چرا لکنت زبان گرفتم؟ آیا درمان میشوم؟

چرا لکنت زبان گرفتم؟

«چرا لکنت زبان گرفتم؟» افرادی که دچار لکنت زبان می‎شوند به طور مدام این سوال را از خود می‎پرسند. همچنین از خود می‎پرسند «آیا درمان می‎شوم؟». خبر امیدوارکننده برای افرادی که دچار لکنت زبان هستند این است که لکنت زبان به طور کامل درمان می‎شود. مسلما اگر از کودکی اقدامات گفتار درمانی و سایر درمان های مکمل مورد نیاز را آغاز کرده یا انجام داده باشید در سریع ترین زمان درمان خواهید شد.

لکنت چیست؟ (Stuttering)

قبل از اینکه با دلایل این سوال که « چرا لکنت زبان گرفتم؟» آشنا شوید با اختلال گفتاری لکنت زبان آشنا می‌شویم. لکنت یک اختلال گفتاری است که فرد (کودک یا بزرگسال) در زمان صحبت کردن، یک هجا یا بخشی از کلمه یا جمله را تکرار می‎کند. دو نوع لکنت زبان وجود دارد:

  • لکنت کلونیک: یک حرف از یک کلمه را با سرعت و فشار تکرار کند، مانند «م» در حرف «مامان» (م م م م مامان).
  • لکنت تونیک: فرد قبل از ادای کلمه دچار توقف چند ثانیه ‎ای می‎شود. در نتیجه برای ادای کلمه تلاش می‎کند. سپس ناگهان کلمه را بیان می‎کند که ناشی از انقباض عضلات گفتاری مانند حلق، حنجره و دهان است.

لکنت زبان معمولا همراه با برخی حرکات بدنی مثل چشمک زدن، لرزش صدا، تیک عصبی مشت کردن دست یا تکان دادن سر همراه است.

برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

میزان شیوع لکنت زبان در افراد

سوال «چرا لکنت زبان گرفتم؟» یک سوال مهم است، اما مهمتر از آن درمان کردن لکنت زبان است. بنابراین به شما می‎گوییم نگران نباشید. حدود 70 میلیون نفر در دنیا دچار لکنت زبان هستند. این اختلال بین 2 تا 7 سالگی آغاز می‎شود. البته زمان تشخیص دقیق لکنت زبان 5 سالگی است. پسران سه برابر دختران به اختلال لکنت زبان (قابل درمان) مبتلا می‎شوند. تاکنون علت واحدی برای این اختلال، بیان نشده است. البته متخصصان مجموعه ای از عوامل بالقوه را در بروز لکنت زبان موثر می‎دانند. در ادامه عوامل بروز لکنت زبان را به صورت مختصر بیان می‎کنیم.

چرا لکنت زبان گرفتم؟ اختلال سیستم اعصاب مرکزی

شاید جواب سوال «چرا لکنت زبان گرفتم؟» اختلال در سیستم اعصاب مرکزی باشد. این علت به زمان کودکی فرد (بین 3 تا 5 سالگی) مربوط می‎شود. زمانی که مشغول یادگیری واژگان است، خزانه واژگان افزایش می‎یابد و کلمات رشد می‎کنند. در این زمان باید به موازی آن، نورون‎ها و ارتباط‎های عصبی، درون اعصاب مرکزی رشد کنند. مشکل از اینجا شروع می‎شود، رشد عصبی کندتر از رشد واژگان است، در نتیجه باعث لکنت می‎شود. بنابراین اختلال گفتاری ناشی از کندی در رشد اعصاب مرکزی، بروز پیدا می‎کند. اگر لکنت به این دلیل باشد توسط گفتار درمانگر، درمان می‎شود. اختلال در اتصالات بسیار خفیف است و با تمرین قابل درمان است.

چرا لکنت زبان گرفتم؟ وجود مشکلات محیطی

بر اساس شواهد علمی شاید جواب سوال من «چرا لکنت زبان گرفتم؟» وجود مشکلات محیطی باشد. تحقیقات نشان داده اند لکنت یک اختلال چند فاکتوری می باشد و اثبات شده که محیط و ژنتیک هر دو در بروز لکنت نقش دارند. از عوامل محیطی می توان به تولد فرزند جدید، اسباب کشی و نقل مکان به محیط جدیدی برای ادامه زندگی و … میتوان اشاره کرد. برای درمان و جلوگیری از تداوم باید به یک گفتار درمانگر متخصص مراجعه کرد.

چرا دچار لکنت زبان شدم؟ ریشه ژنتیکی

«چرا لکنت زبان گرفتم؟» ممکن است ریشه ژنتیک داشته باشد. به عبارت دیگر ابتدا بهتر است به دنبال منشا آن در خانواده و حتی فامیل باشید. در برخی تحقیقات حدود 60% افرادی که دچار لکنت هستند در خانواده یا اطرافیانشان، فرد یا افرادی دیگری نیز دچار این اختلال هستند.

تا اینجا علت‎های ذکر شده مربوط به نقش رشد هستند (لکنت رشدی) و باعث لکنت زبان می‎شوند.

عوامل روانی ایجاد اختلال لکنت زبان

برخی اعتقاد دارند عوامل روانی مانند استرس، اضطراب، تغییرات محیطی، فشارهای روانی از طرف والدین و… باعث بروز لکنت زبان می‎شوند. بنابراین شاید جواب سوال «چرا لکنت زبان گرفتم؟» یکی از عوامل روانی ذکر شده باشد. البته عوامل اصلی برای ایجاد لکنت زبان نیستند. در افرادی که دچار لکنت زبان هستند زمینه ژنتیکی یا اختلال در پردازش های مغزی عوامل اصلی هستند و سرعت بروز لکنت زبان بیشتر است. این علت نیز به صورت قطعی در تحقیقات علمی اثبات شده است. البته برای درمان می‎توانید از گفتار درمانی و در صورت نیاز درمان‎های مکمل استفاده کنید.

چرا لکنت زبان گرفتم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *