دوره تثبیت در درمان لکنت

اهمیت دوره تثبیت

در این بخش می خواهیم درباره اهمیت دوره تثبیت درمان لکنت زبان صحبت کنیم.  شاید شما از درمانگر خودتان شنیده باشید که چقدر این مرحله از درمان اهمیت  دارد و اغلب موارد بازگشت لکنت و شکست در درمان را، طی نکردن این دوره میدانند.

چرا باید بعد صفر شدن لکنت یا افزایش روانی دوره تثبیت را بگذرانید؟


همان طور که میدانید روند درمان لکنت زبان مانند یادگیری یک مهارت است ، مهارتی که نیازمند ساخته شدن شبکه های عصبی و راه های عصبی جدید در مغز است ، شما وقتی بدن سازی میروید تا به اندام مورد علاقه خود برسید راه طولانی را طی میکنید ممکن است خیلی از وقت ها خسته شوید یا دیگر نخواهید ادامه دهید ، درمان لکنت زبان هم نوعی بدن سازی محسوب میشود اما این بار نه برای عضلات و ماهیچه ها، برای مغز!
شما باید در این راه تاب آوری داشته باشید و تک تک مراحل برنامه درمانی خود را منظم پشت سر بگذرانید؛
مثلا فرض کنید یک امتحان بسیار مهمی دارید که ماه ها برایش تلاش کرده اید ، روزهای زیادی را مطالعه کرده اید ، آخر هفته آزمون دارید ، اما جمع بندی یا مرور نمیکنید ، به نظر شما چه اتفاقی می افتد؟! بله در آزمون شکست میخورید چون گام آخر که مهم ترین و تاثیر گذار ترین گام در روند تلاش شما  هست را طی نکرده اید !



آیا دوره تثبیت جزئی از تمام برنامه های درمانی لکنت است؟


در جواب این سوال باید یک بله قاطع بگم !
در تمام تکنیک های درمانی لکنت زبان ( غیر مستقیم ، مستقیم ) ما دوره تثبیت یا  follow up  را  داریم ؛ مراجع وقتی مرحله به مرحله ی برنامه ی درمانی را پشت سر گذاشت و در تمارین ساختارمند و محیط کلینیک و محیط های خارج از کلینیک در حضور افراد ناآشنا ( مرحله تثبیت ) به بیشترین روانی گفتار رسید ، باید ماهی یک جلسه یا هر دو هفته یکبار به کلینیک گفتاردرمانی مراجعه کند و با درمانگر خود مسائل و چالش های خود را مطرح کند ( هر دو مراجع کودک و بزرگسال) .
در برنامه های درمانی غیر مستقیم یا مستقیم مانند ELU ، وست مید ، FRP  دوره تثبیت در درمان لکنت زبان  جزئی از برنامه درمانی هست و درمانگر تکنیک ها و تمارین ویژه ای را برای این دوره به شما ارائه میدهد. پس ساده از این موضوع رد نشوید!



آیا یکی از دلایل بازگشت میتواند نگذراندن مرحله تثبیت باشد؟


بله ؛ ما مراجعین زیادی را در کلینیک ها داریم که بعد یک سال یا چندین ماه مراجعه میکنند و شکایت دارند که لکنت زبان بازگشتهاستحتی گاهی اوقات با شدت بیشتر !
و این بار باید یک مرتبه دیگر مراحل درمان لکنت زبان را طی کنند با زمان، هزینه بیشتر و انگیزه کمتر! ما مراجعین زیادی را داریم که متاسفانه به دلیل عدم طی کردن دوره تثبیت با شدت لکنت بیشتری به خودِ ما مراجعه میکنند و بسیار افسرده و پشیمان از اینکه چرا بیشتر صبر نکردند و تاب آوری به خرج ندادند!
بسیاری از کودکان دبستانی ما بدلیل طی نکردن دوره تثبیت  در زمانِ کودکی چالش های زیادی را در درمان های آتی خود تجربه می کنند مثلا خانواده مجبور است زمان زیادی بگذارد یا هزینه های بیشتری صرف کند و کودک هم خسته و بی انگیزه از درمان مجدد و این بار دست یابی به هدف برای ما هم سخت تر میشود !!
اگر درمان را شروع کرده اید یا در اواسط این راه هستید به درمانگر و برنامه ی درمانی خود اعتمادکنید .
و حتما دوره تثبیت را طی کنید ، در واقع دوره تثبیت همانند جمع بندی دروس برای آزمون جامع هست که خیال شما از اینکه تلاش و صبر شما بی نتیجه نمی ماند راحت میشود.

شاید خیلی از افراد به دنبال درمان های کوتاه و سریع برای لکنت زبان باشند اما با قاطعیت میتوانم بگویم چنین چیزی برای درمان لکنت زبان نداریم ! این اختلال پیچیده و چند فاکتوری  است ، بعضی اوقات خانواده ها میگویند دیروز لکنت زبان نداشت ولی امروز شدت بالا بود یا هفته پیش که مسافرت رفته بودیم مدام لکنت میکرد اما این هفته که خانه هستیم اوضاع تغییر کرده است. نوسان ماهیت لکنت است و عوامل زیادی در بروز لکنت و افزایش شدت آن نقش دارند ، از طرفی فرد دارای لکنت زبان باید بعد از مدتی یاد بگیرد روانی و ناروانی گفتار خود را کنترل کند یا شکل ناروانی خود را تغییر دهد. در بعضی از موارد ما میخواهیم فرد راحت تر لکنت کند ، پس مدیریت همه این موارد نیاز به زمان و تمرین زیاد دارد و گذراندن مرحله ای به نام دوره تثبیت  که مراجع و حتی خانواده یاد میگیرند چطور روانی گفتار را افزایش دهند .

بهتر است ما ادامه دهنده خوبی باشیم. این تاب آوری  به کودک شما خیلی کمک میکند که در بقیه مراحل زندگی صبوری بیشتری برای حل مسائل داشته باشد زیرا زندگی سراسر حل مسئله است ! وقتی درمان لکنت زبان طولانی میشود و ما تکنیک های زیادی را ( بعضی اوقات) با کودک یا فرد بزرگسال کار میکنیم باید ببینیم در هر مرحله از درمان به چه چیزی ( تکنیکی) نیاز دارد و کمکش میکند، دوره تثبیت مرحله مهمی است چون ما خطاهای خود را یاد آور میشویم و نقاط ضعف خود را جبران میکنیم. پس آهسته و پیوسته مراحل را پشت سر بگذرانید و برای ترخیص عجله نداشته باشید. ما میدانیم که دوران سخت و طاقت فرسایی هست اما با اعتماد به درمانگر و برنامه درمانی و نظم نتیجه شیرینی حاصل میشود .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *