لکنت زبان چگونه برطرف میشود

لکنت زبان چگونه برطرف میشود

لکنت زبان اختلال گفتاری است که خوشبختانه راه های درمانی علمی دارد. این اختلال معمولاً در کودکان ۲ تا ۶ سال وجود دارد و با درمان به موقع حل می شود. هر چه مراحل درمانی به تاخیر بیفتند، اثراتی که بیماری دارد دیرتر رفع خواهند شد. یعنی امکان دارد بیماری تا سن ۱۸ سالگی ادامه داشته باشد و نوجوان نتواند در میان جمع صحبت کند. برای دانستن اینکه: لکنت زبان چگونه برطرف میشود؟ در ابتدا باید منشاء بیماری شناخته شود. بنابراین بر حسب مورد، ریشه و منشا آن شناسایی و سپس اقدامات درمانی آغاز میشوند. به طور مثال امکان دارد منشاء در اختلال بلع باشد؛ یا همچنین امکان دارد صداها را به درستی ادا نشوند.

آیا چالش لکنت زبان برای بیماران ماندگار است؟

در صورتی که لکنت زبان به هنگام درمان شود ماندگار نخواهد بود. اما در صورتی که والدین گرامی، درمان را به مرور زمان موکول کنند قطعاً آثار آن ماندگار است. اما فقط آثار لکنت زبان نیست که در بیان بیمار وجود دارد بلکه اعتماد به نفس او نیز افت می کند. یعنی شخص بیمار نمی تواند در میان جمع صحبت کند و این موضوع، ارتباط های بیمار را کاهش میدهد. در صورتی که مهارت های ارتباطی بیمار کاهش پیدا کنند مطمئناً علاوه بر بیماری لکنت زبان، به افسردگی نیز مبتلا خواهد شد. نکته دیگر در مورد کسانی که بیماری خود را درمان نمی‌ کنند این است که دایره لغات محدودی خواهند داشت. یعنی شخص بیمار برای نادرست گفتن و یا غیر صحیح گفتن صداها از کلماتی اجتناب می کند. بر همین اساس دایره ی لغات بیمار محدود و رشد ذهنی او نسبت به دیگران کمتر خواهد شد.

چگونه گفتاردرمانی بهترین راه برای درمان لکنت زبان است؟

اولین راه درمانی برای رفع لکنت زبان مربوط به متخصص گفتار درمانی است. متخصص گفتار درمانی در ابتدا با وضعیت اولیه کودک آشنا می شود و سپس بهترین راه های درمانی را اجرا می کند. برنامه و ایده های متعددی می توانند توسط پزشک ارائه شوند که با توجه به شرایط بیمار انجام می‌ شوند. به طور مثال یکی از ایده هایی که توسط متخصصین ارائه می شود مربوط به ملاقات و گفتگو با سایر کودکان است. البته در مرحله اول باید با کودکانی صحبت شود که آنها نیز دارای لکنت زبان هستند. نکته دیگر در مورد روش درمانی متخصص گفتار درمانی این است که از هیچ قرص شیمیایی استفاده نمی کند. یعنی این نوع بیماری هیچ نیازی به استفاده از شربت یا قرص های درمانی ندارد.

لکنت زبان چگونه برطرف میشود

خانواده ها از چه طریقی می توانند به درمان کمک کنند؟

هماهنگی با پزشک معالج لکنت زبان می‌ تواند بهترین همراهی خانواده با بیمار باشد. تمام راهکار هایی که در ادامه ذکر میشوند ایده هایی هستند که توسط متخصصین ارائه شده اند. بر همین اساس اجرا و پیگیری برنامه های پزشک معالج می تواند بهترین حمایت خانواده از بیمار باشد. برخی از مهمترین ایده هایی که خانواده ها می توانند اجرا کننده عبارتند از:

  • رفتن به مسافرت های تابستانه و یا آخر هفته ها
  • استفاده از اردو های تابستانه و یا طبیعت گردی خانوادگی
  • استفاده از برنامه های هنری و خلاقانه گفت و گو
  • ایجاد کردن یک جامعه کوچک برای پذیرش بیمار
  • تشویق و همدلی با بیمار برای ادامه درمان
  • ایجاد کردن اعتماد به نفس برای بیمار
  • تقویت مهارت های ارتباطی
پذیرش خانواده برای درمان لکنت زبان موثر است

آیا درمان گروهی بهتر است یا درمان فردی؟

درمان لکنت زبان با رویکرد فردی موثر است. این سخن بدین معنی است که امکان دارد مسیر درمان برای فردی، از طریق گروه انجام گیرد. یا امکان دارد برای فردی دیگر مسیر درمان به طور فردی بهتر باشد. اما آنچه که معیار و ملاک برای تصمیم گیری است رویکرد بیمار محورانه است. تنها در این صورت است که درمان می تواند نتیجه بخش باشد و بیمار نیز تمرین های خود را انجام می دهد. نکته‌ ای که در مورد تشخیص روش های درمانی برای بیمار وجود دارد مربوط به پزشک معالج می شود. یعنی دقت شود که فقط او می تواند راهکارهای درمانی را با توجه به شرایط بیمار تعیین کند. بنابراین هیچ راهکار و ایده درمانی را بدون هماهنگی با پزشک معالج اجرا نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *