آیا لکنت زبان ارثی درمان دارد؟

آیا لکنت زبان ارثی درمان دارد؟

در این مقاله قصد داریم به این سوال که آیا لکنت زبان ارثی درمان دارد؟  پاسخ دهیم. در ابتدا لازم است بدانیم لکنت زبان دقیقا به چه مشکلی گفته می شود. لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که مشکلات زیادی را در روان صحبت کردن افراد به وجود می آورد. افرادی که دچار لکنت زبان هستند، می دانند که دقیقا چه می خواهند بگویند ولی در بیان آن مشکل دارند. به طور مثال این گونه می توان گفت که آن ها در بیان یک هجا، یک صامت و یا یک کلمه مکث می کنند، قادر به ادا کردن آن نیستند و یا کلمات خود را می کشند.

حال این سوال مطرح می شود آیا لکنت زبان ارثی درمان دارد؟  

 این مشکل یعنی لکنت زبان در کودکان و خردسالان یک مسئله رایج می باشد که مشکلات بسیاری را به همراه دارد. یکی از مسائلی که باعث به وجود آمدن این عارضه می شود مشکل ژنتیک است. مشکل ژنتیک باعث بروز این مسئله می شود.

آیا لکنت زبان ارثی درمان دارد؟

ناهنجاری در مسائل گفتاری: ناهنجاری ها حاکی از آن است که این مشکل در صورت اختلال در سیستم مغزی و هماهنگ نبودن سیستم گفتاری پیش می آید.

ژنتیک: یکی از دلایل عمده در خصوص بروز این مسئله، ژنتیک می باشد.

سکته مغزی: یکی از دلایل بروز لکنت در افراد سکته مغزی می باشد.

عوارض لکنت زبان به شرح ذیل می باشد:

  • مشکل در برقراری ارتباط با دیگر افراد.
  • اضطراب افراد برای صحبت کردن.
  • اجتناب افراد از صحبت کردن با دیگران.
  • از دست دادن مشارکت و کارهای گروهی.
  • مورد آزار و تمسخر دیگران قرار گرفتن.
  • عدم اعتماد به نفس.

مسائل مربوط به لکنت و شروع شدن آن.

مشکل در ادا کردن و شروع یک کلمه.

طولانی کردن و کشیدن یک کلمه.

تکرار یک صدا در یک کلمه.

مکث های طولانی مدت در ادا کردن یک کلمه.

تنش و فشار عصبی.

نگرانی افراد از صحبت کردن.

توانی بسیار محدود افراد برای برقراری ارتباط.

برای حل مشکل لکنت زبان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای پاسخ به این سوال که آیا لکنت زبان ارثی درمان دارد؟ باید گفت معمولا مشکلات ارثی این چنینی در افراد بین دو تا پنج سالگی رخ می دهد. برای بر طرف کردن آن حتما به گفتار درمانگر متخصص در این حوزه مراجعه فرمایید؛ چرا که این مشکلات در کودکی بهتر درمان می شوند. مشکلات ارثی که در بزرگسالی رخ می دهند به واسطه گفتار درمانگر متخصص و کامل کردن دوران درمان قابل حل می باشند. همان طور که در بالاتر ذکر کردیم هر مشکل و بیماری نیاز به تکمیل کردن دوران درمان دارد که این مسئله هم از این قضیه مستثنی نیست و افراد باید دوران درمان خود را تکمیل کنند.

چند نمونه از راهکار های بر طرف کردن مشکلات ارثی مربوط به لکنت زبان

در پاسخ به این سوال که آیا لکنت زبان ارثی درمان دارد؟ یا خیر باید گفت بله به شرط انجام توصیه هایی که در قسمت بعد به آن ها اشاره می کنیم.

گفتار درمانی: در گفتار درمانی به فرد آموزش داده می شود که چگونه گفتاری روان داشته باشد. در هنگام صحبت کردن چه تکنینک هایی را به کار ببرد تا بتواند به روانی مورد نظرش برسد.

درمان رفتاری شناختی: در این مدل از درمان به فرد یاد داده می شود تا شیوه ی تفکر خود در هنگام حرف زدن تغییر دهد.

دارو درمانی: مسئله دیگر مراجعه به یک پزشک حاذق و دریافت نسخه دارویی از پزشک برای تکمیل کردن دوران درمان می باشد. که این مورد درمان مکمل است و در صورت نیاز فرد برای شرایط خاصی مانند اضطراب های شدید ارجاع داده میشود.

دقت به این نکته حائز اهمیت می باشد که توجه والدین در برطرف کردن لکنت زبان در کودکان، تاثیر به سزایی را دارد پس بهتر است در دوره درمان توجه بسیاری به کودکتان داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *