درمان لکنت زبان ناشی از ترس

درمان لکنت زبان ناشی از ترس

آیا ترس علت لکنت است ؟ آیا اگر لکنت کودک ما با ترس آغاز شود ، درمان متفاوت تری خواهد داشت ؟ با ما همراه باشید که به طور واضح درباره درمان لکنت زبان ناشی از ترس صحبت کنیم. در تمام قسمت های این مقاله از واژه ی ( لکنت ) به جای عبارت غلط و رایج ( لکنت زبان ) استفاده می شود.

 ترسید و لکنت گرفت !

یک روز گربه دید و ترسید ، سگ دید و ترسید ، به دندانپزشکی رفتیم و ترسید ، تنها داخل آسانسور ماند و ترسید ، شب خواب ترسناک دید و ترسید و …… لکنت گرفت !

این ها تماما عبارت هایی رایج است  که از والدین در جلسات اول درمان می شنویم . اما آیا واقعا ترس علت لکنت است ؟ برای پاسخ به این سوال باید به علت لکنت آگاهی و اشراف نسبی داشته باشیم .

علت لکنت چیست ؟

لکنت یک اختلال گفتاری و از نظر علت شناسی چند فاکتوری است و هم چنان علت واحدی برای آن در نظر گرفته نشده است . محققان فاکتورهای مختلفی را عنوان کرده اند . به نظر می رسد افراد دارای لکنت در ساختار و عملکرد در مناطق مغزی مرتبط با گفتار متفاوت از سایرین عمل می کنند. اینکه یک کودک درگیر چنین اختلالی بشود یا نه وابسته به دو فاکتور مهم است . محیط و ژنتیک . این دو فاکتور به تنهایی یا در ترکیب با هم برای اینکه فرد درگیر لکنت شود ، مشارکت می کنند.

ترس عامل بروز لکنت!

ترس علت لکنت نیست، اما می تواند عاملی برای بروز آن باشد ، یک انبار کاه را در نظر بگیرید که مملو از بنزین و مواد آتش زا باشد ، این انبار با یک جرقه ممکن است به آتش کشیده شود ! اگر داخل این انبار کاه و بنزین و …نبود ، با یک جرقه لزوما به آتش کشیده نمی شد. یک کودک دارای لکنت هم مستعد لکنت است و ترس صرفا نقش جرقه را ایفا می کند.بروز این اختلال ممکن است بین سنین 2 تا 6 سال ( غالبا) خود را نشان دهد با هر اتفاق محیطی یا حتی بدون هیچ رویدادی.

تقریبا یک سوم از افراد هیچ اتفاقی را برای شروع لکنت عنوان نمی کنند. در نظر داشته باشید که تمام کودکان ترس را تجربه می کنند و در هر سنی ترس های مشخصی ممکن است وجود داشته باشد. خودتان را به یاد بیاورید که از یک اتفاق یا حیوان خاص و … می ترسیدید . آیا همه دچار لکنت شدید ؟ پس ترس صرفا عاملی برای بروز لکنت است نه علت آن !

درمان لکنت زبان ناشی از ترس

هم چنان با وجود اینکه حتی یک منبع علمی معتبر برای اثبات اینکه ترس علت لکنت باشد ، وجود ندارد اما متاسفانه برخی والدین به گمان غلط خود پایبند و متعصب هستند . در کنار چنین موضوعی برخی از متخصصین در حیطه های مختلف ، به دلیل نا آگاهی و گاها سودجویی به خانواده ها اینطور عنوان می کنند که : چون لکنت کودک شما با ترس آغاز شده است پس نباید به گفتاردرمانی مراجعه کنید و باید در ابتدا روی ترس های کودک کار کنید!! خانواده های بسیاری را به یاد دارم که این مسیر را طی کرده اند ، ترس های کودک را درمان وبررسی کرده اند اما هم چنان کودک لکنت می کند!

درمان لکنتی که با ترس آغاز شده چگونه است ؟

در ابتدا باید به یک آسیب شناس گفتارو زبان که درحیطه ی لکنت متبحر است مراجعه کنید. کودک شما ارزیابی جامع می شود و درمان لکنت آغاز می شود . در کنار درمان لکنت اگر ترس های کودک شما غیرطبیعی یا ناشی از مشکلات یکپارچگی حسی باشد و هم چنین این ترس ها موجب نوسان در شدت لکنت کودک شما و مانعی برای درمان باشد ، گفتاردرمانگر متبحر شما را به یک روانشناس کودک یا بازی درمانگر ارجاع می دهد . اهمیت دارد که در کنار درمان لکنت به تمام جنبه های خلقی ، رفتاری، شخصیتی ، گفتار و زبان و شناخت و حرکت کودک توجه کرد و در زمان مناسب و ارجاع مناسب روند درمان را تسریع کرد.

اگر نمی ترسید ، لکنت نمی کرد؟!

لکنت غالبا بعد از دوره ای روانی گفتار خود را نشان می دهد و اگر با یک ترس آغاز شود و بروز پیدا کند کافی است برای اینکه خانواده احساس گناه داشته باشد.

باید بدانیم که اگر کودک شما مستعد لکنت باشد چه با یک اتفاق خاص محیطی و ترس و .. چه بدون هیچ اتفاقی، ناگهانی یا تدریجی می توانست درگیر لکنت شود . بعلاوه اینکه حتی اگر به فرض اشتباه چنین چیزی صحیح باشد ، آیا می توان تمام عوامل ترس دوران کودکی را پیش بینی و کنترل کرد؟!

به یاد داشته باشیم ترس علت لکنت نیست و تنها می تواند عامل بروز لکنت باشد و کلیت درمان در کودکی که لکنتش با ترس آغاز شده است تفاوتی با سایر کودکان دارای لکنت ندارد و درمان لکنت صرفا در حیطه ی تخصص آسیب شناس گفتار و زبان است.

از شما بشنویم

شروع لکنت شما ، یا شروع لکنت کودک شما ، با چه اتفاقی بوده است ؟ آیا با ترس شروع شده است ؟آیا شما هم گمان می کردید ترس علت لکنت است ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *