردگی به کار گرفته می‌شوند، اما مصرف همزمان آن‌ها با فلوکستین می‌تواند بر روی نتایج حاصل از هر دو دارو اثر بگذارد.

اگر کودک شما از اختلال دو قطبی رنج می‌برد و داروهای مشخصی را به منظور درمان این موضوع مصرف می‌کند، نباید برای وی فلوکستین تجویز شود، زیرا این موارد نیز معمولاً با هم تداخل پیدا می‌کنند. شربت فلوکستین برای کودکان که در گذشته تشنج می‌کرده‌اند انتخاب مناسبی محسوب نمی‌شود.

در کنار این موارد، کلیه افراد دارای مشکل قلبی و همچنین بیماری قند خون یا همان دیابت نیز باید در مصرف کردن فلوکستین نهایت احتیاط را به خرج دهند، زیرا این دارو می‌تواند میزان سطح قند خود را افزایش دهد و یا تعادل آن را به هم بزند. این موارد باید در کنار عوارض شربت فلوکستین برای کودکان مورد توجه قرار بگیرند.

نتیجه‌گیری

به کارگیری فلوکستین چه به صورت شربت و چه به صورت قرص باید پس از مشورت با پزشک انجام شود. عدم توجه به این موضوع ممکن است کودک را با عوارض مربوط به این داور مواجه کند.

به طور کلی باید بیان کرد که فلوکستین یک داروی موثر جهت درمان اضطراب و OCD به شمار می‌آید. به منظور دریافت مشاوره رایگان می‌توانید فرمی که در اختیارتان قرار گرفته است را پر کنید. در این فرم هیچ یک از اطلاعات خصوصی شما افشا نمی‌شود و می‌توانید با خیال راحت از تجربه کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

میزان تأثیر گذاری فلوکستین به موارد مختلفی همچون میزان دوز و همچنین نحوه مصرف آن بستگی دارد. به طور کلی، در طول ۴ الی ۶ هفته می‌توان نتایج حاصله از آن را به خوبی مشاهده کرد.

این پرسش نیز باید توسط پزشک کودک شما پاسخ داده شود. معمولاً توصیه می‌شود که کودکان بالای 8 سال میزان ده میلی‌گرم از این دارو را در روز مصرف کنند. ممکن است میزان دوز فلوکستین به مرور زمان افزایش پیدا کند.

از این دارو به منظور درمان مواردی همچون بیش فعالی و یا درمان او سی دی در کودکان کمک گرفته می‌شود. در بزرگسالان فلوکستین برای درمان افسردگی کاربرد دارد.

مشاوره با متخصص درمان لکنت زبان
15 دقیقه مشاوره رایگان
فرم زیر را پر کرده و برای ما ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *