لکنت زبان کودکان چه علائمی دارد

لکنت زبان کودکان چه علائمی دارد

به نظر شما آیا کودکان دارای لکنت زبان نیز می توانند شاد باشند؟ سنین کودکی پر از اشتیاق و بازی های مختلف است که همگی بیانگر میزان انرژی کودک هستند. به هر میزان که کودک بتواند بازی های گروهی بیشتری انجام دهد، شادتر است. اما آیا لکنت کودکان به آنها اجازه می دهد که بتوانند شاد باشند و با دیگران ارتباط برقرار کنند؟ اساساً لکنت یک نوع مشکل گفتاری در تکلم و گفتار کودک است که باعث میشود او نتواند به خوبی کلمات را بگوید. لکنت کودک، هم می تواند موقتی و هم می ‌تواند ادامه دار شود؛ اما باید بدانید که در هر دو صورت نیاز به درمان دارد. با این حال لکنت زبان کودکان چه علائمی دارد؟

آیا هر لکنتی را باید به عنوان لکنت زبان کودکان بدانیم؟

حساسیت والدین باعث میشود که لکنت زبان کودکان را بسیار گسترده بدانند. یعنی در هر زمان که کودک نتوانست کلمه‌ ای را به خوبی ادا کند، آن را نشانه ای برای لکنت بدانند. قطعاً هر عدم توانایی برای گفتن کلمات نمی تواند نشانه ای برای وجود بیماری لکنت زبان باشد. نشانه های خاصی وجود دارند که به راحتی می‌ توانند لکنت و حتی شدت آن را تعیین کنند. اولین راه مهم برای تشخیص لکنت در کودکان سه علامت اصلی لکنت یعنی قفل، تکرار و کشیده گویی می باشد. از علائم دیگر لکنت میتوان به رفتار های ثانویه مانند به هم فشردن چشم ها، تکان دادن دست یا پاها، تکان دادن سر یا فک، تنش و تقلا هنگام صحبت و… اشاره کرد.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

کودک باید در زمانی که بخواهد با دیگران ارتباط بگیرد و یا نیازهای خویش را بیان کند باید بدون واهمه و نگرانی صحبت کند. آیا می دانید از چه رفتارهایی تشخیص دهید که کودک دچار این نگرانی و آگاهی از لکنت است یا خیر؟

ابن نگرانی که هنگام صحبت لکنت کودک مشاهده میشود در رفتار او مشخص است. به طور مثال دستان کودک زمانی که می خواهد صحبت کند مدام در حال تکان خوردن و یا بازی کردن با وسیله ای است. معمولاً حس اخیر در پسران با جنب و جوش و تکان خوردن زیاد همراه است. به طور کلی لکنت زبان در سنین کودکی دارای انواع مختلفی است که هر کدام قابل درمان هستند. نکته ای را باید قبل از ذکر کردن انواع لکنت بیان کنیم که مربوط به سایر اختلالات است. یادتان باشد علامت های لکنت موارد بالا هستند و سایر مشکلات در گفتار کودک لکنت نیستند و مثلا ممکن است در دسته ی اختلالات تلفظی قرار بگیرد یا تاخیر گفتار و زبان باشد.

انواع لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان در کودکان به سه نوع تقسیم می شود که هر کدام را ذکر و توضیحات مقتضی را ارائه می کنیم. انواع دسته بندی لکنت در کودکان عبارت است از:

  • لکنت رشدی (Developmental stuttering): این نوع لکنت، شایع ترین نوع در میان کودکان ۲ تا ۶ ساله است. علت ایجاد این لکنت چندین عامل مانند محیط و ژنتیک است که در کنار هم قرار گرفتن آنها باعث بروز لکنت می شود. این لکنت چون در سن رشد گفتار و زبان پدیدار میشود به این صورت نامگذاری شده است.
  • لکنت نوروژنیک (Neurogenic stuttering): این نوع لکنت زمانی ایجاد می شود که اختلال مغزی و اعصاب به وجود آید. یعنی کودک دچار مشکلات و بیماری های مربوط به مغز و سلولرهای مغزی میشود.
  • لکنت روانی (Psychogenic stuttering): این نوع لکنت مربوط به حالات روانشناسانه کودک است. معمولاً زمانی ایجاد می شود که کودک دچار شوک یا حالت غیر طبیعی شده باشد. به طور مثال زمانی که یکی از والدین کودک فوت کند امکان دارد چنین لکنتی ایجاد شود.
لکنت زبان کودکان چه علائمی دارد

   چه اقداماتی برای جلوگیری از علائم لکنت انجام دهیم؟

علائم لکنت زبان در کودکان مربوط به گفتار و یا صداهایی می شود که در طول روز بیان می کند. شایعترین علامتی که در کودکان دیده می‌ شود مربوط به تکرار و یا کشیدن کلمات یا صداهاست. زمانی که کودک تان را برای بازی کردن و یا تفریح به پارک می برید به کلمات و صحبت کردن او دقت کنید. معمولاً تایمی که کودک در حال بازی و تفریح است راحت صحبت می‌ کند و می‌ توانید علائم لکنت را در او بررسی کنید. در صورتی که کشیدن کلمات و صدا ها در او وجود دارد باید به گفتار درمانی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *