لکنت زبان در کودکان ۲ساله

لکنت زبان کودک دو و نیم ساله

لکنت در چه سنی آغاز می شود؟ علت لکنت زبان کودک دو و نیم ساله چیست ؟ آیا علامت های لکنت در کودکان در سنین مختلف ، متفاوت است؟ آیا لکنت کودک دو و نیم ساله ی من درمان دارد ؟ آیا چون سن کودکم پایین است ، درمانی برایش وجود دارد ؟آیا می توانم امیدوار باشم که خود به خود از بین برود ؟ در این مقاله به تمام سوالات بالا پاسخ می دهیم ، با ما همراه باشید.

لکنت در چه سنی آغاز می شود؟

لکنت یک اختلال گفتاری است غالبا بین سنین 2 تا 6 سالگی خود را نشان می دهد ، لکنت اختلالی است که وابسته به روند رشد کودک است به همین دلیل لکنتی که در کودکی آغاز می شود را اصطلاحا ( لکنت رشدی) می نامند.

شاید به نظر شما خیلی غیر طبیعی به نظر برسد که یک کودک دو ساله درگیر لکنت شود اما در واقع درصد قابل توجهی از کودکان در این سن لکنت خود را نشان می دهد. در یک مقاله ی تحقیقاتی که  شروع لکنت را تا سن سه سالگی پیش بینی کرده بودند ، عنوان کردند که حدود 8 و نیم درصد از کودکانی که وارد این پژوهش شده بودند بین سنین 2 تا 3 سالگی لکنت را نشان دادند! چه عواملی مرتبط با شروع لکنت تا سن 3 سالگی هستند؟ در پژوهش ذکرشده ، فاکتورهایی مانند نمرات بالای واژگان در سن 2  سالگی ، سطح بالای تحصیلات مادر، دوقلوزایی و جنسیت مذکربا شروع لکنت تا سن 3 سالگی مرتبط بوده اند.

آیا لکنت کودک 2 و نیم ساله علامت مشخصی دارد ؟

نمی توان تا این حد اختصاصی در مورد علامت های لکنت اظهار نظر کرد! اما به طور کلی لکنت را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرده اند برای مثال لکنت مرزی ، لکنت اولیه و… به یاد داشته باشید ناروانی طبیعی با لکنت متفاوت است.

غالبا شروع لکنت در کودکان ناگهانی است ، اگرچه در برخی کودکان به تدریج بوده است. علامت های لکنت درسنین پایین ساده تر و بیشتر از نوع تکرار هجا می باشند برای مثال ( ب ب ب ب بریم خونه ی مامان ) اما در موارد بسیاری شاهد کشش و قفل و حتی رفتارهای ثانویه ( مثل فشردن چشم و بدن و …) هم در کودکان با سنین پایین بوده ایم. پس نمی توان گفت لزوما کودک در سنین پایین باید این علایم را داشته باشد . علامت ها می تواند متنوع و متغیر باشد ( یک روز شاهد تکرار ها باشیم و دو هفته ی بعد قفل ، یک روز شدت بسیار بالا است و یک ماه دیگر هیچ لکنتی دیده نمی شود!)

آیا لکنت در این سن ، درمان دارد ؟

خوشبختانه لکنت در هر سنی قابل درمان است از سنین بسیار کم تا بزرگسالی . اهمیت دارد که بدانیم درمان زودهنگام نتایج پایدار تری را به همراه دارد .

سن کودک من کم است ، گفتاردرمانی چطور می تواند به کودکم کمک کند ؟

تصور بسیاری از والدین این است که گفتاردرمانگر با کودک دارای لکنت درمورد لکنت صحبت می کند یا کودک را مجبور به تکالیف سخت می کند . واقعیت این است که درمان در سنین پایین و در کودکانی که لکنت به تازگی آغاز شده است ، اصطلاحا غیرمستقیم است ! درمان های غیرمستقیم درمان هایی هستند که روی محیط کودک و تعامل والد و کودک تمرکز می کنند پس اگر با کودک 2 ساله ی خود وارد کلینیک گفتاردرمانی شدید و درمانگر از شما خواست تا با کودک خود بازی کنید و سپس به شما آموزش داد تا رفتار و سرعت گفتار و تعاملتان با کودک را تغییر دهید ، تعجب نکنید ! و انتظار نداشته باشید که درمانگر کودک شما را پشت میزنشانده و کودک را مجبور به پاسخ گویی کند.

آیا می توانم امیدوار باشم که لکنت کودکم خود به خود از بین برود ؟

درست است که شروع لکنت قبل از 3 سالگی یک فاکتور مثبت برای بهبودی خود به خودی محسوب می شود اما فاکتورهای خطر دیگری هم وجود دارند که باید حضورشان را جدی گرفت . جنسیت مذکر، شروع لکنت بعد از 3 سالگی ، گذشت بیش از 15 ماه از شروع لکنت، وجود مشکلات گفتار و زبان همراه ( مثل مشکلات تلفظی و تاخیرگفتارو …) و هم چنین وجود سابقه ی ژنتیکی در خانواده همه فاکتورهای خطر برای ماندگاری لکنت هستند. پس اگر کودک شما 2 سال و 6 ماهه است اما سابقه ی ژنتیکی در خانواده دارید که به طور خود به خود بهبود پیدا نکرده اند ، درمان را به تعویق نیندازید !

برای درمان لکنت زبان کودک دو و نیم ساله چه کار کنم؟

در گام اول با مطالعه از منابع علمی معتبر، آگاهی  خود را افزایش دهید . با تحقیق و بررسی درمانگر کودک خود را انتخاب کنید . تا زمان شروع جلسه ی اول سعی کنید تا حد امکان کودک خود را در معرض سوالات فراوان قرار ندهید ، یک زمان ویژه ( حداقل 15 دقیقه ای برای بازی لذت بخش با او قرار دهید )، گفتار کودک را قطع نکنید ، تماس چشمی را با کودک خود قطع نکنید ، صحبت های او را تکمیل نکنید و تا حد امکان سرعت گفتاری خود را کاهش دهید و بعد از ارتباط با گفتاردرمانگر خود ، درمان تخصصی و شخصی سازی شده را برای کودک خود شروع کنید.

آیا در این مقاله به ابهاماتی که در ذهن داشتید پاسخ داده شد؟ اگر موضوعی وجود دارد که نیاز دارید تا در مورد آن صحبت کنیم ،نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *