لکنت زبان کودکان چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

لکنت زبان کودکان چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

نگرانی های مختلفی که والدین در مورد لکنت زبان کودکان دارند قابل حل شدن است. لکنت کودکان با علایم شناخته شده ای مانند: کشیدن صدا می شود. اما لازم است بدانید که شناسایی لکنت فقط از طریق کشیدن صداها نیست و راه های دیگری نیز وجود دارند. قفل و تکرار و علائم ثانویه نیز معیار و ملاکی برای شناسایی لکنت کودکان هستند. این سخن بدین معناست که لکنت علائم متفاوتی دارد و گفتاردرمانگران باید همه علائم را بررسی کنند. معمولاً خانواده ها فقط بر روی علائم اولیه لکنت زبان تمرکز می کنند و توجهی به جنبه دوم لکنت ندارند. همین عدم توجه باعث می شود که لکنت کودکان به طور کلی درمان نشود.

در صورت داشتن نگرانی برای لکنت زبان کودکان باید چه کار کنیم؟

یکی از آثاری که لکنت زبان برای کودکان به وجود می آورد روان نگفتن صداها یا کلمات است. اساساً همین موضوع به عنوان معیاری برای شناسایی لکنت در کودکان به شمار می رود. حتی برای شناسایی لکنت در بزرگسالان نیز از علائمی مانند: روان نگفتن صداها یا کلمات استفاده می شود. این علائم لکنت که مربوط به روان نگفتن صدا ها می شود باید به طور دقیق بررسی شود. شما لازم است بدانید که فرد دارای لکنت زبان مشکلی در عضلات گفتاری مانند زبان ندارد و تمام عضلات گفتاری او سالم هستند و اختلالاتی در پردازش های مغز که علت های متفاوتی دارد باعث به وجود آمدن علائم لکنت زبان میشود.

علت های مختلفی برای بروز و پدیدار شدن لکنت زبان وجود دارد. فاکتور های محیطی و فاکتور های ژنتیکی وقتی در کنار هم قرار میگرند باعث ایجاد و بروز لکنت زبان و علائم آن میشوند. برای درمان لکنت زبان باید به متخصص گفتار درمانی مراجعه کنید. این متخصص به شما کمک می‌ کند تا بتوانید با کودک خود تمرین کرده و ناروانی زبانی او را رفع کنید. البته به یاد داشته باشید مراجعه و درمان به موقع نقشی مهمی در درمان لکنت زبان کودک شما دارد و به تاخیر انداختن درمان و انتظار به برای بهبود خود به خودی بی فایده است.

همین الان برای درمان لکنت زبان + 15 دقیقه مشاوره رایگان اقدام نمایید.
اگر نمی دانید از کجا باید شروع کنید ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم پس برای شروع فقط کافیست فرم زیر را در چند ثانیه تکمیل کنید.

برای دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای مشاوره و نوبت دهی باشید.

لکنت زبان چه علائمی را برای کودکان ایجاد می کند؟

از علائمی که لکنت زبان می تواند برای کودکان ایجاد کند می توانیم به بیان ناروان کلمات او اشاره کنیم. شکل گیری کلمات در دو مرحله اتفاق میافتد که کودک دارای لکنت در یک مرحله دارای مشکل است. البته امکان دارد که بعضی از کودکان در هر دو مرحله دچار مشکل باشند که مشکل در مرحله اول اختلال گفتاری دیگری ایجاد میکند. اولین مرحله عبارت است از: تعیین نوع واژگان یک کلمه. کودکی که دارای لکنت است میتواند واژگان را به طور درست انتخاب کند و در تعیین کلمات دچار مشکل نمیباشد. دومین مرحله نیز عبارت است از: روان ادا کردن کلمات. در این مرحله کودک نمی تواند حروف را به صورت روان ادا کند. بر همین اساس امکان دارد شما علائم لکنت زبان که در بالاتر گفته شد ، قفل و تکرار و کشش، را مشاهده کنید.

یکی از آثار دیگری که لکنت زبان برای کودکان دارد مربوط به تامل و مکث زیاد است. این تامل زمانی به وجود می‌ آید که کودک بخواهد صحبت کند و یا تمایل به ابراز وجود داشته باشد. اثر این حالت از لکنت بدین صورت است که کودک زمان زیادی را برای بیان کلمات صرف می کند. به طور مثال امکان دارد برای انتخاب کلمه ای و یا ادا کردن صداها بیش از ۵ ثانیه و یا زمان بیشتری را صرف کند.

آفازی می تواند یکی از دلایل لکنت زبان باشد

 کودک دارای لکنت چگونه درمان میشود؟

در اولین مرحله باید وضعیت کودک دارای لکنت زبان به طور دقیق ارزیابی شود. این سخن بدین معناست که والدین محترم با دیدن اولین علائم لکنت باید به متخصص گفتار درمانی مراجعه کنند تا ارزیابی اولیه ای در مورد وضعیت لکنت زبان کودک انجام شود و اطلاعات دقیقی در مورد کودک به دست آید. پس از انجام این ارزیابی می توانید درمان را با متخصص گفتاردرمانی شروع کنید. اطلاعاتی که در ارزیابی بدست آورده اید می تواند به انتخاب راه های درمانی متخصص گفتاردرمانی کمک کند. راه های درمانی متخصص گفتار درمانی مربوط به تمرین های گفتاری می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *