چه چیزهایی باعث لکنت زبان می‎شود؟ از ژنتیک تا محیط

چه چیزهایی باعث لکنت زبان می‎شود؟

چه چیزهایی باعث لکنت زبان میشود؟ یکی از مهمترین سوالات در رابطه با اختلال لکنت زبان است. به طور قطع نمی‌توان گفت که چه عواملی باعث شروع لکنت در کودکی می‎شوند. به عبارت دیگر یک عامل تعیین کننده و مشخص در بروز آن نقش ندارد. بلکه مجموعه‌ای از عوامل رشدی و ژنتیک در ایجاد و شدت لکنت زبان موثر هستند.

لکنت زبان چیست و چه چیزهایی باعث لکنت زبان میشود؟

لکنت زبان به عنوان یکی از شایع‎ترین اختلال‎های گفتاری شناخته می‎شود. اما جواب این سوال که « چه عواملی باعث لکنت زبان می‎شود؟» به طور دقیق مشخص نیست. نکته مهم این است که لکنت زبان به هر دلیل که به وجود آمده باشد قابل درمان است.

لکنت زبان، اختلال در فصاحت و روانی گفتار است که فرد مبتلا، حروف، هجا یا بخشی از یک کلمه یا جمله را به سختی، بریده بریده، با فشار وتقلا بیان می‌کند. این اختلال با رشد فرد تناسب ندارد. با افزایش سن ادامه دار است و در برخی موقعیت‎های محیطی شدیدتر می‌شود. برخی عوامل محیطی بر شدت آن تاثیر می‎گذارند. به علائمی مانند تکرار یک هجا و حرف یا وقفه‎ در کلمات می‎توان اشاره کرد که به راحتی قابل تشخیص و شنیدن است.

عوامل خطرآفرین در ابتلا به لکنت زبان (stuttering)

در تحقیقات مختلف برای پاسخ به این سوال که « چه عواملی باعث لکنت زبان می‎شود؟» مجموعه‌ای از عوامل ذکر شده اند. این عوامل دامنه‌ای از نقص در رشد فیزیولوژیکی بدن تا عوامل محیطی و اجتماعی را شامل می‌شود. فراموش نکنیم که هیچ عاملی به تنهایی علت مشخص نیست، بلکه زمینه را برای ابتلا به اختلال روانی گفتار یا همان لکنت هموار می‌کند. لکنت زبان در دسته بندی اختلالات گفتاری قرار دارد.

چه چیزهایی باعث لکنت زبان میشود؟ عوامل مربوط به رشدی-عصبی زبان

لکنت زبان معمولا از سنین 3 الی6 سالگی شروع می‎شود. چه چیزهایی باعث لکنت زبان می‎شود؟ باید علت آن را در این دوره جستجو کرد. در این دوره زمانی، رشد گفتار کودک بسیار سریع است. کودکان در معرض یادگیری کلمات و جملات پیچیده ‎تر هستند. در نتیجه مغز باید فعالیت خود را بیشتر کرده و مسیرهای جدید عصبی را تشکیل دهد. اگر این دو عامل موازی هم رشد نکنند ناهماهنگی در گفتار کودک اتفاق می‎افتد. دامنه لغات گسترده است اما راه‎های ارتباطی عصبی و نورون‎های تشکیل شده مساوی تعداد کلمات نیستند. در نتیجه کودک دچار لکنت می‎شود.

مغز انسان، مبتلا به لکنت زبان

در تحقیقات جدید اثبات شده است که مناطقی از مغز ویژه سخن گفتن است. پاسخ سوال « چه چیزهایی باعث لکنت زبان میشود؟» را باید در عملکرد مغز نیز جستجو کرد. در تحقیقاتی که بر روی مغز افراد مبتلا به لکنت انجام گرفت مشخص شد که نیمکره راست آن‎ها از نیمکره چپ مغز فعال‎تر است. در مقابل مناطقی که در نیمکره چپ مسئول گفتار هستند کمتر می‎باشند. همچنین مسیرهایی که در مغز، در بخش گفتار مسئولیت دارند در مغز افراد دچار لکنت، عملکرد متفاوتی نسبت به افراد عادی دارند.

چه چیزهایی باعث لکنت زبان میشود؟ شاید ژنتیک

برای شناخت منشا بیماری ها و اختلالات روانی و جسمی عامل ژنتیک را مد نظر قرار می‎دهند. چه چیزهایی باعث لکنت زبان می‎شود؟ شاید عامل ژنتیک و ارث جواب سوال باشد که باید آن را در سابقه خانوادگی فرد جستجو کرد. تا کنون چند ژن مختلف مسئول لکنت شناخته شده است. در خانواده فرد مبتلا به لکنت، افراد دیگری نیز در گذشته دچار این اختلال بوده یا هستند. احتمال بروز لکنت در دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای ناهمسان بیشتر است.

عوامل روانشناختی و محیطی

افرادی که زمینه ژنتیکی ابتلا به لکنت دارند اگر در موقعیت‎های محیطی دارای فشارهای روحی (مانند اضطراب و استرس) قرار بگیرند دچار لکنت زبان می‎شوند. همچنین ضربه عاطفی و احساسات منفی به بروز لکنت زبان کمک می‎کنند. واکنش‎های والدین در برابر سخن گفتن کودک، میتواند روی شدت لکنت موثر باشد. به طور مثال قطع مکرر سخن کودک، سرزنش کردن، اصلاح مکرر گفتار، انتقاد به نحوه صحبت و کلمات کودک را نیز می‎توان نام برد.

چه چیزهایی باعث لکنت زبان می‎شود؟

چه چیزهایی باعث لکنت زبان میشود؟ عامل اکتسابی

عوامل تاثیرگذار بر لکنت زبان گاهی خارج از مواد ذکر شده هستند. ممکن است لکنت در اثر یک ضربه به سر، آسیب‌های مغزی (تومور)، تصادف، جراحی مغز و سکته مغزی در بزرگسالان به وجود بیاید. تفاوت این نوع لکنت با انواع دیگر لکنت در علت بروز لکنت است که کاملا مشخص می‎باشد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *